‌اژه‌ای: برای شروع مبارزه با زمین خواری ابتدا باید از خودمان و حكومت آغاز كنیم :



 

برای شروع درد زایمان چه باید کرد , برای بازاریابی محصول از کجا باید شروع کرد , برای شروع یادگیری موسیقی چه باید بکنبم

 

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دادستان كل كشور صبح امروز در پنجمین همایش حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی اظهار داشت: از نظر عقل و شرع قانون اصلی و قوانین ملی و بین‌المللی امروز حفظ منابع طبیعی است كه بسیاری از اوقات مستلزم حفظ محیط زیست است مورد تأكید فراوان قرار دارد.

 

وی ادامه داد: انفال و ثروت‌های عمومی در اختیار عمومی است كه در جهت مصلحت و منافع كشور از آنها استفاده شود. برای حفظ انفال و ثروت‌های عمومی و حفظ محیط زیست تكالیفی برای همه افراد مخصوصا حكومت تعیین شده و همه ما در این راه وظیفه داریم و دولت و قوه قضائیه وظایفی مضاعفی دارد.

محسنی‌اژه‌ای خاطر نشان كرد: در اصول مختلف قانون اساسی تكالیفی را برای مردم، حكومت و دستگاه‌های مختلف تعیین كردند. اصل 45 قانون اساسی می‌گوید انفال و ثروت‌های عمومی مانند جنگل‌ها، دریاها و مراتع در اختیار حكومت هستند تا در جهت مصالح عامه صرف شود.

وی با اشاره به وظیفه قوه قضائیه در این خصوص گفت: طبق اصل 156 قانون اساسی قوه قضائیه هم در جهت حفظ ثروت‌های عمومی و هم در جهت پیشگیری از وقوع جرم در این زمینه باید اقدام كند.

دادستان كل كشور افزود: امروز تعرض به انفال و مواردی كه در اصل 45 قانون اساسی به آنها اشاره شده تعرض به حقوق عامه است و در كنار آن تعرض به بیت‌المال و محیط زیست مانند آب، خاك و هوا هم تلقی می‌شود كه حیات انسان و همه موجودات را به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: قتل فقط این نیست كه با سلاح سرد یا گرم كسی را بكشید بلكه گاهی هم آلودگی‌هایی كه از این طریق به وجود می‌آید منجر می‌شود كه افراد به این آلودگی ها دچار شده و بعد از تحمل رنج‌های فراوان فوت كنند.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: باید به اهمیت موضوع توجه كنیم و بدانید كه مسئله از یك زمین‌خواری ساده و پر شدن جیب برخی افراد فراتر است، بسیاری از این تصرفات در حریم رودخانه‌ها و جنگل‌ها زیان‌های فراوانی دارد كه فقط این نیست كه قطعه زمین در اختیار افراد خاصی قرار گرفته باشد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: سهم مهم این قضیه این است كه با این كار حیات موجودات به خطر افتاده و رو به نابودی است.

محسنی‌اژه‌ای گفت: كسی كه به دنبال كسب پول بیشتر است و حتی حاضر است از طریق غیر قانونی به هدف خود برسد دست به اقداماتی مانند رشوه می‌زند اما مهمتر از آن كسانی هستند كه در خود حكومت در مواردی مانند تعرض به اراضی و محیط زیست به او كمك می‌كنند.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: اگر كسی می‌خواهد در سازمان‌های مختلف مانند ثبت اسناد، شهرداری‌ها، سازمان جنگل‌ها و دستگاه قضایی كار خلاف كند و افرادی هم به او كمك كنند باید دید كدام بدتر است و جدای از مفتضح كردن شخص متخلف باید كسی را هم كه به او كمك می‌كند نقره‌داغ كرد.بعضا دیده شده است كه در سیستم حكومتی، دولتی و قضایی با این افراد همكاری می‌شود كه این افراد باید نقره‌داغ شوند.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به تأكیدات متعدد مقام معظم رهبری در طول سالهای اخیر در زمینه برخورد با زمین‌خواری گفت: باید دید چه كسی این بستر را فراهم كرده است كه مثلا در مناطقی مانند شمال و شمال شرق تهران این اقدامات انجام شود. آیا آسمان‌خراش‌ها بدون مجوز ساخته شده و همه این تصرفات شبانه و بدون هماهنگی دستگاه‌ها انجام شده است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم مبارزه را شروع كنیم ابتدا باید از خودمان و حكومت آغاز كنیم.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینكه بسیاری از این موارد تحت عنوان تعاونی شكل گرفته است، گفت: این اقدامات در همه دستگاه‌ها وجود دارد و نمی‌توان گفت كه دستگاهی است كه این اقدامات در آنها شكل نگرفته است. این اقدامات 20 سال است كه ادامه دارد و هر روز با آنها مواجه هستیم.

