گفتگوی محرمانه آمریکا و اسرائیل بر سر ایران : روزنامه هاآرتص نوشت: مقامات اسرائیلی ...


روزنامه هاآرتص نوشت: مقامات اسرائیلی و آمریکایی می گویند گفتگوهای غیرسمی آنها در هفته های آتی شکل رسمی به خود می گیرد و با دیدار نتانیاهو و اوباما به اوج خود می رسد. پایگاه خبری انتخاب: مذاکرات غیررسمی و بی سر و صدای امریکا و اسرائیل در مورد عواقب و پیامدهای توافق ایران از دو هفته پیش آغاز شده است.

روزنامه هاآرتص نوشت: براساس این گزارش، جلسات ابتدایی بین مقامات تل اویو و واشنگتن در سطوح پاییه است و پیش بینی شده است که منجر به دیدار سران اسرائیل و امریکا شود.

ده روز پیش، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که از زمان تشکیل کابینه جدید در ماه مه وزیر امور خارجه اسرائیل نیز هست در دیداری با مقامات بلند پایه وزارت امور خارجه به سوالاتی پاسخ داد. جرمی ایساشاروف، معاون امور راهبردی این وزارتخانه که یکی از مقامات بلند پایه اسرائیلی در رابطه با برنامه هسته ای ایران نیز هست از وی پرسید آیا اکنون زمان آن نرسیده است که با آمریکایی ها درباره غرامتی که اسرائیل پس از توافق هسته ای ایران دریافت خواهد کرد، گفتگو شود؟

دوم آوریل، پس از آن که چارچوب توافق هسته ای حاصل شد، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با نتانیاهو تماس گرفت و پیشنهاد داد به سرعت گفتگوها در مورد ارتقای قابلیت های نیروهای دفاعی اسرائیل پس از امضای توافق هسته ای آغاز شود. وی در چهاردهم ژوئیه نیز در گفتگویی با نتانیاهو پیشنهاد خود را تکرار کرد اما نتانیاهو هر دو بار این پیشنهاد را رد کرد زیرا ترجیح می داد همه تلاش خود را صرف رد این توافق در کنگره کند. اما این مرتبه نخست وزیر اسرائیل پاسخ داد که این گفتگوها را به محض آن که این توافق در کنگره تصویب شود آغاز خواهد کرد.

چهار روز پیش از بازدید نتانیاهو از وزارت امور خارجه اسرائیل، با ورود آدام ژوبین، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم به اسرائیل گفتگوهای غیررسمی میان اسرائیل و آمریکا آغاز شد. گرچه سخنان ژوبین در این گفتگوها، سخنانی معمولی توصیف شد اما مقامات آمریکایی و اسرائیلی ادعا می کنند این گفتگوها به صحبت درباره مسائل امنیتی، دیپلماتیک و همکاری های اطلاعاتی میان آمریکا و اسرائیل در مورد ایران منجر خواهد شد.

گفتگوهای آمریکا و اسرائیل درباره پیامده های توافق هسته ای هفته گذشته ادامه یافت. چند روز پس از آن که ایساشاروف سوالاتی از نتانیاهو پرسید، برای گفتگوهایی که بخش زیادی از آن در مورد ایران و همکاری امنیتی آمریکا و اسرائیل بود، به واشنگتن سفر کرد.

در ادامه این مقاله آمده است، در هفته های آینده احتمال می رود این گفتگوهای دوجانبه سرعت یابد و جلساتی با حضور مقامات بلند پایه برگزار شود. در پایان این ماه نتانیاهو با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار خواهد کرد. قرار است موشه یعلون، وزیر جنگ اسرائیل نیز در اواسط اکتبر برای گفتگو با اشتون کارتر، همتای آمریکایی خود به واشنگتن سفر کند. این گفتگوها شامل بسته کمکی است که اسرائیل پس از تصویب توافق هسته ای از آمریکا دریافت خواهد کرد.


ویدیو : گفتگوی محرمانه آمریکا و اسرائیل بر سر ایران