گپی با سالار عقیلی؛ خواننده‌ای كه درس بازیگری خوانده! :  گپی با سالار عقیلی؛ ...



 گپی با سالار عقیلی؛ خواننده‌ای كه درس بازیگری خوانده!
سالار عقیلی،خواننده جوان موسیقی سنتی ایران، متولد 11 آذر سال 1356 تهران است. جالب است كه این خواننده جوان موسیقی سنتی دارای مدرك كارشناسی در بازیگری تئاتر است، اگرچه خیلی علاقه‌مند نیست وارد این حرفه شود!
عقیلی از سن 8 سالگی به موسیقی علاقمند شد و از طریق مادر و برادرش كه پیانو می نواختند،با سازهای مختلفی چون پیانو و تنبك آشنا شد و نزدیك به 24 سال است كه عاشقانه در راه موسیقی گام برمی دارد. 

سالار عقیلی , دانلود آهنگ سالار عقیلی , ایران سالار عقیلی

  
عقیلی در سال 1372 وارد هنرستان موسیقی شد و در آن جا با اساتید مختلف موسیقی آشنا و با دیپلم سنتور از هنرستان موسیقی فارغ التحصیل شد.                         
این خواننده جوان عرصه موسیقی سنتی از سال دوم به بعد به آواز ایرانی علاقمند شد و نزد استاد صدیق تعریف،به مدت 6 سال  ردیف آوازی را فرا گرفت.                            
همسر سالار عقیلی ، حریر شریف زاده نوازنده پیانو است و به گفته عقیلی،در حال حاضر در بین جوان ها تنها كسی است كه سبك مرتضی خان محبوبی را در پیانو می نوازد و همچنین باعث نخستین كنسرت وی نیز،همسرش بوده است.
خواننده اركستر ملی ایران كه سابقه كار با گروه دستان، گروه راز و نیاز و ارشد تهماسبی را دارد و همچنین خواننده تیتراژ سریال‌های تبریز در مه، دختری به نام آهو، سال‌های مشروطه و... نیز هست. آخرین تیترازی که با صدای او از سیما پخش شد سریال «سایه سلطان» بود که روی آنتن شبكه دوم سیما بود.
عقیلی بیش از پنج سال نزد صدیق تعریف به فراگیری آواز پرداخت و امروز علاوه بر اجرا، ضبط آثار موسیقی در آموزشگاه و هنرستان موسیقی نیز مشغول كار است.
با سالار عقیلی در مورد تیتراژهای سریال‌های تلویزیونی – كه این روزها طرفداران بسیاری در میان علاقه‌مندان مجموعه‌های تلویزیونی دارد - و مسائلی دیگر صحبت كردیم که می خوانید.
شما در سال‌های اخیر تیتراژهای مختلفی را برای سریال‌های تلویزیونی اجرا كردید؟
- بله، همین‌طور است.
فكر می‌كنم حدود هفت یا هشت تیتراژ...؟
- بله، فكر می‌كنم هفت تیتراژ را تا به حال خوانده‌ام (اگر اشتباه نكنم). اولین كارم سریال حجر بن عدی بود كه آهنگساز آن جناب مجید انتظامی بود. بعد از آن سریال شهریار را با استاد فرهاد فخرالدینی كار كردم. پس از آن سریال پریدخت را با آقای آریا عظیمی‌نژاد كار كردم. بعد از آن مجموعه «شیخ بهایی» با آهنگسازی آقای مجید انتظامی، سریال «سا‌ل‌های مشروطه» به كارگردانی آقای ورزی را به آهنگسازی دوست عزیزم آقای ستار اوركی كار كردم. سریال «تبریز در مه» را با آهنگسازی آقای بابك زرین كار كردم. سریال دختری به نام آهو را نیز با آقای ستار اوركی كار كردم.
درحال حاضر هم سریال «سایه سلطان» با صدای شما در تیتراژ، روی آنتن شبكه دوم سیماست؟
- بله، سریال سایه سلطان را آقای «بهنود یخچالی» آهنگسازی كرده است.
شما از معدود خوانندگانی هستید كه تیتراژ گونه‌های مختلفی از سریال را در ژانرهای متنوع تجربه كرده‌اید. مبنای شما در انتخاب یك سریال و قبول خوانندگی تیتراژ یك اثر چیست؟
- مهم‌ترین فاكتور برای انتخاب قطعاً خود سریال است و بازیگرانی كه در آن ایفای نقش می‌كنند. من همیشه ابتدا سؤال می‌كنم چه كسانی در این سریال بازی می‌كنند. آهنگ را می‌شنوم و اگر اثر با روحیات و فضای كاری من سازگار باشد، می‌خوانم. سوم و مسئله‌ای كه از همه مهم‌تر است، دیدن بخشی از سریال است كه حتماً از دوستان می‌خواهم برای من بفرستند تا با فضای كار آشنا شوم.
درواقع با دیدن بخش‌هایی از سریال به تم قصه و نحوه روایت داستان نزدیك می‌شوید؟
- بله، اصولاً بخش‌هایی از قصه را با همین مقصود می‌بینم!
در این سال‌ها به‌كرات دیده شد كه تیتراژ برخی آثار هیچ مطابقت و شباهتی با فضا، تم و قصه سریال ندارد.
