کاسنی، گیاه روزهای گرما : کاسنی گیاه خنکی است که در کتاب‌های قدیمی به آن «ان ...


کاسنی گیاه خنکی است که در کتاب‌های قدیمی به آن «ان توبیا» گفته می‌شد. انواع و اقسام مختفی دارد و بسیاری از آنها پرورشی است که می‌توانید از آن در سالاد خود استفاده کنید.

گیاه کاسنی , خواص گیاه کاسنی , طبیعت گیاه کاسنی طب سنتی

کاسنی گیاه خنکی است که در کتاب‌های قدیمی به آن «ان توبیا» گفته می‌شد. انواع و اقسام مختفی دارد و بسیاری از آنها پرورشی است که می‌توانید از آن در سالاد خود استفاده کنید. از برگ. گل، تخم و عرق آن می‌توانید استفاده کنید. کمی تلخ‌ است، اما اگر از خواص مفید آن آگاهی داشته باشید، تلخی آن را به جان می‌خرید و مصرف آن را در برنامه غذایی روزانه خود قرار می‌دهید.

این گیاه در فصل بهار و تابستان می‌روید و برای بیماری‌های این فصل بسیار مفید است. در این فصل‌ها خون غلظت شدیدی پیدا می‌کند، کاسنی خون را روان می‌کند و از بروز بیماری‌های تصلب شرایین ، سکته قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند. خون از طریق کبد به سمت قلب می‌رود؛ کاسنی خون را تصفیه کرده و خون تمیز به قلب می‌فرستد.



کاسنی گیاه روزهای گرماست؛ گیاهی که خون را روان می کند.

خواص برگ این گیاه

برگ کاسنی علاوه بر تصفیه خون و زه‌کشی کبد، برای مبارزه با سردردها مفید است و اگر خانم‌های باردار از برگ آن تغذیه کنند، بچه خوش آب و رنگی خواهند داشت و زایمان آنها آسان خواهد شد. روی برگ‌های این گیاه تعداد زیادی عوامل زنده مفید زندگی می‌کنند، به همین دلیل شستن آنها توصیه نمی‌شود. انواع بیابانی این گیاه آلودگی ندارد، زیرا در معرض پرتو آفتاب پرورش پیدا می‌کند. بنابراین برگ‌های تازه آن نشسته هم قابل خوردن هستند. سرشار از ویتامین C هستند و حرارت صفرا را از بین می‌برند و باعث کاهش میزان فشار خون می‌شوند.



پسردار شوید

امام جعفرصادق (ع) فرمودند: خانواده‌هایی که کاسنی می‌خورند، صاحب فرزند پسر می‌شوند. زیرا کاسنی روی ساخت کروموزوم‌های نرو  ماده نطفه اثر می‌گذارد. اما به خاطر داشته باشید که از عرق آن زیاد استفاه نکنید و طبق دستور پزشک تا 40 روز، تنها بین یک تا 3 استکان مصرف کنید.



خواص ریشه گیاه

ریشه کاسنی دارای مواد لعاب داراست. علاوه بر این دارای اینولین، قند، تانون و مواد دارویی است. برای تب‌های عفونی بسیار مفید است و خلط‌های بدن را پاک می‌کند. شیرآور و ادرارآور است. مجاری صفراوی و ادرار را زه‌کشی می‌کند و برای درمان درد مفاصل و بیماری‌های کبدی بسیار مفید است. پادزهر سموم شیمیایی است و اگر مواد شمیایی مصرف کنید، جوشانده برگ و ریشه آن خاصیت سمی را از بین می‌برد. تقویت کننده معده و ملین است روزانه می‌توانید 5/3 تا 5 گرم از جوشانده ریشه آن صرف کنید.



ضماد مفیدی است

اگر آب برگ کاسنی را همراه با سرکه به سر خود بمالید، سردردتان تسکین پیدا می‌کند. ضماد کوبیده برگ آن برای رفع درد و ورم ملتحمه چشم مفید است. جوشانده این برگ اگر روی لثه‌ها گذاشته شود، درد لثه و دندان درد را درمان می‌کند. قرقره کردن آن برای ورم گلو و دیفتری مفید است؛ اگر همراه با گشنیز باشد، ورم گلو را بهبود می‌بخشد. اگر برگ این گیاه را با آرد جو خمیر کنید و روی سینه بگذارید، تنگی نفس و درد قلب را التیام می‌بخشد. ضماد برگ و ریشه همراه با روغن زیتون، محل نیش عقرب و حشرات سمی را درمان می‌کند و برای درمان آرتروز بسیار مفید است.

در طول روز می‌توانید تا 200 گرم از آب برگ این گیاه استفاده کنید. اما اگر صرف آن بیش از حد باشد، باعث تحریک سرفه می‌شود.



تخم کاسنی هم سرشار از خاصیت است

تخم کاسنی برای درمان سردرد، تنگی نفس و باز کردن کیسه صفرا، یرقان و تب‌های شدید بسیار موثر است و اگر همرا ه با رازیانه مصرف شود، تمامی سموم بدن را دفع می‌کند. علاوه بر این برای ضعف کلیه‌ها، طحال و بندآوردن خونریزی‌های معده بسیار مفید است و می‌توانید روزانه 5 تا 15 گرم از آن را براساس وزنتان مصرف کنید.



کاسنی را می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کنید. در عطاری‌ها برگ، ریشه، تخم و عرق آن موجود است.

در صورتی که نتوانستید برگ و ریشه آن را پیدا کنید از عرق آن استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از سه استکان عرق آن می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد.


ویدیو : کاسنی، گیاه روزهای گرما