کشف نخستین نوترینو با انرژی بالا توسط بزرگ‌ترین آشکارساز ذره جهان :   کشف نخستین ...



بزرگ ترین پارک ابی جهان , بزرگ ترین سگ جهان , بزرگ ترین درخت جهان

 

کشف نخستین نوترینو با انرژی بالا توسط بزرگ‌ترین آشکارساز ذره جهان

بزرگ‌ترین آشکارساز ذره جهان، کشف نخستین نوترینوهای با انرژی بالای کیهان را گزارش کرد.

«رصدخانه نوترینوی IceCube » یک آشکارساز ذره است که در یخ‌های قطب‌جنوب دفن شده و مدرکی دال بر عطش بالای انسان برای کشف است.

 

هم‌اکنون 25 سال پس از مطرح‌شدن ایده کشف نوترینوها در یخ، این رصدخانه مشاهده 28 رخداد ذره‌ای با انرژی بسیار بالا را اعلام کرده‌ که این امر نخستین شاهد محکم از وجود نوترینوهای اخترفیزیکی در شتاب‌دهنده‌های کیهانی است.

 

فرانسیس هالزن، بازرس ارشد IceCube و پروفسور فیزیک در دانشگاه ویسکونسین-مادیسون در این رابطه گفت: این نخستین نشانه از نوترینوهای با انرژی بسیار بالا است که از خارج از منظومه شمسی نشات می‌گیرند. این نوترینوها دارای انرژی معادل یک میلیون برابر انرژی است که در سال 1987 در ارتباط با ابرنواختر مشاهده‌شده در «ابر بزرگ Magellanic» مشاهده شد.

 

هالزن این موفقیت را آغازگر عصری جدید در نجوم می‌داند.

 

چون نوترینوها به ندرت با ماده تعامل دارند، این ذرات زیراتمی تقریبا بدون جرم، می‌توانند اطلاعاتی را در خصوص عملکرد دوردست‌ترین پدیده‌های دارای بالاترین انرژی‌ها در جهان حمل کنند.

 

میلیاردها نوترینو از خلال هر سانتی‌متر مربع و در هر ثانیه زمینی می گذرند، اما بخش عمده آن‌ها یا در خورشید یا در جو زمین وجود دارند.

 

رصدخانه IceCube توسط «همکاری بین‌المللی IceCube» و با مدیریت «مرکز اخترفیزیک ذره IceCube ویسکونسین» در دانشگاه ویسکونسین مادیسون اداره می‌شود و با هدف اندازه‌گیری جریان یا سرعت نوترینوهای با انرژی بالا و همچنین تلاش جهت شناسایی تعدادی از منابع آن‌ها طراحی شد.

 

مقاله ارائه‌شده در Science نخستین جریان نوترینوی با انرژی بالا را که تاکنون مشاهده شده بود، تشریح کرد..... / isna.ir


ویدیو : کشف نخستین نوترینو با انرژی بالا توسط بزرگ‌ترین آشکارساز ذره جهان