- بله، من هم دیده‌ام كه حتی گاه سریالی خیلی قوی است، ولی موسیقی چندان قوی و مؤثری ندارد و برعكس گاه می‌بینیم كه سریالی بسیار ضعیف، از یك موسیقی بسیار خوب برخوردار است. این مسئله به آهنگساز و كارگردان بستگی دارد كه چگونه انتخاب می‌كنند و چه مبنایی برای انتخاب دارند.
شما هرگز به دنبال بازخورد كارتان (به خصوص در بحث تیتراژ مجموعه‌های تلویزیونی) بوده‌اید؟
ـ بله، مسلماً ما به دنبال بازخورد هستیم و قطعاً این كار را بیشتر بر مبنای دیدن بازخورد مخاطب انجام می‌دهیم، چون به لحاظ مالی نمی‌توان روی آثار چندان حساب كرد، چون در ایران آنقدر دستمزد‌ها پایین است كه نمی‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز كرد. در حقیقت اگر من خواننده‌ای بودم كه در خارج بزرگ شده یا آنجا به دنیا آمده بودم، الآن آدم ثروتمندی بودم. (می‌خندد)
چقدر موفقیت یك سریال در تیتراژ آن و البته موفقیت و تأثیر تیتراژ در موفقیت خود سریال می‌تواند تأثیر گذار باشد؟
ـ به نظرم حتماً تأثیرگذار است.
در كارنامه خود شما وجود دارند مجموعه‌های ضعیفی كه به خاطر تیتراژ موفق دیده شده‌اند یا حتی تنها تیتراژ آن شنیده شده است؟
ـ به مسئله‌ای جالب اشاره كردید. تا به حال به این موضوع كه یك تیتراژ خوب می‌تواند سطح سریال را بالا ببرد یا خیر فكر نكرده‌ بودم، اما بارها شنیده‌ام گفته‌اند ما فلان سریال تلویزیون را نگاه نمی‌كنیم، تنها منتظر هستیم صدای تو پخش شود كه البته این نظر لطف دوستان است، كمتر شنیده‌ام تیتراژی كمك كند به موفقیت سریال، چون بیشتر می‌شنوم می‌گویند سریال ضعیف را اصلاً دنبال نمی‌كنند.
این واقعیتی است كه وجود دارد و اگرچه امیدوار هستم این طور نباشد، اما در كل باید بگویم سلیقه‌های مردم با یكدیگر متفاوت است. یك غذا را به طور مثال هزار نفر دوست ندارند. هر كس یك مذاق دارد. به همین دلیل است كه شما وقتی به رستوران می‌روید، منو جلوی شما می‌گذارند وگرنه یك نوع غذا را می‌آوردند و می‌گفتند میل كن!
سریال، فیلم و حتی موسیقی سلایق مختلف را جذب می‌كنند. شما وقتی وارد یك مغازه می‌شوید، انواع و اقسام سی‌دی‌‌ها هست؛ یكی پاپ دوست دارد، یكی جاز، یكی راك و دیگری سنتی و ... ما نمی‌توانیم كسی را مجبور به شنیدن موسیقی كلاسیك كنیم، در حالی كه او عاشق موسیقی سنتی است. این مسئله در خصوص سریال‌های تلویزیون هم وجود دارد.
بارها دیده‌ام دوستانی سریال «تبریز در مه»‌را دوست داشته و برخی هم رد كرده‌اند. خیلی‌ها سریال «دختری به نام آهو» را دوست داشتند و خیلی‌ها هم نه. اصولاً سلایق مردم با هم فرق می‌كند و ما نمی‌توانیم بگوئیم تنها باید برای این سلیقه، موسیقی ساخته، سریال تولید یا تیتراژ خوانده شود. این غلط است.
به هر حال وقتی یك كارگردان می‌آید و سریال را می‌سازد، زحمت می‌كشد و شاید یكی ـ دو سال روی یك سریال به لحاظ فیلمنامه و دكوپاژ كار كند و زحمت بكشد. پس درست نیست فردی یك شبه بیاید و تمام زحمات یك گروه را رد كند. به نظرم این مسئله یك كم‌لطفی است به یكسری انسان زحمتكش كه برای اثری زحمت كشیده‌اند.
به نظرم هر كس كه كار هنری می‌كند، احترام دارد و احترام گذاشتن به یك هنرمند از وظایف ما محسوب می‌شود كه باید به آن تفكر احترام بگذاریم. به هر حال این اثر تفكر یك انسان است، هر چند ضعیف باشد شك نكنید برای تولید یك اثر، زحمات بسیاری كشیده می‌شود. مگر یك سریال نود شبی یك شبه تولید می‌شود!!؟
ما در جریان تولید یك اثر و زحمات شبانه‌روز یك گروه در سرما و گرما هستیم و می‌دانیم افراد چقدر باید از جان مایه بگذارند تا مثلاً سریالی ساخته شود.
یك بازیگر گاه مدت‌ها در سرما و گرما باید انتظار بكشد تا نوبت حضورش جلوی دوربین برسد و كلی تیم صحنه و لباس، تداركات و... نیز به همین شكل. ما نباید نظر شخصی‌مان را كه محترم هم هست به كل كار تعمیم بدهیم! به نظر من هر كسی كه در راه هنر و اعتلای فرهنگی زحمت می‌كشد، حالا چه خوب و چه بد (چون این سلیقه‌ای است) دارای احترام است و باید به او احترام گذاشته شود.

