احتمال کناره‌گیری ائتلاف 1+2 به نفع آیت‌ا... ‌هاشمی : احتمال کناره‌گیری ائتلاف ...



کناره گیری تیم میلر , کناره گیری سلنا گومز , هاشمی رفسنجانی

احتمال کناره‌گیری ائتلاف 1+2 به نفع آیت‌ا... ‌هاشمی 

اصولگرایان پس از هشت سال در اختیار داشتن دو دولت نهم و دهم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم به‌دنبال کسب مجدد کرسی ریاست‌جمهوری هستند.

در این میان سه نفر از اصولگرایان نامی چند وقتی است اقدام به تشکیل ائتلافی موسوم به 1+2 کرده‌اند که گفته می‌شود قرار است از دل این ائتلاف یک نفر به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری معرفی شود؛ البته احتمال ائتلاف 1+2 با کاندیدای دیگری نیز چندان دور از ذهن نیست و شاید اصولگرایان در روزهای منتهی به انتخابات بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند.

علی‌اکبر ولایتی یکی از اعضای ائتلاف 1+2 روز گذشته طی کنفرانسی خبری به تشریح مبانی کارکرد ائتلاف مذکور در راستای انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد 92 پرداخت.

ائتلاف 1+2 در افکار عمومی مقبولیت دارد

علی‌اکبر ولایتی با بیان اینکه در ائتلاف 1+2 وی مسئولیت کارگروه سیاسی و بین‌الملل را بر عهده گرفته و غلامعلی حدادعادل مسئولیت کارگروه فرهنگ، علم و مسائل اجتماعی را عهده‌دار است و مسئولیت حوزه اقتصادی و مسائل زیربنایی به محمدباقر قالیباف واگذار شده است، گفت: هر کدام از ما سه نفر که برای ریاست‌جمهوری معرفی شوند دو نفر دیگر با او همکاری خواهند داشت و درواقع ائتلاف سه‌گانه تمرینی برای این همکاری است و این‌طور نیست که هر سه نفر مدعی ریاست‌جمهوری بوده و رقابت بی‌پایان داشته باشیم .

عضو ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان اظهار کرد: طی مدت فعالیت ائتلاف، محور اغلب بحث‌های انتخاباتی در کشور حول محور این ائتلاف بود و این اقدام به یک الگو تبدیل شد.

اکنون ائتلاف‌های سه‌گانه متعددی تشکیل شده که نشانگر مقبولیت این اقدام است که برای اولین‌بار در جمهوری اسلامی صورت گرفته تا هر کس به فکر خدمت به مردم است، تنها وارد این عرصه نشده و حاضر شود از خود عبور کند. 

ولایتی افزود: البته این ائتلاف محدود نیست و همه نیروهای اصولگرا می‌توانند بر اساس نوع تخصص خود به این جمع و کارگروه‌های تخصصی آن بپیوندند و نظرات کارشناسی خود را به منظور برنامه‌ریزی بهتر برای آینده ارائه دهند. ولایتی به داشتن مقبولیت ائتلاف سه‌گانه در افکار عمومی اشاره کرد و افزود: نکته دوم این است که هرکس بخواهد به ائتلاف اضافه شود باید بتواند از خود بگذرد چراکه ما این آمادگی را داریم؛ اگر کسی چنین ویژگی‌‌ای را قبول کرد، می‌تواند به ائتلاف بپیوندد.

اما برای همکاری در این کارگروه‌ها چنین شرطی نیست و هرکس که فکر می‌کند می‌تواند درسیستم اجرایی آینده مؤثر باشد بیاید در این کارگروه‌ها خود را نشان بدهد و در زمره همکاران دولت آینده خواهد بود چراکه دولت فقط در رئیس‌جمهور خلاصه نمی‌شود.

نظر ما گسترش همکاری با اصولگرایان است

ولایتی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره تحولات در زمینه مسائل هسته‌ای و همچنین موضوع رابطه با آمریکا گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون به قدرت جمهوری اسلامی ایران افزوده شده است. از این‌رو طی طریق در این مسیر هم مهم‌تر و هم حساس‌تر است. زمانی که انقلاب اسلامی شکل گرفت دنیا دوقطبی بود و امروز شاهدیم دنیا چند قطبی شده است و یک قطب دنیای آینده اسلام خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کشوری در بین کشورهای اسلامی به‌اندازه جمهوری اسلامی به احیای ارزش‌های اسلام و جاری شدن احکام اسلامی اهتمام ندارد، یادآور شد: پس مسئولیت جمهوری اسلامی ایران‌ مضاعف بوده و همه گام‌هایی که برمی‌دارد نسبت به گام‌های بعدی مهم‌تر خواهد بود. 

ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تجربه 16ساله شما در وزارت امور خارجه و سمت شما در مقام مشاورت رهبر انقلاب در امور بین‌الملل تا چه‌اندازه برای انتخاب نهایی ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان تاثیرگذار خواهد بود، یادآور شد: بنده به عنوان خدمتگزار نظام در حوزه بین‌الملل تجربه‌ای دارم که آن را در اختیار نظام جمهوری اسلامی می‌گذارم؛ درحال حاضر هم به عنوان مشاور مقام معظم انقلاب افتخار می‌کنم و آن را از هر سمتی بالاتر می‌دانم .در ادامه خبرنگاری از وی درباره احتمال همکاری جبهه پایداری با این ائتلاف سوال کرد که وی پاسخ داد تاکنون جبهه پایداری درباره ائتلاف با من صحبتی نکرده است. 

