کتاب فارسی دبیرستان تغییر می‌کند : رئیس گروه تایف کتب درسی فارسی از تالیف کتاب ...


رئیس گروه تایف کتب درسی فارسی از تالیف کتاب فارسی دهم و آغاز تغییر کتب درسی دوره دبیرستان از امسال خبر داد. خبرگزاری مهر: رئیس گروه تایف کتب درسی فارسی از تالیف کتاب فارسی دهم و آغاز تغییر کتب درسی دوره دبیرستان از امسال خبر داد.

فریدون اکبری شلدره عصر پنج شنبه در اختتامیه همایش ملی بررسی موضوعی کتاب درسی زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه از منظر تعلیم و تربیت باید نازها و نیازهای کودکان را بشناسیم، گفت: برای همصدایی با نیازها و نازهای کودکان محتوای کتاب های درسی نیز باید خود را تازه کنند.

وی گفت: عمر سازنده یک محتوای درسی بین پنج تا هفت سال است این در حالی است که برخی کتاب های زبان و ادبیات فارسی کشور امسال بیست و دومین سالی است که تدریس می شود ولی تغییر کتب درسی یک ضرور است و به همین دلیل برنامه درسی ملی تدوین و تصویب شد.

رئیس گروه تالیف کتب درسی فارسی با اشاره به اینکه تغییر در کتب درسی دوره ابتدایی و راهنمایی همزمان از سال ۹۰ آغاز شد، افزود: قرار بر این شد که هر سال کتاب های دو پایه تحصیلی تغییر یابد و در نتیجه تمام کتاب ها باید در عرض شش سال عوض شوند که از امسال تغییر کتاب های دبیرستان نیز شروع می شود.

اکبری شلدره اعلام کرد: امسال تغییر کتب پایه ششم ابتدایی و پایه دهم دوره متوسطه دوم در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار داشت: قانون اساسی تالیف کتب درسی و برنامه درسی ملی اساس ما در تالیف کتب جدید است که به ما نشان می دهد که چه طور و با چه شیوه ای این کار را انجام دهیم.

رئیس تالیف کتب درسی زبان فارسی با بیان اینکه رویکرد اصلی تمام برنامه های درسی نظام جمهوری اسلامی شکوفایی فطرت الهی است، گفت: رویکرد مخصوص حوزه تربیت و یادگیری زبان و ادبیات فارسی تقویت مهارت های زبانی شامل دیدن، گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن و مهارت های فرازبانی اعم از تحلیل، نقد و تفکر است.

اکبری شلدره افزود: سعی داریم در کنار دانش افزایی مجال اندیشیدن را برای دانش آموزان بیشتر کنیم.

وی بیان کرد: مهارت های خوانداری دانش آموزان در دو سطح اطلاعاتی و ادراکی سنجیده می شود که دانش آموزان ایرانی در سطح ادراکی دارای ضعف هستند که برنامه ها و کتاب های جدید به سمت درک لایه های متن توسط دانش آموزان گرایش دارند و علاوه بر آن، توجه به لحن زبان به عنوان شیوه جذب متن برای مخاطب و تسهیل گری ادراک مدنظر قرار گرفته است.

رئیس گروه تالیف کتب درسی زبان فارسی عنوان کرد: سواد خواندن را در شیوه خوانش و درک مطلب می بینین که این مهارت طی سال های چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم و نهم به شکل پیوسته وجود دارد و کتاب دهم که امسال تالیف می شود ادامه این زنجیره خواهد بود.

اکبری شلدره با تاکید بر لزوم آموختن لحن خواندن به دانش آموزان گفت: باید به فراز و فرودها و کشش و گسست ها توجه کنند و با گرفتن همین مسائل کلاس های درسی زبان فارسی بی جاذبه و بی حس شده و زمانی که به خوانش توجه شود دیگر نیازی نیست که معلم ها متون را برای دانش آموزان معنی کنند.

وی گفت: آموزش و پرورش در بسیاری از زمینه ها نوآوری هایی دارد که دانشگاه ها هنوز به سمت آن نرفته اند.

رئیس گروه تالیف کتب درسی فارسی بیان کرد: انتظار ما این است که دبیرخانه راهبردی زبان و ادب فارسی در شیراز یافته های این نشست را به کل کشور اطلاع رسانی کند ضمن آن که با دفتر تالیف بیشتر ارتباط داشته باشد تا در تالیف و ارائه کارهای خوب به ما کمک کنند.


ویدیو : کتاب فارسی دبیرستان تغییر می‌کند