گودرزی: به ورزش بانوان کم لطفی شده : وزیر ورزش و جوانان در جلسه‌ای مفصل به ...


وزیر ورزش و جوانان در جلسه‌ای مفصل به بحث و گفتگو با نواب بانوان چند فدراسیون ورزشی نشست و ضمن شنیدن مشکلات در جلسه‌ای دوستانه به بیان راهکارها پرداخت. ایسنا: محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان، در نشست هم اندیشی با نواب رییس بانوان رشته‌های تیروکمان، تکواندو، فوتبال و فوتسال و همچنین قایقرانی اظهار کرد: امیدواریم که این بحث‌ها با ورزش بانوان به صورت مستمر برگزار شود و نتیجه‌ خوبی را در این بخش شاهد باشیم. یکی از نکات در حوزه بانوان این است که کم لطفی و بی عنایتی به ورزش بانوان شده است و این در صورتی است که بیش از 50 درصد افراد جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند اما در حوزه ورزش بسیار کمتر از آنچه که حقشان است به آن ها داده می‌شود. به نظر می رسد که در ورزش کشور ظلمی به بانوان واقع شده است اما فکر می کنم که باید این مسائل بیان شود و رسانه‌های گروهی نسبت به ورزش بانوان بیشتر توجه داشته باشند.

وی در عین حال تصریح کرد: ممکن است چنین تفاوتی در اکثر جوامع وجود داشته باشد، اما به نظر می آید که در ایران چنین تفاوت‌هایی اتفاق افتاده و به صورت ناروا محدودیت‌هایی برای استفاده از امکانات و منابع در رابطه با بانوان وجود دارد که باید فکری به حالش شود.

 دراین نشست فریده شجاعی نایب رییس بانوان فدراسیون فوتبال در سخنانی اظهار کرد: باید از نگاه ویژه‌ای که وزیر ورزش به ورزش بانوان دارد تشکر کنم. این موضوع نشان می دهد که نگاه حمایتی به ورزش بانوان وجود دارد. شش سال پیش که در فدراسیون فوتبال حضور پیدا کردم کاری به این که فدراسیون فوتبال در حوزه بانوان چه می‌کند نداشتم و سند راهبردی را در این بخش تدوین کردم که براساس این سند پیش رفتیم. حتی در برخی موارد جلوتر از این سند بودیم و بعد قهرمانی و همگانی را مدنظر قرار دادیم.

وی با اشاره به موفقیت‌های فوتبال ساحلی و فوتسال در مسابقات مختلف اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که در فوتبال بانوان رخ داده این است که ما در تمام رده‌های سنی از شهرستان‌ها بازیکن داریم حتی بازیکنی وجود دارد که از روستا دو سه ساعت به شهرستان می‌آید تمرین می کند و باز به روستایش باز می‌گردد. البته حواشی فوتبال بانوان هم متاسفانه مانند فوتبال آقایان است و ما مشکلات زیادی داریم که با آن دسته و پنجه نرم می کنیم.

شجاعی به مدال آوری تیم ملی فوتسال در مسابقات قهرمانی آسیا داخل سالن اشاره کرد و گفت: به خاطر عملکرد خوبی که فوتبال بانوان داشت از طرف فیفا به عنوان نماینده آسیا در رده زیر 15 سال انتخاب شدیم و در المپیک هم مقام چهارم را به دست آوردیم که پس از آن مساله حجاب پیش آمد که با تلاش ما مشکل حجاب برطرف شد و سایر کشورها هم توانستند با پوشش در مسابقات شرکت کنند. امتیاز دیگری که فیفا به فوتبال بانوان ایران داد مربوط به پروژه‌ای بود که برای کمپ تیم‌های ملی بانوان در نظر گرفت و قرار بود این کمپ ساخته شود و پولش هم از طرف فدراسیون جهانی داده شود اما متاسفانه تاکنون این اقدام صورت نگرفته است. با این که کلنگ این کمپ به زمین خورده شده اما هنوز هیچ خبری نیست که به نظر می‌رسد به علت بلوکه شدن پول‌های ما است یا ممکن است و غیره.

 وزیر ورزش در پاسخ به شجاعی دراین باره گفت: صحبت‌هایی را با آقای ظریف، وزیر امور خارجه انجام داده‌ایم تا این مشکل برطرف شود، شما هم از طرف فدراسیون فوتبال در این رابطه مدارک مربوط به این موضوع را به صورت کتبی ارسال کنید تا مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه این جلسه کاظمی پور نایب رییس بانوان تیر و کمان هم با اشاره به مدال‌آوری این رشته در حوزه بانوان گفت: نداشتن خوابگاه مناسب از جمله مشکلات ملی پوشان این رشته است. متاسفانه شرایط زندگی 10 تا 12 ماه در خوابگاه شماره دو برای ملی پوشان کار آسانی نیست. از سوی دیگر با زیرساخت‌هایی که در سایت تیر و کمان وجود دارد نمی توان شرایط ایده‌آلی را برای آن‌ها در نظر گرفت.

