کدام شرکت های اروپایی به ایران می آیند؟ : آلمان‌ها گوی سبقت را از دیگران ربودند. ...


آلمان‌ها گوی سبقت را از دیگران ربودند. این را تنها مقامات اقتصادی ایران كه میزبان آلمان‌ها هستند نمی‌گویند، حتی رسانه‌های خارجی نیز معتقدند كه آلمان‌ها درحال سفت كردن جای پایشان بر اقتصاد ایران هستند. روزنامه اعتماد: آلمان‌ها گوی سبقت را از دیگران ربودند. این را تنها مقامات اقتصادی ایران كه میزبان آلمان‌ها هستند نمی‌گویند، حتی رسانه‌های خارجی نیز معتقدند كه آلمان‌ها درحال سفت كردن جای پایشان بر اقتصاد ایران هستند.

دور نیست زمانی كه آنها شریك اول تجاری ایران بودند و بعدها وقتی فاصله سیاسی ایران و اروپا بیشتر شد، تجارت ایران و چین هموار‌تر از قبل شد و چینی‌ها شریك اول شدند. حالا آلمانی‌ها كه در سه ماهه اخیر نشان داده‌اند رویای بازگشت به ایران را دارند و در پتروشیمی و پنجره صنعت دارو و خودروسازی و... را می‌كوبند صدرنشین فعال‌ترین‌های اروپا هستند. فرانسوی‌ها نیز راهی ایران هستند و شهریور میهمان می‌شوند اما باز هم آلمان‌ها در این مسابقه گوی سبقت را ربوده‌اند.

حالا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از مكاتبه آلمانی‌ها برای اعزام یك هیات بلندمرتبه تجاری به ایران خبر می‌دهد اما برای تكمیل جمله‌اش اشاره می‌كند به ورود ایتالیایی‌ها و از همه این تحركات نتیجه می‌گیرد كه انتظار اروپایی‌ها برای لغو تحریم ایرانیان بیشتر از آن چیزی است كه تصور می‌شد.

برخی مقامات شركت‌های اروپایی وقتی با این سوال روبه‌رو می‌شوند كه چرا به ایران می‌روید؟ می‌گویند می‌خواهیم نوبت بگیریم. وقتی خبری درباره تمایل امریكایی‌ها برای ورود به صنعت پتروشیمی ایران منتشر شد، نیز برخی از همین عبارت برای توضیح استفاده كردند. گفتند سهامداران امریكایی آن شركت اروپایی می‌خواستند نوبت بگیرند برای سرمایه‌گذاری در كشوری كه درهایش باز می‌شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره آخرین ملاقات‌های ایرانیان با تجار اروپایی گفت: جدا از آلمان‌های متقاضی ورود به ایران، یك هیات ۳۰۰ نفره از تجار ایتالیایی به زودی به ایران می‌آیند.

حسین اسفهبدی به مهر گفته است: این روزها نمایشگاه‌هایی كه در ایران برگزار می‌شود، بدون استثنا شاهد حضور فراگیر خارجی‌ها هستند و استقبال آنها از نمایشگاه‌های ایران، افزایش چشمگیر و پررنگی داشته است اما هنوز تعداد خاصی از كشورها و شركت‌های مقتدر دنیا هم هستند كه در نوبت برای حضور در نمایشگاه‌های ایران به سر می‌برند و انتظار می‌كشند تا به زودی توافق حاصل شود و در ایران حضور یابند.

مدیرعامل شركت سهامی نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان كرد: هم اكنون شركت‌های امریكایی نیز در نمایشگاه‌های ایران حضور دارند و تعداد آنها افزایش یافته است اما تاكنون درخواستی به صورت رسمی برای پذیرش هیات بزرگ تجاری امریكا در ایران نداشته‌ایم.

برای لغو تحریم آماده‌ایم


تنها روند مذاكرات نیست كه روی خروجی خبرگزاری‌های خارجی قرار می‌گیرد. اخباری درباره آینده اقتصادی ایران مشتریان فراوانی دارد. رویترز در مصاحبه‌ای با فعالان آلمانی نظرات آنان را درباره ایران پساتحریم جویا شده است. می‌گویند خود را برای لغو تحریم آماده كرده‌اند و در همین ماه‌ها ملاقات‌هایی با مقامات ایران داشته‌اند.

در حالی كه مذاكرات به ضرب‌الاجل روز سه‌شنبه نزدیك می‌شود، یك مقام ارشد آلمانی گفت: اوضاع مانند یك مسابقه قایقرانی است و همه در انتظار شلیك آغاز مسابقه تلاش می‌كنند در بهترین موقعیت باشند.

وی افزود: این شركت‌ها تلاش می‌كنند تا ارزیابی كنند آیا روابط گذشته هنوز پا برجا است و می‌توانند روی افرادی كه می‌شناسند حساب كنند یا باید روابط جدیدی درست كنند.

