گفتمان لاریجانی مورد قبول اعتدالیون است : نماینده ادوار مجلس معتقد است مجلس ...


نماینده ادوار مجلس معتقد است مجلس دهم یک فراکسیون اکثریت ضعیف و یک اقلیت قوی خواهد داشت. خبرآنلاین: نماینده ادوار مجلس معتقد است مجلس دهم یک فراکسیون اکثریت ضعیف و یک اقلیت قوی خواهد داشت.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس دهم با اشاره به شرایط ویژه هیات رییسه مجلس آتی، گفت: بعد از انقلاب کمتر اتفاق افتاده است که انتخابات هیات رییسه مجلس و کمیسیون‌ها تا این حد سرنوشت نامشخصی داشته باشد، البته شخصا این موضوع را به فال نیک می‌گیرم چون بیانگر شکل گیری یک مجلس رقابتی و متنوع است.

وی تصریح کرد: در این شرایط مجلسی خواهیم داشت که یکی از فراکسیون‌ها به سختی می‌تواند یک اکثریت ضعیف را داشته باشد، در مقابل ولی اقلیت قوی وجود دارد. به همین خاطر هم هنوز مشخص نشده که در نهایت نمایندگان در انتخابات هیات رییسه چگونه عمل خواهند کرد.

این نماینده ادوار مجلس بخشی از این امر را مرتبط با عدم شفافیت حزبی در کشور دانست و افزود: حتی برخی از منتخبین مجلس دهم که میثاق‌نامه‌های حزبی را امضا کردند در شرایط خاص انتخاباتی تن به این کار دادند ولی الان در شرایط خاص مجلس معلوم نیست که چگونه عمل کنند.

فلاحت‌پیشه گفت: یک سوی دیگر موضوع به فعال شدن جریانات سیاسی در مجلس باز می‌گردد، این جریانات الان هرکدام سعی می‌کنند که یارگیری خود را صورت دهند. لذا معتقدم که در نهایت مناصب مختلف در هیات رییسه و کمیسیون‌ها در مجلس توزیع خواهد.

وی با بیان اینکه سه گروه اصولگرایان، اصلاح طبان و مستقلین مناصب مختلف را بین خود تقسیم خواهند کرد، ادامه داد: این تقسیم الزاما تا جایی که بین دو لیست اصولگرا و اصلاح طلب باشد رقابتی است. اما جایی که دیگر افراد ممکن است وجود داشته باشند احتمال اینکه توافقی شکل بگیرد وجود دارد.

این چهره سیاسی اصولگرا در ادامه گفتگوی خود با خبرآنلاین با تاکید بر اینکه مردم از مجلس دهم انتظار زیادی دارند، اظهار داشت: باید یک واقعیت را در نظر بگیریم؛ آن هم اینکه مردم از این مجلس انتظار محتوایی دارند نه شکلی. انتظار شکلی یعنی اینکه عده‌ای منتظرند ببینید چه کسانی رییس مجلس و رئیس کمیسیون‌ها می شوند اما انتظار محتوایی این است که مردم واقعا به این مجلس دل بسته اند. در شرایط خاص سال اقتصاد مقاومتی و پسابرجام و در شرایطی که کشور در حال انتقال به برنامه ششم است این مجلس باید یک مجلس برنامه محور باشد و برای اداره کشور برنامه داشته باشد نه اینکه برنامه‌ها فقط برای رسیدن عده ای به پست و منصب باشد.

وی درخصوص نقش و وزنه سیاسی مستقلین در مجلس دهم، گفت: مستقلین شاید به دلایل مختلف از جمله نداشتن پشتوانه سیاسی و اقتصادی تاکنون نتوانسته اند که ابراز وجود مستقل داشته باشند ولی زمانی که مجلس شکل بگیرد، مستقلین به تدریج صاحب رای خواهند شد. البته ممکن است فراکسیون مستقل به سختی شکل بگیرد اما واقعیتی که وجود دارد این است که برخی از نمایندگان در این مجلس مستقل عمل خواهند کرد.

نماینده منتخب اسلام اباد غرب در مجلس دهم تصریح کرد: حداقل یک سوم نمایندگان مجلس دهم کسانی هستند که میثاق نامه‌های حزبی را امضا نکرده اند، حتی در کوران انتخابات هم که سرنوشت‌شان وابسته به این میثاق‌نامه ها بوده، باز هم از امضای آنها سر باز زدند. لذا الان دلیلی ندارند که خودشان را به یک جناح متصل کنند. این افراد بر اساس داشته‌های خودشان مثل سابقه، تجربیات، علم و ...توانستند رای بیاورند و در مواقع خاص صاحب تاثیر خواهند شد.

فلاحت پیشه درباره احتمال کاندیداتوری اش برای هیات رییسه مجلس نیز گفت: حقیقتا حضورم در مجلس حضور تخصصی است. عقیده ام هم بر این است که در جایی فعالیت کنم که تخصصی باشد نه جای اداری. ولی باز هم باید منتظر باشیم و ببینیم که شرایط چگونه پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به حمایت اصولگرایان حاضر در مجلس دهم از کاندیداتوری لاریجانی اظهار داشت: هرکسی در مجلس آینده رییس شود حتما پایگاه و جایگاهش در تعامل دائم با نیروهای حمایت کننده باید باشد. جبهه پایداری به یک باره اعضایش در مجلس کاهش یافتند بنابراین طبیعی است که به آقای لاریجانی نزدیک شوند و به طور طبیعی در آینده هم از او حمایت می‌کنند تا کاندیدای رقیب رای نیاورد. البته این را نباید فراموش کرد که نوع و رفتار پایداری ها نسبت به مجلس گذشته به شدت تعدیل شده است.

فلاحت پیشه گفت: نقطه قوتی که آقای لاریجانی دارد این است که گفتمانش در میان نیروهای معتدل پذیرا و مورد قبول است. اما یک نقطه ضعف هم وجود دارد، آن هم برخی اطرافیان ایشان هستند که نقش دافعه برای آقای لاریجانی بازی می کنند و شماری از اصولگرایان، منتقد این افراد هستند. این عده نقش عمده ای در ایجاد یک محفل تنگ و تاریک در اطراف رییس مجلس داشتند که ضروری است آقای لاریجانی در این رابطه به گونه ای مناسب عمل کند که این دافعه ترمیم شود.


ویدیو : گفتمان لاریجانی مورد قبول اعتدالیون است