ژنرالی که دیگر ژنرال نیست : قصه برای استقلال به پایان رسید. پایانی تلخ. به ...


قصه برای استقلال به پایان رسید. پایانی تلخ. به نظر می‌آید حالا دیگر وقت این است که پاسخ هواداران استقلال به خوبی داده شود تبیان: شکست استقلال مقابل تراکتورسازی با نتیجه 4- یک بدترین اتفاقی بود که می‌توانست برای آبی‌ها رخ بدهد. آن‌ها که در بازی بعد مقابل پرسپولیس قرار می‌گیرند، به طور کامل از کسب سهمیه آسیایی ناامید شدند و قطعا لیگ را با عنوان ششم تمام می‌کنند که رده‌ای پایین‌تر از سال گذشته آبی‌هاست.

شاید امروز به واسطه گذشته پر‌افتخار خود در استقلال و جام‌هایی که در سال‌های پیش به دست آورده نتوان او را به سادگی از دایره مربیان استقلال کنار زد و البته برای هر مدیری عبور از امیر ساده نیست، اما ساده‌لوحی است اگر تصور کنیم از جانب گزینه‌های جوانی که عطش مربیگری در استقلال دارند، هیچ خطری متوجه امیر نیست.

 قلعه‌نویی امروز با شرایطی مواجه شده که در سالهای گذشته با آن روبرو نشده بود. حتی زمانی که تیمش در رده هفدهم قرار می گرفت  و در نهایت تیمش را به مقام قهرمانی می رسا‌ند. اما نتایج عجیب دو سال اخیر و شکست های عجیب  باعث شده است تا امسال شعار حیاکن رهاکن هم با گوش قلعه نویی آشنا شود.

تجربه نشان داده که باشگاه استقلال هرگز در قبال مربیان ناکام خود صبوری نکرده است؛ مدیران استقلال هرگز به امثال حجازی، مرفاوی، مظلومی ‌و پورحیدری اجازه نداد دو فصل متوالی برای آبی‌ها ناکامی ‌رقم بزنند. به محض آنکه تیم با آنها به بن‌بست خورد، پروسه برکناری شکل گرفت و این طنز تلخ ماجراست که امیر خود محصول برکناری این بزرگان و البته فرصت سه ساله‌ای بود که مدیران استقلال در اختیارش قرار دادند.

مخالفان قلعه‌نویی این روزها باتوجه به ناکامی‌های وی در استقلال معتقدند که این باشگاه به قلعه‌نویی هیچ بدهی ندارد چرا که هرگز گزینه‌ای را نمی‌توان یافت که دو فصل پی‌در‌پی یعنی در فصول سوم و چهارم نتواند جامی ‌را با استقلال به دست آورد اما همچنان روی نیمکت استقلال نفر اول باشد.

امیر قلعه‌نویی شاید نخستین نمونه‌ای است که توانست به واسطه محبوبیت و ویژگی‌های شخصی‌اش زمانی طولانی سرمربی استقلال باشد و البته قدر این اعتماد را نیز به خوبی دانست و به بهترین مربی 10 سال اخیر فوتبال ایران تبدیل شد. با این حال هستند مربیان جوانی که پیشینه‌ای استقلالی دارند، نزد هواداران این تیم محبوبیت بالایی دارند و البته با تیم تحت هدایت‌شان نتایج خوبی کسب می‌کنند.

در این مورد می‌توان به علیرضا منصوریان اشاره کرد که با نفت تهران عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته است. پس از پایان بازی استقلال با تراکتور هواداران استقلال با هجوم به اینستاگرام منصوریان از او می خواهند تا برای فصل آینده هدایت تیم شان را در دست بگیرد. این پایان ماجرا نیست و بازی روز جمعه استقلال مقابل رقیب سنتی اش می تواند بر وضعیت قلعه نویی بسیار تاثیر گذار باشد.

 یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شد هواداران استقلال از این مربی به‌شدت حمایت کنند آمار جالب وی در دربی‌های مقابل پرسپولیس بود. او تا دربی 79 توانسته بود رکورد شکست ناپذیری‌اش مقابل رقیب سنتی استقلال را حفظ کند اما شکست در این بازی حساس کار دستش داد. حالا دیدار پایانی و شکست دیگری در این دیدار قطعا پرونده قلعه نویی را حداقل برای مدتی در استقلال خواهد بست مگر اینکه قلعه نویی بتواند با توجه به تجربه و هوش ذاتی اش از داربی 80 برای خود پلی برای فصل آینده بسازد تا بتواند نتایج دو فصل اخیر خود را جبران کند. چرا که خیلی ها هنوز هم قلعه نویی را بهترین گزینه برای آبی پوشان پایتخت می دانند و اعتقاد دارند ورود گزینه هایی مثل منصوریان و مجیدی برای هر دو طرف اشتباهی بزرگ خواهد بود و قطعا سرمایه های جوان استقلال در مربیگری سوخته خواهند شد.

البته این اوج بی منطقی است اگر ناکامی های استقلال را تنها و تنها به پای قلعه نویی نوشت . در این که قلعه نویی اشتباهات متعددی داشته است و دیگر جنگجوی گذشته نیست شکی نیست اما آیا تمام خواسته های قلعه نویی برای نتیجه گیری توسط مدیران همیشه در صحنه استقلال فراهم شده است؟ این سوالی است که با روشن شدن آن می توان راحت تر عملکرد استقلال را بررسی کرد.

به هر حال آنچه که کاملا واضح است این است که امیر قلعه نویی یک سرمایه خوب برای فوتبال ایران به شمار می رود که می توان از او سالهای بی شماری در سطح اول فوتبال ایران استفاده کرد. شاید تشکیل نشست کمیته فنی و بررسی علل ناکامی و یک خانه تکانی در باشگاه بتواند استقلال را با امیر قلعه نویی دوباره به اوج برساند.


ویدیو : ژنرالی که دیگر ژنرال نیست