کفاشیان در مسیر بلاتر و پلاتینی؟ : یک کارشناس تأکید می‌کند که رئیس فدراسیون ...


یک کارشناس تأکید می‌کند که رئیس فدراسیون قصد دارد نقشه ٤‌ سال قبل برای ریاست را تکرار کند. روزنامه شهروند: در فاصله چند ماه مانده تا برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال فضای آرامی در ساختمان این فدراسیون حاکم نیست. کفاشیان تلاش خود را برای ابقایش در دوره سوم شروع کرده و مخالفانش نیز از طرف دیگر در فکر جایگزینی فرد دیگری هستند. از طرفی گزارش پرونده فساد در فوتبال هنوز به صورت شفاف اعلام نشده است؛ اما اعلام اولیه مسئولان کمیسیون اصل ٩٠ شائبه‌های زیادی درباره فساد در میان مسئولان ارشد فدراسیون به وجود آورده است.

ماموران امنیتی در دفتر ریاست فدراسیون

برخی رسانه‌ها روز گذشته ادعا کردند در چند روز اخیر ماموران امنیتی به صورت سرزده در دفتر علی کفاشیان حاضر شدند و برخی مدارک و نامه‌های وی را ضبط کردند. همچنین گفته می‌شود ماموران مذکور وجه نقد و ارز موجود در اتاق علی کفاشیان را نیز صورتجلسه و فعلا ضبط کردند تا بررسی‌های لازم انجام شود. این مسأله از سوی حسنی‌خو، مدیرکل حراست وزارت ورزش در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تأیید شده است: «این اتفاق توسط نهادهای مسئول رخ داده و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است. اطلاعات دقیق‌تری از این موضوع درحال حاضر وجود ندارد؛ اما اگر لازم باشد در آینده دراین‌باره توضیحاتی داده خواهد شد.»

پرونده فساد چه شد؟

پرونده فساد در فوتبال که از آغاز بررسی آن در مجلس شورای اسلامی نزدیک به ٢‌ سال می‌گذرد، چندی پیش با اعلام اعضای کمیسیون اصل ٩٠ نهایی شد و حتی سرفصل‌های آن به صورت رسمی از سوی سخنگوی این کمیسیون در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. همان زمان بحث‌های زیادی درباره این پرونده شد و همه اهالی فوتبال در ماه‌های اخیر در انتظار تبعات آن بودند؛ اما هنوز اتفاق خاصی رخ نداده و با هیچ مسئولی به صورت رسمی برخورد نشده است. گزارش مفصل کمیسیون اصل ٩٠ مجلس هنوز در صحن علنی خوانده نشده، با این‌که گفته می‌شد اسامی متخلفان در اختیار قوه قضائیه قرار گرفته است.

انتخابات تحت تأثیر فساد

محمدعلی پورمختار،‌ رئیس کمیسیون اصل ٩٠ مجلس درباره این‌که حضور ماموران امنیتی در دفتر کفاشیان ارتباطی به پرونده فساد در فوتبال دارد یا خیر، به «شهروند» می‌گوید: «این پرونده هنوز در اختیار ماست و فکر نمی‌کنم این اتفاق در راستای پیگیری پرونده‌ای باشد که در کمیسیون اصل ٩٠ تشکیل شده است. البته ما اسامی متخلفان را در اختیار قوه قضائیه قرار دادیم اما من از حضور ماموران امنیتی در دفتر کفاشیان کاملا بی‌خبرم.»

مانعی برای کفاشیان؟

اینطور به نظر می‌رسد که با توجه به روابط نه چندان جالب وزارت ورزش و رئیس فعلی فدراسیون فوتبال، برخی به دنبال خروج کفاشیان از میان کاندیدای انتخابات هستند. باز ماندن پرونده فساد در فوتبال و انگشت اتهام به سوی کفاشیان نیز می‌تواند یکی دیگر از موانع حضور او در انتخابات باشد. باید دید درنهایت وزارت ورزش که مسئول تأیید صلاحیت افراد برای حضور در انتخابات است، چه تصمیمی دراین‌باره می‌گیرد.

می‌خواهند نقشه ٤‌ سال قبل را اجرا کنند!

صادق درودگر، عضو سابق مجمع فدراسیون فوتبال و کارشناس مدیریت ورزش درباره این‌که از دلایل حضور ماموران امنیتی در دفتر کفاشیان باخبر است،‌ به «شهروند» می‌گوید: «من هم فقط این موضوع را شنیدم و از دلایل آن بی‌اطلاعم. به‌هرحال این حق نهادهای امنیتی است که هر زمانی می‌خواهند برای بررسی یکسری مسائل به فدراسیون‌ها ورود کنند. با این حال تا گزارش مستندی دراین‌باره وجود نداشته باشد، نمی‌توان درباره آن اظهارنظر کرد.» وی در واکنش به این شایعه که این اتفاقات تبعات پرونده فساد در فوتبال است و می‌تواند باعث کنار رفتن کفاشیان از رقابت انتخاباتی شود، عنوان می‌کند: «به نظرم هنوز پرونده فساد در فوتبال نهایی نشده و حساسیت زیادی نیز در ورزش و خارج از آن  روی این پرونده نیست. این یک موضوع کاملا پیچیده است که نیاز به مستندات بیشتری هم دارد تا وارد سیستم قوه قضائیه شود. البته من بعید می‌دانم این اتفاقات نقشه‌ای از پیش برنامه‌ریزی شده برای کنار زدن کفاشیان باشد؛ بلکه برعکس، تصورم این است که این می‌تواند برنامه از پیش تعیین شده از سوی مسئولان فعلی فدراسیون باشد. آنها می‌خواهند در آستانه انتخابات اعلام کنند که همه چیز بعد از بررسی‌ها پاک بوده و ما هم کارمان درست است. دقیقا اتفاقاتی که ٤‌ سال قبل رخ داد نیز به همین منوال بود.»

آینده

اینگونه بررسی‌ها و تحقیقات نهادهای بازرسی در کشورهای صاحب فوتبال نظیر ایتالیا، فرانسه، آرژانتین و آلمان نیز طی سال‌های اخیر بارها دیده شده و حتی پلیس با دخالت و ورود ضربتی اقداماتی را در جهت تضمین فضای پاک و سلامت فوتبال انجام داده است. حتی این بازرسی‌ها منجر به دستگیری بزرگترین چهره‌های فوتبالی دنیا و محرومیت بلاتر و پلاتینی هم شد. البته چنین رخدادی در فوتبال ایران تقریبا بی‌سابقه است؛ اما شاید خبری در راه است. البته کفاشیان در مصاحبه‌ای کوتاه گفته این بازرسی‌ها، عجیب نیست و بارها انجام شده است. با این حال باید منتظر ماند و دید که آیا چه سرنوشتی در انتظار کفاشیان است. آیا او می‌تواند برای سومین دوره متوالی با قدرت و حمایت مجمع همچنان خودش را به‌عنوان فرد اول فوتبال کشور معرفی کند؟


ویدیو : کفاشیان در مسیر بلاتر و پلاتینی؟