کسب درآمد 1348 اصفهانی با دستهای خالی! : رشد بی رویه متکدیان در کلانشهر اصفهان ...



کسب درآمد از مشاهده آگهی , کسب درآمد از تبلیغات کلیکی , کسب درآمد از اینترنت

رشد بی رویه متکدیان در کلانشهر اصفهان به اندازه‌ای قابل توجه است که سال گذشته 1348 نفر متکدی در اصفهان جمع آوری شدند و البته ۵۴۸ نفر نیز از این افراد غیر بومی بوده و به استان و کشور خودشان اعزام شدند.

به گزارش مهر، «دست دراز کردن » برای کسب درآمد این روزها به شغل بسیاری از اقشار مردم از پیر و جوان تا زن و مرد تبدیل شده است و این در حالی است که با گشتی در خیابان‌های شهر متوجه خواهید شد که حتی جوانان در رده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال نیز بدون هیچ خجالتی به اشکال مختلف اقدام به این کار می‌کنند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان «تکدی گری» را می‌توان بستر آسیب‌های اجتماعی دانست و این در حالی است که این پدیده اجتماعی در بسیاری از کلانشهرهای کشور و به ویژه اصفهان افزایش رو به رشدی را داشته است.

سعید صادقی، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان که ساماندهی متکدیان را در راستای توجه به دو مقوله کودکان خیابانی و متکدیان می‌داند، در این باره به مهر می‌گوید: در واقع در شورای ساماندهی متکدیان استان اصفهان ۱۲ دستگاه مسئول هستند که در این میان تنها ۴ دستگاه تا حدودی به تعهدات خود جامه عمل می پوشانند.

وی که تکدی گری را یک پدیده و آسیب اجتماعی توصیف می‌کند ادامه می‌دهد: در این راستا باید یادآور شوم که معلولیت‌ها، کمبودهای روانی و مشکلات اقتصادی از عمده دلایل اصلی ایجاد تکدی گری هستند که در این میان نمی‌توان از متکدیان حرفه‌ای نیز غافل بود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری و بهزیستی مسئولیت ساماندهی و جمع آوری متکدیان را دارند، اضافه می‌کند: پس از جمع آوری متکدیان فرایند ساماندهی آنها در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه متکدیان مجهول‌الهویه در فرایند ساماندهی در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند، می‌افزاید: متکدیانی که مشکل اشتغال دارند به اداره فنی و حرفه‌ای ارجاع داده می‌شوند و متکدیان غیر بومی نیز به استان‌های متبوع ارجاع داده می‌شوند.

صادقی با اشاره به ساماندهی ۸۰۰ متکدی در سطح استان اصفهان در سال گذشته بیان می‌کند: کل متکدیان جمع آوری شده در سال گذشته در استان ۱۳۴۸ نفر بوده است که ۸۰۰ نفر ساماندهی و ۵۴۸ نفر نیز غیر بومی بوده و به استان و کشور خودشان اعزام شده‌اند.

 

وی نظارت اجتماعی را لازمه پاکسازی استان اصفهان از متکدیان می‌داند و می‌گوید: ما دنبال مقصر در حوزه رشد متکدی گران نمی گردیم بلکه به دنبال نهاد مردمی و ارگان موثر در حوزه ساماندهی و نظارت بهتر بر ساماندهی متکدیان هستیم.

کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران نیز رشد تکدی گری را همراه با پایین آمدن عزت نفس در جامعه عنوان می‌کند و می‌گوید: رشد تکدی گری در جامعه منجر به افت ارزش‌ها می‌شود و این معضل با روند رو به رشد کودکان خیابانی اجیر شده توسط سودجویان در کشور و به ویژه کلانشهر اصفهان رو به افزایش است.

وی با تاکید بر اینکه تکدی گری می‌تواند امنیت روابط اجتماعی جامعه را خدشه دار کند، اضافه می‌کند: متکدیان افرادی هستند که به لحاظ روابط اجتماعی و همچنین ظاهری با افراد معمولی جامعه سنخیتی نداشته و ناهنجاری را ایجاد می‌کنند.

 

 اخبار اجتماعی  - مهر    


ویدیو : کسب درآمد 1348 اصفهانی با دستهای خالی!