کوهی از نعمت که آیینه دق مردم شده : صدها تن گندم زیر آفتاب جلوی سرویس بهداشتی ...



نعمت زاده , روزبه نعمت الهی , چای کوهی

صدها تن گندم زیر آفتاب جلوی سرویس بهداشتی و در حیاط مدرسه ای كه هر روز جای دانش آموزان را تنگتر می‌كند رها شده است

در حالی که سالهاست منابع آبی فارس صرف تولید گندم می شود اما همین محصول استراتژیک هم اسیر دست کمبود امکانات شده و این محصول به بازیچه دست کودکان تبدیل گردیده است.

به گزارش خبر جنوب، سال هاست تولید گندم به عنوان یك محصول آب بر بر دوش منابع آبی فارس سنگینی می كند و كشاورزان به عادت چند دهه تولید آن و به شوق تامین قوت لایموت مردم اراضی خود را زیر كشت خوشه های طلایی میبرند اما این محصول كه با مشقت فراوان تولید شده و قرار است به خودكفایی در آن برسیم گاهی اسیر دست كمبود امكانات شده و در هر جایی رها می شود.


نمونه بارز این مشكل را می‌توان در مدارس روستاهای صحرای باغ، زروان و یا دشتی شهرستان لار دید، جایی كه صدها تن گندم زیر آفتاب جلوی سرویس بهداشتی و در حیاط مدرسه ای كه هر روز جای دانش آموزان را تنگتر می‌كند رها شده است آن گونه كه اهالی این روستا می گویند: این كار همیشگی عده ای است كه سالهاست گندم ها را سرازیر حیاط مدارس می كنند.

شاه نعمت الله ولی , روزبه نعمت اللهی , مردم چی میگن


تپه‌های گندمی كه در مدارس با خالی شدن كامیونهای حمل گندم شكل می گیرد بهترین فرصت برای دانش آموزان است تا از این گندم ها بالا و پایین بروند و آن را در هوا، زمین و یا هر نقطه دیگری كه میلشان كشید پخش كنند.

آن چه در این میان جای سوال دارد آن است كه چرا در استانی كه چندین دهه است عنوان قطب تولید خوشه‌های طلایی را یدك می كشد كمبود امكانات باید به آن حد باشد تا محصولات كشاورزی به جای روانه شدن به سمت انبارهای مكانیزه سر از حیاط مدارس در بیاورد، معضلی كه باعث می شود دانش آموزان از همان ابتدای تحصیل متوجه شوند كه دسترنج 9 ماه تلاش زیر تیغ آفتاب و در سرمای زمستان چگونه رها می شود؟

احمد دهقان مدیر امور زراعت سازمان جهاد كشاورزی فارس در این خصوص با بیان این كه متولی خرید گندم، شركت غله و خدمات بازرگانی است گفت: سازمان جهاد كشاورزی خریدار نیست و در كمیته خرید گندم نقش ناظر بر اجرای قوانین خرید را دارد؛ ما متولی تولید هستیم نه خرید.

وی با بیان این كه شركت غله متولی خرید و سازمان تعاون روستایی مباشر خرید این محصول است افزود: مراكز خرید گندم باید دستورالعمل هایی داشته باشند به عنوان مثال، مركز خرید مجهز به سیلو و انبار نگهداری گندم باشد و امكان نگهداری گندم در آن مراكز به مدت حداقل 3 ماه وجود داشته باشد.


وی آسفالت بودن مركز نگهداری گندم و عدم خاك آلودگی محصول را از دیگر مواردی برشمرد كه در دستورالعمل بر رعایت آن تاكید شده است.


دهقان با تاكید بر این كه مدارس به هیچ عنوان نمی‌توانند محل نگهداری گندم باشند افزود: انتظار میرود متولیان خرید گندم به دستورالعمل‌ها و رعایت استانداردها پایبند باشند و آن را اجرا كنند.

در این میان سید غفار رضوی پور مدیر عامل شركت غله و خدمات بازرگانی منطقه 3 كشور گفت: این شركت متولی خرید گندم است و كشاورزان موظفند در مراكز خرید استاندارد گندم كه قبلاً تعیین گردیده گندم را تحویل دهند.

وی گفت: این مراكز سه دسته هستند و شامل مراكز خرید شركت غله، تعاونی های روستایی و كارخانجات آرد می باشد.


وی تاكید كرد: بر این اساس ما در قبال گندم هایی پاسخگو هستیم كه درب سیلوها و یا در مراكز خرید دارای کد که زیر نظر اتحادیه شرکتهای تعاون روستایی است تحویل داده شود، اتفاقی كه هر ساله می افتد.

مدیر عامل شركت غله و خدمات بازرگانی منطقه 3 كشور خاطرنشان كرد: شركت غله سیلوهای دولتی با كدهای مخصوص در اختیار دارد و در قبال گندمهای تحویل داده شده به این سیلوها مسئولیت كامل دارد اما این كه كشاورزان گندم خود را به این مركز تحویل ندهند ما نمی توانیم هیچ الزامی در قبال آنها به كار ببریم.

رضوی پور یادآور شد: كشاورزان آزاد هستند گندم خود را تحویل دولت بدهند كه در این راستا باید گندم خود را درب سیلوها یا مراكز مذكور تحویل دهند اما اگر كشاورزی از این كار خودداری كرد و مایل نبود گندم خود را تحویل دولت دهد به هیچ عنوان نمی توانیم او را مجبور به این كار كنیم.

وی تاكید كرد: این گونه نیست كه كشاورز گندم خود را هرجا مایل بود رها كند و بعد انتظار داشته باشد كه دولت این گندم ها را تحویل بگیرد بلكه باید آن را طبق ضوابط تحویل دهد و رسید دریافت كند.


وی گفت: انتظار داریم فرمانداری شهرستانها در تنظیم صورتجلسه های مختلف برای انبار كردن و دپوی گندم خریداری شده به استانداردهای محل تخلیه این محصول توجه لازم را داشته باشند و از آن ها تقاضا داریم كشاورزان را ترغیب و تشویق كنند كه گندم خود را فقط به مراكز خرید استاندارد و دارای كد كه قبلاً مشخص شده تحویل دهند تا از افزایش ضایعات این محصول جلوگیری شود.

قصه عدم مدیریت محصولات كشاورزی حرف دیروز و امروز نیست، سال هاست انواع و اقسام محصولات كشاورزی در فارس تولید می شود اما حدود 20 درصد آن بنا به اذعان مسئولان ضایعات است و در خلأ نبود و یا كمبود مراكز سورتینگ، انبارهای سرد و مكانیزه، صنایع فرآوری و ... نابود می شود. گندم هم از این ماجرا مستثنی نیست و كمبود امكانات گریبان این محصول استراتژیك را نیز گرفته است.


ویدیو : کوهی از نعمت که آیینه دق مردم شده