سروی، نایب رییس بانوان تکواندو دیگر فردی بود که در این جلسه صحبت کرد و گفت: از افتخارات بانوان تکواندو این است که در دو دوره قبل المپیک حضور داشتند. یکی از موضوعاتی که به آن نیازمند هستیم این است که در حوزه بانوان برنامه‌های خود را عملیاتی کنیم و توجه به ورزش بانوان مورد توجه قرار گیرد. چون اگر یک رشته بخواهد بر روی سکو در مسابقات بین المللی قرار گیرد امتیاز بانوان هم محاسبه شود. متاسفانه فدراسیون تکواندو هم مانند سایر فدراسیون ها با مشکل مالی روبرو است همچنین ما خوابگاه ویژه بانوان نداریم و در آکادمی فدراسیون تکواندو می توانیم بخشی از تیم‌های خود را تحت پوشش قرار دهیم اما برای سایر تیم‌ها با مشکل خوابگاه روبرو هستیم.

سروی مجوز نداشتن برای حضور مربیان و داوران ایرانی در مسابقات بین المللی را از دیگر مشکلات این رشته عنوان کرد و گفت:‌ با این که فدراسیون جهانی مکاتباتی دراین باره داشته ایم اما تاکنون نتوانسته‌ایم به نتیجه ای برسیم.

نایب رییس بانوان تکواندو در پاسخ به سوال وزیر ورزش مبنی بر این که آیا پیگیری‌هایتان از سوی کمیته ملی المپیک بوده است گفت: ما برای حضور ورزشکاران خود با پوشش اسلامی در مسابقات بین المللی از طریق کمیته ملی المپیک اقدام کردیم و نتیجه هم گرفتیم اما درباره مربیان با فدراسیون جهانی وارد مذاکره شدیم که تاکنون هم پاسخی نگرفته‌ایم.

در ادامه این جلسه دباغ، نایب رییس فدراسیون قایقرانی هم با اشاره به این که فدراسیون قایقرانی با مربیان خارجی خود قراردادش را فسخ کرده و از مربیان داخلی کمک می‌گیرد، گفت:‌ یکی از معضلات فدراسیون قایقرانی بحث خوابگاه است چون خوابگاه شماره دو کیفیت خوبی ندارد.

وی کمک مالی برای شرکت در میادین بین المللی را از جمله درخواست‌های این فدراسیون دانست و ادامه داد: هزینه‌های فدراسیون بسیار زیاد است و حتی ما برای حضور تیم‌ها در اردوها با مشکل روبرو هستیم به همین دلیل نمی توانیم برای حضور در مسابقات بین المللی هزینه کنیم.

رباب شهریان معاون وزیر در امور بانوان درباره مشکل خوابگاه بانوان عنوان کرد:‌ سال‌های گذشته سالن پنج منظوره ای وجود داشت که آن را به بانوان اختصاص داده بودند و به عنوان سالن بانوان معروف بود اما متاسفانه در یک مقطع زمانی این خوابگاه را به فدراسیون کشتی دادند و متاسفانه این موضوع باعث شد که بانوان ورزشکار با مشکل خوابگاه روبرو شوند.

 مینو مداح مربی تکواندو هم به بیمه مربیان اشاره کرد و گفت: متاسفانه مربیان زن بیمه نیستند و آینده‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

شهرزاد مظفر سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان با اشاره به نایب قهرمانی تیمش در مسابقات داخل سالن آسیا گفت:‌ با این که تیم ما اولین مدال تیم‌های توپی را در تاریخ ورزش برای بانوان به دست آورد و قرار بود پاداشی در این زمینه به ملی پوشان داده شود اما از تیر ماه تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی با بیان این‌که آخرین حضور تیم ایران در جام جهانی کوچک اسپانیا عنوان پنجمی جهان به دست آمد افزود: فکر می‌کنم پتانسیل خوبی دراین رشته وجود دارد و می‌تواند در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد ما دو سال حساس را پیش‌رو داریم چون قرار است مسابقات جام جهانی فوتسال بانوان برگزار شود اما این رشته همچون سایر رشته‌ها با مشکل اسپانسر روبرو است به طوری که در لیگ‌ها هر سال شاهد هستیم تعداد تیم‌ها کاهش پیدا می‌کند و هر وقت تیم حذف شود بخش عمده‌ای از استعدادها از بین می‌رود و فکر می‌کنم باید راهی برای حل این مشکل پیش‌بینی شود.