دادستان كل كشور با اشاره به اینكه نحوه اقدامات زمین‌خواران نسبت به سال‌های قبل پیچیده‌تر شده است، گفت: تصرفی كه امروز صورت می‌گیرد با تعدی و تصرفی كه 20 سال قبل صورت می‌گرفت تفاوت دارد و امروز بسیار پیچیده‌تر است و بعضا به صورت تشكیلاتی و با تمهید مقدمات صورت می‌گیرد. باید حسب مورد و با توجه به اقدامات انجام شده به آنها نگاه كنیم و اگر ساده بنگریم و فقط طرح دعوی كنیم راه به جایی نخواهیم برد.

وی افزود: در خصوص مسائلی كه در نقاط مختلف تهران پیش می‌آید باید دید چه كسی به آنها مجوز داده است، اگر دولت وارد شده است چرا نظارت نمی‌كند، به عنوان مثال اگر قرار است زمینی طی مدت 5 سال به دامداری تبدیل شود چرا بعد از مدت 5 سال هیچ نظارتی نمی‌شود و زمین به دولت بازگردانده نمی‌شود.

محسنی‌اژه‌ای گفت: اگر دولت به درستی اقدام كند و سازمان‌های مفعول مانند ثبت اسناد، نقشه‌های هوایی لازم را تهیه و طرح كاداستر را درست اجرا كنند در آینده به موفقیت‌های خوبی دست خواهیم یافت.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: به عنوان نمونه پرونده‌ای را اخیرا دیدیم كه در دل جنگل‌های مازندران مجموعه‌ای از ساختمان‌ها ساخته شده بود كه مالكان قصد انتقال وسایل به آنجا را داشته كه از این كار جلوگیری به عمل آمد، سؤال من از مسئولان استان این بود كه شما تا به حال كجا بودید و آیا ندیدید این مجموعه ساختمان در مدت 3.5 سال گذشته ساخته شده است، سازمان‌ها برای پیشگیری از وقوع این جرایم باید تلاش كنند و اتفاقی را كه در حال وقوع است جلوگیری كنند و نگذارند تا بعد از اتمام ساخت و سازهای غیر قانونی رسیدگی كنند. از همین امروز دستگاه های ثبت برخورد كنند تا سالهای بعد نگویند این كار خلاف در گذشته و در زمان فلان مسئول اتفاق افتاده است.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینكه تصرفات با اشكال مختلفی مانند فردی، جعل و استفاده از روزنه‌های قانونی و مقررات صورت می‌پذیرد، گفت: در این خصوص آسیب‌شناسی‌های متعددی صورت گرفته است اما جا دارد یك آسیب‌شناسی جامع انجام شود تا راهكار مناسبی پیش روی مسئولان قرار گیرد. متأسفانه بخش‌های مختلفی از پیش‌نویس مربوطه در شورای حفظ حقوق بیت‌المال به تصویب نرسیده است.

دادستان كل كشور با بیان اینكه ما هم در جهت رفع نواقص پیشنهاداتی داریم،خاطر نشان كرد: از تمام دستگاه‌ها و مسئولان دخیل در این موضوع خواستاریم كه تمام پیشنهادات خود را تا تاریخ 15 اردیبهشت سال آینده به دادستانی كل كشور ارسال كنند تا بعد از جمع‌بندی در خصوص اصلاحات لازم مد نظر قرار گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینكه امروزه بسیاری از جاها تصرف در اراضی و اموال دولتی همراه با تخریب محیط زیست است و باید دستگاه‌های متولی مخصوصا محیط زیست این موضوع را مورد دقت عمل قرار دهند، گفت: سازمان محیط زیست باید نسبت به برخورد با افرادی كه با همدستی زمین‌خواران در ادارات مختلف اقدام به تصرف می‌كنند تجدید نظر كند و وارد میدان شود.../فارس


ویدیو : ‌اژه‌ای: برای شروع مبارزه با زمین خواری ابتدا باید از خودمان و حكومت آغاز كنیم