ولایتی افزود: جبهه پایداری آزاد است از هر کسی که می‌خواهد حمایت کند اما نظر ما گسترش همکاری با اصولگرایان است و بدون همکاری نمی‌توانیم بگوییم همه اصولگرایان را زیر چتر آورده و حول محور جمهوری اسلامی و طی طریق مسیر صحیح انقلاب گام برداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: ‌ایده‌آل برای ما این است که با همه اصولگرایان و همه کسانی که به مبانی نظام معتقدند، در معرفی کاندیدا و تشکیل دولت آینده همکاری داشته باشیم. عضو ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان درباره علت احتمال انتخاب کاندیدای این انتخاب خارج از اعضای آن، اظهار کرد: بیان این مطلب به‌معنای آن است که ائتلاف بسته و انحصارطلب نیست و دغدغه آن خدمت به جمهوری اسلامی در کسوت دولت قوی و فراگیر و منتخب مردم است.

اسامی حامیان ائتلاف را اعلام می‌کنیم

خبرنگاری از عضو ائتلاف 1+2 پرسید که با وجود استقبال ائتلاف از حضور افراد دیگر هنوز کسی به این جمع نپیوسته که وی پاسخ داد: باب مشارکت دیگران در این مجموعه مفتوح است و کسانی هم برای حضور در ائتلاف اعلام آمادگی کرده‌اند که در آینده اسامی آنها را می‌گوییم .

ولایتی در پاسخ به سوال خبرنگار مذکور درباره مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 نیز بیان کرد: هرکس مورد تایید شورای نگهبان و از نظر این نهاد واجد صلاحیت باشد، با هر عنوانی می‌تواند وارد عرصه انتخابات شود. یکی از بزرگ‌ترین محاسن جمهوری اسلامی این است که در انتخابات اشخاصی که شرایط لازم را داشته باشند و در چارچوب موازین نظام حرکت کرده و به مبانی آن پایبند باشند، از هر جناحی می‌توانند داوطلب ریاست‌جمهوری شوند .

خبرنگاری دیگر از ولایتی درباره تغییر احتمالی در ائتلاف، با حضور ‌هاشمی‌رفسنجانی در عرصه و کناره‌گیری او به نفع وی سوال کرد که ولایتی پاسخ داد: بنده تابع تصمیم‌گیری در ائتلاف سه‌گانه هستم و هر چه در این مجموعه تصمیم گرفته شود، عمل می‌کنم.

خبرنگاری نظر عضو ستاد ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان را درباره اختیارات رئیس‌جمهور در برنامه هسته‌ای کشورمان و احتمال افزایش این اختیارات در دولت آینده جویا شد که وی پاسخ داد: پرونده هسته‌ای از سال‌ها قبل و از زمان دولت آقای خاتمی شروع شده و تاکنون با هدایت مقام معظم رهبری ادامه یافته است .

این پرونده به نقاط بسیار مهم و حساس رسیده و این ثبات بر مواضع بسیار مهم هسته‌ای بیش از هر چیز مدیون رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری و ایستادگی ایشان بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی است. وی خاطرنشان کرد: بی‌تردید همه ارکان نظام از جمله دولت از مقام معظم رهبری تبعیت می‌کنند و در آینده هم این مسیر افتخار‌آمیز ترسیم شده توسط ایشان را ادامه خواهد داد.

در ایران حزب به معنای واقعی نداریم

علی‌اکبر ولایتی در پاسخ به این سوال که آیا ائتلاف الزاما به شکل‌گیری دولت ائتلافی منجر می‌شود، گفت: دولت ائتلافی در جایی معنی می‌دهد که احزاب وجود داشته باشند و یک حزب نتواند اکثریت آرا را به دست آورد. در آن صورت آن حزب با احزاب دیگر ائتلاف می‌کند و براساس آن توافق در دولت سهم می‌گیرد اما در کشور ما که حزب به معنای واقعی کلمه وجود ندارد یا اگر هست، قدرت و رنگ ندارد، دولت ائتلافی بی‌معناست. 

وی تصریح کرد: اگر منظور از ائتلاف این است که دولت از ائتلاف افراد پایبند به نظام با سلایق مختلف شکل گیرد، احتمال معقولی است.

اما ائتلاف سه‌گانه بالضروره ملزم به ارائه سهمیه و تشکیل دولت سهامی نیست. افراد بر اساس توانمندی وکارایی و تعهد و تخصص مورد نظر ما هستند و ما از مشارکت آنها در دولت آینده که قرار است تشکیل شود، استقبال می‌کنیم. وی بر همین اساس تاکید کرد: ائتلاف سه‌گانه در صورت پیروزی در انتخابات به هرکس که کارآمد باشد و بخواهد در چارچوب نظام خدمت کند، چه از دولت‌های قبلی و چه در دولت فعلی و چه خارج از این دولت‌ها باشد، خوشامد می‌گوید./آرمان

 


ویدیو : احتمال کناره‌گیری ائتلاف 1+2 به نفع آیت‌ا... ‌هاشمی