‌فرهادی و ماموریت‌ روحانی به دانشگاه‌ ها : مجید کیان در یادداشتی در ایسنا نوشت: ...


مجید کیان در یادداشتی در ایسنا نوشت: بالاخره نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دکتر محمد فرهادی برای تصدی وزارت علوم رای اعتماد دادند و او را از بهارستان راهی ساختمان وزارت علوم کردند؛ وزارت‌خانه‌ای که رییس دولت تدبیر و امید در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها شفاف‌تر از هر رئیس دولت دیگری بر ماموریت‌ها و رسالت‌های آن تاکید کرد. مجید کیان در یادداشتی در خبرگزاری ایسنا نوشت: بالاخره نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دکتر محمد فرهادی برای تصدی وزارت علوم رای اعتماد دادند و او را از بهارستان راهی ساختمان وزارت علوم کردند؛ وزارت‌خانه‌ای که رییس دولت تدبیر و امید در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری در دانشگاه تهران در 15 مهرماه امسال، شفاف‌تر از هر رئیس دولت دیگری بر ماموریت‌ها و رسالت‌های آن تاکید کرد.

روحانی در آن مراسم از نقد دانشجویی گفت و آن را راز نشاط دانشگاه بیان کرد؛ نشاطی که اگر رؤسا و معاونان دانشگاه‌ها در آن تأمل کنند برخی مصداق‌های کمبود آن را در سال‌های گذشته خواهند دید، بنابراین باید با میدان دادن بیشتر به انجمن‌های علمی پویا، توجه به تشکل‌های فرهنگی، سیاسی و صنفی و تلاش برای برگزاری دقیق کرسی‌های آزاداندیشی و مهم‌تر از آن گفت‌وگو با دانشجویان و ایجاد این فضا برای آنها، از هر فرصتی برای ایجاد نشاط در دانشگاه‌ها استفاده کنند و البته خود دانشجویان هم باید بخواهند و پیشگام باشند تا فضای کلاس‌های دانشگاه فضای نقد و انتقاد باشد.

یکی دیگر از ماموریت‌هایی که رئیس‌جمهور در این مراسم برای دانشگاه‌ها تعریف کرد، حساسیت اساتید نسبت به مسائل جاری کشور و حتی جهان بود. روحانی اساتید دانشگاه را به طرح مسائلی مانند محیط زیست و شرایط آب و هوایی و خشکسالی و کم آبی و بی‌آبی، صادرات و واردات و رکود و تورم فراخواند و از آنان خواست که اظهار نظر و نقد کنند و راهکار ارائه دهند.

روحانی به ظرفیت دانشگاه‌ها چشم دوخته و می‌داند که راه مشکلات باید از مسیر علمی بگذرد و بر مسئولیت‌پذیری دانشگاه‌ها تاکید دارد و معتقد است که اگر ما در کشوری زندگی می‌کنیم که کمبود آب وجود دارد و کشاورزی ما مکانیزه و آبیاری ما علمی نیست، همه مسئولیم.

رئیس‌جمهور کارکرد اصلی و واقعی دانشگاه را ساختن انسان‌های مسئول و مشارکت‌جو می‌داند و این یعنی اینکه دانشگاه فقط جای واحد گذراندن و مدرک گرفتن نیست.

روحانی معتقد است که با تک حلقه‌ها زنجیر درست نمی‌شود و تنها با مقاله‌ی علمی به ثروت و قدرت نمی‌رسیم و صنعت و کشاورزی باید به دانشگاه وصل شود و وجود خیل عظیم فارغ‌التحصیلان سردرگم نتیجه وجود تک‌حلقه‌هایی است که هرکدام راه خودشان را می‌روند.

آنچه روحانی در مورد مسئولیت دانشگاه‌ها و نقش‌آفرینی آنها می‌گوید، برای دل خوش کردن دانشگاهیان نیست بلکه رویکردی است که رئیس‌جمهور امروز ایران، حقوق‌دان تیزبین، طلبه متعهد و دانشجوی سال‌های دور دانشگاه تهران، همواره به آن پایبند بوده و مهم‌تر از آن حاصل چندین سال فعالیت در مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

و این بار این دانشگاهیان هستند که باید فرصت با روحانی بودن را قدر بدانند و نگران بی‌توجهی به راهکارهای مطرح شده نباشند و لازمه‌ی آن هم ارتباط با رسانه‌ها است که هیچ حرفی از حافظه‌ی آنها زدوده نخواهد شد و همواره در دسترس افکار عمومی خواهند بود.

این بار قرعه‌ی ایفای این ماموریت‌ها به نام محمد فرهادی افتاده و باید دید با چه راهکاری می‌خواهد حس مشارکت‌جویی دانشگاه‌ها را برانگیزد؛ دانشگاه‌هایی که اکثر آنها به تافته‌های جدابافته از جامعه تبدیل شده‌اند.


ویدیو : ‌فرهادی و ماموریت‌ روحانی به دانشگاه‌ ها