کشف نقص فنی در سیستم ترمز پراید : سیستم ترمز خودروهای خانواده پراید روی پلت‌ ...


سیستم ترمز خودروهای خانواده پراید روی پلت‌ فرم ایكس100 و تیبا دچار نقص فنی شده‌اند. سیستم ترمز خودروهای خانواده پراید روی پلت‌ فرم ایكس100 و تیبا دچار نقص فنی شده‌اند.

ترمز خودرو جزو سیستم‌های فوق‌ ایمنی است و كوچك‌ترین اشكالی در كارآیی آن می‌تواند به حوادث مرگبار منجر شود. ظاهرا سایپا به تازگی اقدام به انتشار فراخوان برای اصلاح یك قطعه خاص در سیستم ترمز خودروهای تولید شده روی پلت فرم ایكس100 و تیبا كرده‌ است.

طبق گزارش‌های رسیده، محصولات تولید شده در فاصله روزهای 21 اردیبهشت تا 16 تیر ماه امسال دچار نقص فنی در سیستم ترمز هستند. علت این نقص فنی نیز جایگزین كردن یك قطعه داخلی‌سازی شده به نام "اورینگ" یا "واشر پمپ ترمز" ذكر شده كه بسیار زودتر از آنچه در استاندارد آن آمده دچار خوردگی می‌شود و در نتیجه روغن ترمز نشت می‌كند. نشت روغن ترمز باعث می‌شود كارآیی ترمز از بین برود و امكان كنترل آن وجود نداشته باشد.

اگرچه به عقیده برخی از كارشناسان، فراخوان از خودروها امروزه در جهان یك امر عادی محسوب می‌شود كه در مورد همه خودروسازان رخ می‌دهد، اما اعلام فراخوان در ایران معمولا به صورت غیر رسمی انجام می‌شود. نمونه آن نیز آتش‌سوزی خودروهای پژو405 در گذشته بود كه ایران‌خودرو در ابتدا برای اعلام فراخوان مقاومت نشان می‌داد. اكنون فراخوان سایپا نیز چنین وضعیتی دارد و این موضوع تنها به نمایندگی‌های مجاز این شركت ابلاغ شده است.

عدم اطلاع‌رسانی عمومی نسبت به مشكل فوق در محصولات سایپا موجب شده كه مالكان محصولات این شركت به صورت اتفاقی و هنگامی كه برای رفع سایر عیوب به نمایندگی‌ها مراجعه می‌كنند، از این مشكل باخبر شده و نسبت به رفع آن اقدام كنند؛ در غیر این صورت سایر مالكان خودرو كه به نمایندگی‌ها مراجعه نكرده‌اند، از نقص فنی در سیستم ترمز خودرو خود خبر ندارند.

 در حال حاضر قطعه‌ای (واشر پمپ ترمز) كه موجب نقص در سیستم ترمز محصولات پراید (پلت‌فرم ایكس100) و تیبا شده، در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش هم كم‌یاب است.

به گفته مشتریان مراجعه كننده به نمایندگی‌های سایپا، قطعه مورد فراخوان در نمایندگی‌ها موجود نیستند و تامین دیرهنگام قطعه مورد نظر در شبكه خدمات پس از فروش موجب كند شدن روند كنترل بحران ناشی از آن شده است.

منبع: ایسنا


ویدیو : کشف نقص فنی در سیستم ترمز پراید