یک فیلم ایرانی در فهرست برترین ها : پیتر بردشاو منتقد گاردین در مقاله‌ای كه ...


پیتر بردشاو منتقد گاردین در مقاله‌ای كه دیروز در سایت این نشریه منتشر شده از «جدایی نادر و سیمین» به عنوان یكی از بهترین فیلم های نیم دهه اخیر نام برد. خبرگزاری مهر: پیتر بردشاو منتقد گاردین در مقاله‌ای كه دیروز در سایت این نشریه منتشر شده از «جدایی نادر و سیمین» به عنوان یكی از بهترین فیلم های نیم دهه اخیر نام برد.

بردشاو منتقد شناخته شده بریتانیایی فاصله 2010 تاكنون را سال بهترین فیلم‌هایی دانست كه در آنها بازیگران بیشتر از همیشه مورد توجه واقع شدند و در عین حال فیلم هایی ساخته شدند كه ساخت‌شان به مدد پرده سبز میسر شد. در واقع به گفته وی این نیم دهه سال های اوج ابر قهرمان‌ها و فیلم‌های فانتزی و علمی تخیلی بود كه شكل گرفتن آنها به كمک تكنولوژی پرده سبز و جلوه‌های ویژه پدید آمده است.

وی می‌نویسد با وجود این كه تا همین اواخر چنین امكانی وجود نداشت و تنها چند ابرقهرمان شناخته شده موجود بودند اما اكنون پیشرفت تكنولوژی امكان جان یافتن یک دوجین از ابرقهرمان های مارول را ممكن ساخته است.

این منتقد می‌افزاید در 5 سال اخیر ما شاهد خلق ژانرهای جدید هم بوده‌ایم و فیلم هایی برای نوجوانان كه با اقتباس از مجموعه های چند جلدی كتاب‌ها ساخته شده اند توجه زیادی را به خود جلب كرده اند.

برترین فیلم های ایرانی , دانلود برترین فیلم های ایرانی , برترین فیلم های عاشقانه ایرانی

 وی می افزاید این فیلم ها ارایه كننده اعتماد به نفس و خودباوری و وفاداری و هوش هستند. و در عین حال نویسندگان این كتاب ها با مخاطبان جوانشان از طریق شبكه های اجتماعی ارتباط بر قرار می‌كنند و استودیوهای فیلمسازی نیز دنبال ساخت این كتاب ها می‌روند و با مخاطباناشن در جنشواره‌هایی چون كمیك كان روبه رو می‌شوند. «هری پاتر»، «بازی‌های گرسنگی»، «گرگ و میش»؛ «واگرا» و «ماز گرد» (ماز رانر) نمونه‌های خوبی از این فیلم‌ها هستند؛ فیلم‌هایی با قهرمانان پسر و دختر باهوش، و در عین حال رمانتیک.

این منتقد از شایلن وودلی كه در فیلم «گذشتگان» جورج كلونی در نقش دختر او ظاهر شد یاد می‌كند و می گوید این بازیگر جوان به زودی توانست به ستاره دو فیلم «تقصیر ستارگان ما» و «واگرا» بدل شود. او قهرمان زن نوجوان این نسل است؛ باهوش، كنجكاو، و در عین حال غیرسكسی. تنها و مسئولیت پذیر.

این منتقد پس از این مقدمه اسامی 50 فیلم برتر نیم دهه دوم هزاره را ذكر كرده و در آنها از فیلم هایی چون «داستان اسباب‌بازی‌ها 3» به كارگردانی لی آنكریچ، «خدمتكار» به كارگردانی سباستین سیلوا، «نمایشگاه» به كارگردانی جونا هوگ، «عمو بونمی كه می‌تواند زندگی‌های گذشته اش را فرابخواند» به كارگردانی آپیچادپانگ ویراستاكول، «پادشاهی حیوانات» به كارگردانی دیوید میچود، «چطور این تابستان را تمام كردم» به كارگردانی آلكسی پوپوگربسكی، «درخت زندگی» ترنس مالیك، «فهرست كشتن» بن ویتلی، «شعر» به كارگردانی لی چانگ-دونگ، «آرتیست» ساخته میشل هازاناویسیوس، «عشق» میشل هانكه، «لویاتان» آندری زویاگینتسف و «روزی روزگاری در آناتولی» ساخته نوری بیلگه جیلان نام می برد.

در فهرست او 2 فیلم از ایران هم جا دارد یكی «جدایی» ساخته اصغر فرهادی كه این منتقد درباره آن نوشته است: با این درام ایرانی ، اصغر فرهادی خودش را به عنوان یك نویسنده در سنت آنتونیونی و میشل هانكه تثبیت كرد. و فیلم او نیز بسیار شبیه آثار كلاسیك است. وقتی این زوج ناشاد فرو می‌پاشند، به نوعی جامعه ای كه آنها از آن می آیند نیز تفسیر می شود.  

دیگری فیلم «این یك فیلم نسیت» جعفر پناهی است. «تد» ساخته ست مك فارلین، «زیبایی بزرگ» ساخته پائولو سورنتینو ؛‌«تنها خدا می بخشد» ساخته نیكلاس ویندینگ رفن، «یاسمین آبی» ساخته وودی آلن، «آبی گرم ترین رنگ است» ساخته عبدالطیف كشیش، «جانگوی از بند رها شده» ساخته كوئنتین تارانتینو، «یخ زده» ساخته كریس باك و جنیفر لی، «12 سال بردگی» ساخته استیو مك كویین، «درون لوین دیویس» ساخته برادران كوئن و«هتل بزرگ بوداپست» ساخته وس اندرسون و «زمستان نارضایتی» ساخته ابراهیم البتوت دیگر فیلم های منتخب این منتقد از پنج سال اول دهه هستند.


ویدیو : یک فیلم ایرانی در فهرست برترین ها