آلمان روابط تجاری و فرهنگی با ایران دارد كه سابقه آن به قرن ١٩ می‌رسد. آلمان بر خلاف انگلیس و روسیه هیچ سابقه استعماری در منطقه ندارد كه این موجب می‌شود آلمان شریكی جذاب باشد.

در سال‌های تحریم كشورهایی مانند چین، امارات، كره جنوبی، تركیه و هند جای آلمان را گرفته‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان مراودات تجاری بین دو كشور ایران و آلمان بین سال‌های ٨٧ تا ٩٣ حدود ١٨ میلیارد و ٨٣٣ میلیون دلار (به صورت میانگین سالانه حدود ٧/٢ میلیارد دلار) بوده است. از این میزان ١٦میلیارد و ٣٨٢ میلیون دلار آن واردات ایران از آلمان و دو میلیارد و ٤٥١ میلیون دلار آن صادرات كالاهای ایرانی به آلمان بوده است.

براساس آمار گمرك ایران، در سال ٩٣ صادرات ایران به كشور آلمان حدود ٣٥٠ میلیون دلار بوده‌ كه عمدتا كالاهای سنتی، كشاورزی و با بهره‌وری پایین را شامل می‌شود. كالاهایی نظیر ‌روده، بادكنك و شكمبه حیوانات، كف‌پوش، انواع پسته، عصاره شیرین‌بیان، نباتات، آب سیب، چای سیاه، كتیرا، چرخ دوزندگی، شیرینی، حنا، بادام، خیارشور، بادام، ماشین‌های قنادی، زعفران و....

همچنین در این سال كالاهایی نظیر ماشین‌ها و دستگاه‌های مكانیكی با كار خاص، آنتی سرمك‌ها و دیگر مشتقات خونی، روغن خام سویا، تراكتور‌های جاده‌ای، مكمل‌های دارویی، پرس‌ها برای ساختن تخته از خرده چوب، روغن دانه آفتابگردان، تلمبه‌های خلاء، ماشین‌های ریخته‌گری، لكوموتیوهای دیزلی، حشره‌كش، كره بسته‌بندی، كوره‌های صنعتی و آزمایشگاهی، بیل مكانیكی، ماشین‌های خردكردن یا ساییدن خاك، سنگ و سنگ معدن، اعضای مصنوعی بدن، فرآورده‌های روان‌كننده فاقد روغن نفتی یا معدنی، اجزا و قطعات ماشین‌های ظرفشویی, ماشین‌آلات برای تمیزكردن و خشك كردن و پركردن و بستن در این سال بیشترین واردات از آلمان را به ایران داشت.

در سال ٩٢ هم حدود ٣٣٢ میلیون دلار، در سال ٩١ حدود ٣٥٢ میلیون دلار، در سال ٩٠ حدود ٤١٢ میلیون دلار، در سال ٨٩ حدود ٣٤٣ میلیون دلار، در سال ٨٨ حدود ٣٤٦ میلیون دلار و در سال ٨٧ حدود ٣١٦ میلیون دلار كالا از ایران به كشور آلمان صادر شده است.

میزان واردات از كشور آلمان در سال ٩٢ حدود ٨٤٧/١ میلیون دلار، در سال ٩١ حدود ٩١٢/١ میلیون دلار، در سال ٩٠ حدود ١٥٦/٢ میلیون دلار، در سال ٨٩ حدود ٤٨٠/٢ میلیون دلار، در سال ٨٨ حدود ٨٣٣/٢ میلیون دلار و در سال ٨٧ حدود ٤٨٠/٣ میلیون دلار بوده است.

مقام آلمانی مزبور از شركت‌هایی مانند «فولكس واگن» و «دایملر» به عنوان شركت‌هایی یاد كرد كه در تلاش برای یافتن جایگاهی در ایران هستند.

فولكس واگن اعلام كرد كه هیچ فعالیت جدیدی را در ایران آغاز نكرده و دایملر نیز گفت كه اوضاع را زیر نظر دارد هر چند هر معامله یا بازگشتی به ایران بستگی به نتیجه مذاكرات هسته‌ای دارد.

یك سخنگوی شركت «زیمنس» نیز این هفته گفت كه این شركت پیش از هر تصمیمی درباره فعالیت در ایران در انتظار نتیجه مذاكرات هسته‌ای است.

این موضوع برای سیاستمداران آلمانی هم دشوار است زیرا از یك سو می‌خواهند فشار تحریم را بر ایران حفظ كنند و از سوی دیگر نمی‌خواهند شركت‌های آلمانی ضرر كنند.

در برلین گفته می‌شود كه «زیگمار گابریل»، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان در نظر دارد در ماه جاری به تهران سفر كند اما وزارتخانه مزبور این سفر را تایید نكرده است.


ویدیو : کدام شرکت های اروپایی به ایران می آیند؟