وزیر ورزش درباره بحث مشکل اسپانسر ورزش بانوان گفت: سوال من این است که آیا سواکاری در تلویزیون بیشتر بیننده دارد یا تکواندوی بانوان و پاسخ این است که تکواندوی بانوان بیننده بیشتری دارد. فدراسیون سوارکاری پنج میلیارد درآمد داشته اما قایقرانی بانوان چنین درآمدی را نداشته است. خودمان این مساله را باور کرده ایم که اسپانسری وجود ندارد. مدیریت در کشور مردانه است و تنها در فدراسیون‌ها یک نماینده زن وجود دارد و بخشی از این موضوع هم فرهنگی است. ورزش چاره‌ای جز رفتن به سمت خودکفایی ندارد و دولت مشکلاتش در حوزه‌های زیرساخت آن قدر گسترده است نمی تواند به صورت نرم افزاری کار کند. به طور مثال دولت قبل آمده و در این کشور کلنگی را زده که تعداد آن به 3320 پروژه رسیده است. من به شهری رفتم که حدود 26 هزار نفر جمعیت داشت و کلنگ استادیوم 15 هزار نفری را در آنجا زده بودند و پولی هم برای آن پرداخت نشده بود. امسال بیش از 10 هزار میلیارد تومان پول نیاز است تا بتوانیم کل این پروژه ها را به اتمام برسانیم در حالی که کل اعتبار وزارت ورزش 600 میلیارد تومان است و تاکنون 25 درصد از این اعتبارات تخصیص داده شده است. احتمالا تا پایان سال هم مابقی مبلغ را نمی دهند و اگر هم بدهند بیشتر از 30 درصد هم نمی شود. ما در بلندی ایستاده‌ایم که نردبانش را برداشته اند و احتمال سقوط وجود دارد.

وی افزود: در اکثر دنیا هم همین گونه است که برای ورزش حرفه‌ای هزینه‌ای نمی‌شود. بانوان هم باید خود آستین بالا بزنند و به دنبال پیدا کردن و یافتن امکانات و منافع باشند و برای خودکفایی متوجه آقایان نباشند تا از سرریز اعتبارات آن ها استفاده کنند.

وزیر ورزش ادامه داد: فدراسیونهایی مثال قایقرانی که مدال آور هستند و تفکیک جنسینی ندارند چنین مشکلاتی در آن ها کمتر است و تفکیک بودجه در آن ها عادلانه انجام می شود اما در رشته‌های دیگر عموما دچار مشکل هستند که باید راهکاری پیدا کنیم تا بازاریابی کنیم. نمی شود به این اعتبارات امیدوار بود تا ورزش بانوان رشد کند.

وی از مسوولان ورزش بانوان خواست که به صورت جدی تلاش کنند و افزود: برای بحث اردوهای تدارکاتی پیگیر‌ی‌های لازم را انجام خواهیم داد. بازیکنان ما بیمه های درمانی و غیره دارند اما برای مربیان از خانم شهریان می خواهم که این موضوع را مورد پیگیری قرار دهند. تیم های مردان حتما باید یک تیم بانوان هم داشته باشند که این موضوع را توصیه خواهیم کرد. همچنین موضوع خوابگاه را پیگیری می کنم و امیدوارم مشکل خوابگاه ورزش بانوان حل شود.

وی در ادامه ورزش عمومی و عمومی کردن ورزش بانوان را مهم ارزیابی کرد و گفت: از بانوان می خواهم کمی به ورزش عمومی بیشتر بپردازند هر چند ورزش قهرمانی خوب است اما همه چیز نیست. مساله اخلاق و فرهنگ مهمترین مساله ورزش است متاسفانه امروز شاهد بداخلاقی در ورزش هستیم که یک بخش به دلیل حرفه‌ای‌گری و نگاه صرف به پول نسبت به ورزش وجود دارد که باید پاک شود. چیزی که دارد شکل می گیرد باعث این می‌شود که ورزش لطمه بخورد.

وزیر ورزش با اشاره به این که مشابه این جلسه را در بخش مردان داشته است، گفت: بحثی داریم به اسم سقف شیشه‌ای که بانوان ما درگیر آن هستند. آن ها خودشان تمایل به دریافت حقوقشان ندارند. بودجه فوتبال در یک سال هزار و 200 میلیاردی است که به جیب افراد خاص و فوتبالیستها می‌رود. بودجه بخش بانوان چقدر است. شجاعی در پاسخ به وزیر گفت: سه میلیارد!


ویدیو : گودرزی: به ورزش بانوان کم لطفی شده