یک طرح دیگر دولتی به روزهای شکست نزدیک می شود؟ دور کاری یا بیکاری؟ مساله این است! :



یک طرح دیگر دولتی به روزهای شکست نزدیک می شود؟

دور کاری یا بیکاری؟ مساله این است!

هنوز ماجرای انتقال اجباری کارمندان به شهرهای کوچکتر از یاد نرفته است.طرحی که برای خلوت کردن تهران و تمرکز زدایی در دولت استارت زده شد و بر طبق آن قرار شد وزارت خانه ها به تدریج از تهران خارج شوند. در همین راستا بسیاری از کارمندان که تمایلی به ...

شفاف: هنوز ماجرای انتقال اجباری کارمندان  به شهرهای کوچکتر از یاد نرفته است.طرحی که برای خلوت کردن تهران و تمرکز زدایی  در دولت استارت زده شد و بر طبق آن قرار شد وزارت خانه ها به تدریج از تهران خارج شوند.

در همین راستا بسیاری از کارمندان  که تمایلی به خروج از تهران نداشتند، مجبور به کوچ اجباری شدند هر چند که در ابتدای امر گفته می شد انتقال کارمندان از تهران به در خواست خود آنان صورت خواهد  گرفت.

بعد از این ماجرا اما طرح دیگری در دولت کلید خورد که دور نما و آینده خوبی برای آن پیش بینی می شد.دورکاری.

به این معنا که با توجه به توسعه و پیشرفت ابزار های ارتباطی و فن آوری اطلاعات، کارمندانی که امکانات برای آنها فراهم است از منزل به امور کاری رسیدگی کنند.

 

احتمال بارداری در روزهای نزدیک پریود , ساعت کاری ادارات دولتی , روزهای کاری

 

ماجرا از این قرار بود که وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در جلسه 30 خرداد ماه سال 89 بنا به پیشنهاد شماره چهارم خرداد همان سال معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با هدف افزایش بهره‌وری، انعطاف کاری و کاهش حجم رفت و آمد کارمندان دولت و اثرات جانبی آن، آئین نامه دورکاری را تصویب کردند.

 

همانگونه که در مصوبه دولت مطرح شده بود، قرار بود افراد به منظور افزایش انعطاف کاری، بهبود وضعیت بهره وری و همچنین کاهش حجم ترافیک در کلانشهرها به ویژه تهران به منازل بروند اما عملا نه تنها چیزی بر بهره وری دورکاران افزوده نشد، بلکه چنان تسهیلی نیز در رفت و آمدهای دورن شهری ایجاد نشده است چرا که افراد به جای طی کردن مسیر اداره حال برای انجام کارهای شخصی در سطح شهر حضور می یابند.

 

این طرح اما در همان روزه های اول تصویب ، به خصوص مورد توجه بانوان قرار گرفت  هر چند که همه بانوان نیز تممایلی به دورکاری نداشتند اما در همان روزها معاون امور فرهنگی و آموزشی مركز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری  اعلام  كرد: زنان شاغلی كه حضور آنها در محیط كار، الزام و ضرورتی ندارد، امكان استفاده از طرح دوركاری را دارند.

 

سجادی اضافه كرد: هر دستگاهی موظف است 30 تا 40 درصد از نیروهای خود را به دوركاری و كار كردن در بیرون از محیط كار دعوت ‌كند كه این مسئله موجب شد تا با توجه به مسئولیت زنان در خانه و تربیت فرزندان، رئیس مركز امور زنان و خانواده با نوشتن نامه‌ای به رئیس جمهور درخواست كند تا زنان كارمند برای دوركاری در اولویت قرار گیرند.

 

در همان روزها بود که معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران از احتمال اجباری شدن دور کاری در تهران خبر داد و گفت: الزامات قانونی لازم برای اجباری شدن طرح دورکاری در سازمان‌های تابعه استان تهران در حال بررسی است که پس از تصویب ابلاغ می‌شود..

نصرالله ابراهیمی درباره اجباری شدن طرح دورکاری در دستگاه‌‌های استان تهران اظهار داشت: در صورتی که دورکاری اجباری شود، با شناسایی آن بخش از خدمات قابل دورکاری در دستگاه‌ها، کارمندانی که توانایی دورکاری را دارند براساس مصوبات جدید دورکار می‌شوند.

و اینگونه بود که این دعوت به دورکاری بعد از مدتی تبدیل به توفیق اجباری شد و بسیاری از کارمندان  بدون تمایل قلبی دورکار شدند هر چند که آن روزها نمی دانستند دورکاری تبدیل به بیکاری خواهد شد!

چزا که نتیجه بیش از یکسال اجرای طرح دورکاری نیروی انسانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی به جای تقویت بازده کاری افراد، افزایش تعطیلی کارمندان به 2 تا 4 روز در هفته و رسیدگی به امور شخصی است!

 

متاسفانه عدم وجود زیرساختهای لازم مانند تامین شبکه اینترنت و ملزومات کار در خانه ها در کنار ناآشنا بودن مدیران با این نوع کار پرسنل، روزهایی که دورکاران باید در منازل سپری کنند به منزله تعطیلی و روز غیرکاری تلقی می شود و خود مدیران واحدهای مختلف دستگاه ها نیز چنین دیدگاهی را نسبت به نیروهای دورکار خود دارند.

 

وضعیت اینترنت و خدمات الکترونیک در کشور هم مزید بر علت کم کاری ها در دور کاریست.

مشکل دیگر اما ، اجرای سلیقه ای دورکاری توسط دستگاه هی مختلف است که بر کم اثر شدن آن افزوده است به نحوی که امروز هر یکی از وزارتخانه ها و سازمان های دولتی وابسته به آن، آئین نامه دورکاری دولت را به سبک و سیاق مورد علاقه خود تفسیر و اجرا کرده اند.

در هر حال به نظر می رسد ، دورکاری  و تعدیل نیرو در وزارتخانه ها رابطه مستقیمی با هم داشته باشند چرا که کاهش بهروری کارمندان نتیجه ی جز تعدیل نیرو نخواهد داشت.

در هر حال، آمار چندان مشخصی نیز از عملکرد دستگاه های وابسته به دولت در مورد روند اجرای طرح دورکاری کارکنان وجود ندارد و ممکن است برخی از وزارتخانه ها 10 درصد و برخی دیگر تا 50 درصد از نیروهای خود را دورکار کرده باشند هر چند که این نگرانی هنوئز به قوت خود باقی است که آیا دروکاران کم بهره ، بیکار خواهند شد یا با اصلاح زیر ساخت یک طرح خوب دولتی به شکست منجر نخواهد شد؟/شفاف


ویدیو : یک طرح دیگر دولتی به روزهای شکست نزدیک می شود؟ دور کاری یا بیکاری؟ مساله این است!