کرایه ها در انتظار تصمیم روحانی / شوک گرانی در راه است ؟ :    اخبار اجتماعی ...



روحانی , حسن روحانی , کرایه میز و صندلی شیراز

 

 اخبار اجتماعی - با پافشاری شورای شهر به مصوبه پیشین ؛
کرایه ها در انتظار تصمیم روحانی / شوک گرانی در راه است؟

 شورای شهر تهران با اجرایی شدن مصوبه این شورا در خصوص افزایش 25درصدی نرخ کرایه ها با تاخیر دو،سه هفته ای موافقت کردند.

به گزارش آریا، مهدی چمران در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران پس از ارائه گزارش احمد دنیامالی درباره زمان اجرایی شدن مصوبه شورای شهر در مورد افزایش نرخ کرایه‌ ناوگان حمل و نقل عمومی تهران ، پیشنهاد وزارت کشور در خصوص افزایش یکباره نرخ‌ها را غیرمنطقی خواند و گفت: در سراسر کشور باید به طور همزمان برای افزایش نرخ کرایه‌ها اقدام شود. 

 

وی معتقد است باید در این زمینه هماهنگی کامل با دولت درباره زمان و میزان افزایش نرخ صورت گیرد و تجدیدنظر در نرخ کرایه‌های پیشنهادی مصوبه ما نیز انجام شود و افزایش نرخ حامل‌های انرژی نیز دیده شود.


در ادامه این بحث ها که برای پیشگیری از  افزایش 40درصدی کرایه های حمل و نقل عمومی در شهر تهران مطرح می شد علی صابری دیگر عضو شورا نیز با تاکید بر اینکه حداقل افزایش دستمزدهای در جامعه 18 درصد بوده که این پول در جامعه تزریق می‌شود و به مصالح گوناگون می‌رسد اظهار کرد: رانندگان نمی‌توانند منتظر افزایش نرخ حامل‌های انرژی شوند بنابراین پیشنهاد می‌کنم ما مصوبه شورا را محترم بشماریم.

ثابت ماندن قیمت سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی
 چندی قبل پس از اینکه احتمال افزایش بیش از 25 درصدی کرایه های تاکسی و اتوبوس مطرح شد (متن اصلی خبر را اینجا بخوانید ) معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران نیز با تأكید بر این كه افزایش قیمت سوخت می تواند بر همه نیازمندی‌های جامعه مؤثر باشد اظهار می دارد که افزایش نرخ سوخت به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر نرخ ارائه انواع خدمات تأثیر می‌گذارد و باید ساز و كاری اندیشیده شود تا فشار ناگهانی به مسافران و رانندگان بر اثر افزایش قیمت سوخت به حداقل میزان ممکن کاهش یابد.


وی یكی از راه حل ها را صرف نظر كردن از افزایش قیمت سوخت وسایل نقلیه عمومی اعم از اتوبوس و تاکسی عنوان کرده است.


همچنین در راستای اینکه به مردم فشار مضاعف وارد نشود و در واقع با افزایش مجدد کرایه ها مردم دوبار تاوان ندهند و شوک بزرگ افزایش 40درصدی کرایه های حمل و نقل عمومی رخ ندهد(متن اصلی خبر را اینجا بخوانید )؛ ابوالفضل قناعتی یکی از اعضای شورای شهر پایتخت نیز در گفتگویی با خبرگزاری آریا می گوید: اعتقاد شورای شهر بر این است که نه شهروندان متضرر شوند و نه رانندگان تاکسی شغل خود را از دست بدهند و در این خصوص باید دولت یارانه دهد تا نرخ کرایه ها ثابت بماند.


از طرفی مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر با بیان اینکه آیا شورا 50 درصد افزایش نرخ را می‌پذیرد؟ گفت: اگر بخواهیم افزایش نرخ ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را با افزایش نرخ ناشی از تورم سالانه بیفزاییم باید با همکاری دولت برای ما به ازای افزایش نرخ حامل‌های انرژی، تسهیلاتی را برای قشر دارندگان تاکسی پیش‌بینی کنیم.


احمد دنیامالی نیز با اعلام اینکه هر روز 4 میلیون شهروند از شبکه تاکسیرانی استفاده می‌کنند می گوید: در حال حاضر قیمت CNG بسیار پایین است و حتی پس از افزایش نرخ حامل‌های انرژی قیمت آن قابل قیاس با بنزین نیست .همچنین بیش از 50 هزار دستگاه از 78 هزار خودروی فعال در ناوگان تاکسیرانی دوگانه‌سوز هستند.


اما محسن سرخو با اشاره به دوگانه سوز بودن 71.5 درصد از تاکسی‌های تهران و پیش‌بینی کمک‌ها به تاکسی‌داران در بودجه 93 در زمینه بیمه تکمیلی، برنامه سفر و ... و همچنین پیش‌بینی تبدیل تاکسی‌ها به تاکسی‌های هیبریدی در برنامه پنج ساله دوم شهرداری، اظهار داشت: افزایش 25 درصدی نرخ کرایه‌ها در مصوبه شورا پس از افزایش نرخ حامل‌های انرژی در اثر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیاز به افزایش مجدد ندارد.


احمد دنیا مالی نیز معترض شد که اگر قرار باشد ما بر اساس نُرم سالهای گذشته عمل کنیم باید حداکثر 15 درصد افزایش نرخ داشته باشیم اما علت افزایش 25درصدی کرایه‌ها در مصوبه شورا همین پیش‌بینی افزایش نرخ حامل‌های انرژی و افزایش یکباره قیمت‌ها بود.


وی ادامه داد: اساساً افزایش سالانه آن هم با نرخ 25 درصد در تهران به خودی خود باید حذف کرد چه برسد به افزایش دوباره در یک سال. بنابراین هیچ اشکالی ندارد که ما با یک تأخیر دو، سه هفته‌ای در اجرای مصوبه خود خودمان را با دولت که به موضوع در سطح کلان می‌نگرد و قصد کمک به حمل‌ونقل عمومی را دارد هماهنگ کنیم و تعامل با دولت را محترم بشماریم.

مخالفت رئیس با افزایش مجدد
احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران در خصوص افزایش نرخ کرایه‌ ناوگان حمل و نقل عمومی تهران تاکید کرد که شورا به مصوبه خود پایبند می‌ماند و افزایش نرخ را از 25 درصد فراتر نمی‌برد.


وی افزود:تنها نسبت به زمان اعلام شده در مصوبه  دو، سه هفته تأخیر را لحاظ می‌کند تا نظر دولت را نیز تأمین کرده باشد.
 اخبار اجتماعی - اریا


ویدیو : کرایه ها در انتظار تصمیم روحانی / شوک گرانی در راه است ؟