کری: بشار اسد باید قدرت را واگذار کند، اما... : وزیر خارجه آمریکا روز شنبه ...


وزیر خارجه آمریکا روز شنبه با وجود اصرار دوباره بر کنار رفتن رئیس‌جمهور سوریه از قدرت، گفت: لازم نیست که این امر در همان ابتدای روند انتقالی رخ دهد. خبرگزاری فارس: جان کری وزیر خارجه آمریکا روز شنبه برای اولین بار گفت کناره‌گیری بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه الزاما نباید در ابتدای آنچه روند انتقالی خواند، رخ دهد.

کری هرچند بار دیگر تأکید کرد که به عقیده واشنگتن، اسد باید قدرت را واگذار کند، اما گفت لازم نیست که این اتفاق همان «روز نخست» اتفاق بیافتد.

او که در لندن در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که «اسد باید برود»، اما «نحوه» و «زمانبندی» آن مسئله‌ای است که می‌تواند مورد مذاکره قرار گیرد.

اظهارات امروز وزیر خارجه آمریکا تا حد زیادی مشابه صحبت‌های هفته گذشته «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلستان در پارلمان این کشور بود. هاموند در آن نشست گفت لندن کناره‌گیری اسد از قدرت را ضروری می‌داند، اما تصور می‌کند که وی در طول دوره انتقالی که به گفته هاموند چند ماه طول می‌کشد، می‌تواند در قدرت حضور داشته باشد.

لندن و واشنگتن می‌گویند پس از آن می‌تواند دولتی متشکل از مخالفان و عناصر نظام کنونی سوریه منهای اسد و نزدیکان او، شکل بگیرد.

وی همچنین در چرخشی آشکار، برای مذاکره با رئیس‌جمهور سوریه اعلام آمادگی کرد. وی گفت: «ما باید وارد مذاکره شویم. این چیزی است که دنبالش هستیم و امیدواریم که روسیه و ایران و هر کشور دیگری که صاحب نفوذ هستند، به تحقق این موضوع کمک کنند، چراکه این چیزی است که از پایان این بحران جلوگیری کرده است.»

او ادامه داد: «ما آماده مذاکره هستیم. آیا اسد هم آماده مذاکره، مذاکره‌ای واقعی است؟ آیا روسیه آماده است تا او را پای میز بیاورد؟»

کری امروز همچنین افزود: «از سرگیری تلاش‌ها برای یافتن راهکاری سیاسی در سوریه، فوریت دارد.»

وزیر خارجه آمریکا گفت ایران و روسیه به عنوان متحدان سوریه، می‌توانند در متقاعد کردن رئیس‌جمهور سوریه به حضور پای میز مذاکره، ایفای نقش کنند.


ویدیو : کری: بشار اسد باید قدرت را واگذار کند، اما...