شما فارغ‌التحصیل بازیگری تئاتر هستید. چرا هیچ‌گاه به سمت این حرفه وسوسه كننده نرفتید در حالیكه تحصیل كرده آكادمیك رشته‌ای هستید كه این روزها هر كس از راه می‌رسد، نام آن (بازیگر) را روی خود می‌گذارد؟ ضمن اینكه شما تمام فاكتورهای بازیگری را به لحاظ صدا، فیزیك، تیپ و... دارا هستید.
ـ (می‌خندد) خواهش می‌كنم! من زمانیكه بچه بودم، در زمان دبستان یكی ـ دو تئاتر بازی كردم كه البته در سطح همان دبستان بود. چند موسیقی تئاتر هم در دوران تحصیل تجربه كردم. دو ـ سه نمایش و دو فیلم سینمایی هم پیشنهاد شد كه رد كردم.
چرا؟
ـ می‌ترسیدم! می‌ترسیدم به كار لطمه وارد كند!

این كاررا یك ریسك می‌دانید؟
ـ بله، اخیراً هم یك فیلم سینمایی پیشنهاد شده كه هنوز سناریوی آن را نخوانده‌ام.

یعنی ممكن است بالاخره شما را جلوی دوربین هم به عنوان بازیگر ببینیم؟!
ـ اگر یك سناریوی خوب و قوی پیشنهاد شود احتمال دارد بازی كنم! قطعی نمی‌گویم! قبول می‌كنم، البته اگر به ایده‌آل‌های من نزدیك باشد.

حس می‌كنم ترجیح می‌دهید بازی نكنید؟
ـ بله، چون نگران هستم به كار اصلی‌ام صدمه بزند. برعكس بسیاری از دوستان بازیگری كه می‌آیند و خواننده می‌شوند و برعكس، خوانندگان و نوازندگانی كه بازیگر می‌شوند! من از این كار خوشم نمی‌آید. هر چند اگر روزی بازی كنم، كسی چیزی نخواهد گفت، چون تحصیلكرده رشته بازیگری هستم! البته موسیقی هم خوانده‌ام.
نكته جالب در مورد شما این است كه سال‌ها با صدیق تعریف كار كرده‌اید كه او هم تحصیلكرده رشته نمایش است!؟
ـ بله اما این ماجرا كاملاً اتفاقی بوده است.
و به عنوان سؤال آخر، وضعیت و جایگاه این روزهای تیتراژ در سریال ها را چگونه می‌بینید!؟ آیا وسواس بیش از پیش سیاست‌گذاران سیما در بحث تیتراژ (به لحاظ انتخاب ترانه و خواننده) در بحث كیفی هم مؤثر بوده است؟
ـ من پیشرفت چندانی ندیدم همانطور كه بوده، الآن هم هست!..../باشگاه خبرنگاران

 

 

 

 


ویدیو : گپی با سالار عقیلی؛ خواننده‌ای كه درس بازیگری خوانده!