آنچه آمریکایی‌ها به اشتباه از ایران به یاد دارند : لیندا میسون، از مقامات دانشگاه ...


لیندا میسون، از مقامات دانشگاه هاروارد خاطره خود از سفر به ایران را منتشر کرده است که سایت شبکه خبری سی.ان.ان آن را با تیتر «آنچه ما به اشتباه درباره ایران فهمیده ایم»، منتشر کرده است. نامه نیوز: لیندا میسون، از مقامات دانشگاه هاروارد خاطره خود از سفر به ایران را منتشر کرده است که سایت شبکه خبری سی.ان.ان آن را با تیتر «آنچه ما به اشتباه درباره ایران فهمیده ایم»، منتشر کرده است که بخشی هایی از آن را در ادامه می خوانید:

ساعت 2 و 30 دقیقه ظهر، زمانی که به فرودگاه شهر شیراز در ایران رسیدم، مقام ایرانی در بخش کنترل پاسپورت با لبخندی گفت: خوش آمدید. این کلمات نخستین کلماتی نبودند که من انتظار داشتم در کشوری که به خاطر شعار «مرگ بر آمریکا» معروف است، بشنوم. اما خوش آمد گویی تنها یکی از خاطراتی است که من از سفر اخیرم به ایران به خاطر دارم، چرا که برداشت آمریکایی ها از ایران اغلب فاصله زیادی با واقعیت دارد.

ماه پیش، به همراه گروهی از فعالان اقتصادی که به تجارت و فرهنگ در ایران علاقه مند بودند، راهی ایران شدیم. به عنوان بخشی از این سفر، ما به شهرهای بزرگ این کشور از جمله، تهران، اصفهان، شیراز و قم سفر کردیم و دسترسی گسترده ای به فعالان اقتصادی و رهبران مذهبی، مقامات دولتی، کارآفرینان، افراد آکادمیک، دانشجویان، هنرمندان و مردم عادی داشتیم.

بیشتر زمانی که با ایرانیان سپری کردم دیدم که چگونه برداشت ما در آمریکا درباره ایران همچنان متاثر از حوادث سفارت آمریکا در تهران در سال 1979 است و همچنین سال های پس از آن و سخنان محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران است. این دقیقا خلاف حقیقت است و باید گفت که ایران یک کشور جوان، مدنی، تحصیلگرده و با جمعیت فزاینده متمایل به غرب است که خواستار تبدیل شدن به بخشی از جامعه بین المللی هستند.

خوب است که به آمار و ارقام نگاهی بیندازیم: دو سوم از جمعیت ایران زیر 35 سال هستند که میانگین سنی آنها 29 است. استانداردهای تحصیلی بسیار بالااست و دانشگاه ها در ایران به ویژه در مهندسی و ریاضی بسیار قوی هستند. همچنین 60 درصد از دانشجویان ایرانی زن هستند و 50 درصد از دانشجویان مهندسی را تشکیل می دهند. علاوه بر آن ایرانیان درباره دیگر کشورها به شدت کنجکاو هستند و برآوردها نشان می دهد که 55 هزار دانشجوی ایرانی سالانه در خارج از کشور تحصیل می کنند که آمریکا یکی از مقاصد برتر آنها است.

همه این موارد منجر به آن شده است که ایران تبدیل به یک کشور با فناوری حقیقی شود، تلفن های همراه همه جا هستند  و در حدود 40 میلیون تلفن هوشمند در دست مردم است که اغلب از ترکیه و یا امارات متحده عربی و علی رغم تحریم ها وارد این کشور شده اند. درست است که فیس بوک و توییتر رسما ممنوع هستند اما همچنان میلیون ها کاربر فیس بوک در ایران از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند.

جوانان در ایران، این نسل برآمده از تکنولوژی علاوه بر آن نسبت به نسل پیش از خود، بیشتر طرفدار آمریکا هستند.

طی سفرم به ایران، از ایرانیانی که ملاقات کردم پرسیدم که چرا به نظر می رسد احساسات قوی متمایل به آمریکا در میان جوانان وجود دارد، در پاسخ گفتند که به این خاطر که جامعه ما باز است، قوانین ما  ضامن آزادی و جامعه مدنی است، به خاطر اقتصاد قوی البته به دلیل فیلم و موسیقی ما. در مقابل ما به هرجایی که سفر می کنیم با ما به گرمی رفتار می شود.

ظهر روز جمعه ما به سمت پارک لاله، یکی از بزرگترین پارک ها در مرکز شهر تهران رفتیم. همه ادارات و مدارس روز جمعه تعطیل هستند و بسیاری از خانواده ها به پارک ها می آیند و وقتی که به اطراف پارک نگاه میکردم احساس می کردم که در پارک مرکزی نیویورک هستم. زوج ها درحالی که دست یکدیگر را گرفته اند قدم میزنند و یا روی نیمکت ها نشسته اند، خانواده یا بساط پیک نیک را پهن کرده اند یا فرزندانشان را در زمین بازی همراهی می کنند. جوانان چه دختر و چه پسر با یکدیگر والیبال، بدمینتون و یا پینگ پونگ بازی می کنند.


ویدیو : آنچه آمریکایی‌ها به اشتباه از ایران به یاد دارند