چین به آمریکا: در امور داخلی دخالت نکنید : چین بار دیگر با رد درخواست «جان ...


چین بار دیگر با رد درخواست «جان کری» وزیر خارجه آمریکا برای کاستن از تنش ها در دریای جنوبی، از واشنگتن خواست ضمن دخالت نکردن در امور داخلی کشورها، خود را از این اتفاقات دور نگهدارد. ایرنا: جان کری وزیر خارجه آمریکا امروز(جمعه) برای گفت وگوهای اقتصادی و راهبردی با چین و با محور مذاکره درباره دریای جنوبی چین وارد پکن شد و علاوه بر همتای چینی خود با «یانگ جیه چی» عضو ارشد شورای دولتی و رایزن عالی سیاسی و امنیتی این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

مقام های چین پس از این ملاقات، با لحنی خاص و مشخص گفتند که حاضر به پذیرش فرمان آمریکا و دخالت های بی جای این کشور در منطقه نیستند و بهتر است واشنگتن در اموری که به آن مربوط نمی شود، دخالت نکند.

«وانگ یی» بعد از دیدار با همتای آمریکایی خود به این نکته که پکن حاضر به گفت وگو درباره اختلافات است اما از حق حاکمیت خود در دریای جنوبی عقب نشینی نمی کند، بسنده کرد.

وی خاطرنشان کرد که چین به برنامه های خود در دریای جنوبی ادامه می دهد و چیزی نمی تواند مانع از اجرای برنامه های این کشور شود.

منظور «وانگ یی» از این برنامه ها، ساخت و سازها در جزایر مختلف دریای جنوبی از جمله حضور نیروی دریایی در اطراف مجمع الجزایر مورد منازعه «اسپراتلی» و همچنین ساخت دیواره های شنی و جزایر مصنوعی در این دریاست.

تصمیم اخیر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مبنی بر اعزام ناوهای جنگی و هواپیماهای جاسوسی در حریم دریایی چین در دریای جنوب، تنش لفظی دو کشور در هفته اخیر را شدت بخشیده است.

واشنگتن برای توجیه حضور خود در این منطقه مدعی شده هدفش از اعزام نیروی دریایی و هوایی به منطقه، مهار چین به منظور تضمین کشتیرانی آزاد در دریای جنوبی است.

«کری» در نشست خبری مشترک با «وانگ یی»، از وزیر خارجه چین خواست برای کاهش تنش ها تلاش کند.

وی افزود: چین باید نگرانی کشورهای کوچک آسه آن و همسایه ها از اقداماتش در دریای جنوبی را با گفت وگو برطرف کند.

وزیر امور خارجه آمریکا، ساخت و سازها و منطقه ای که چین در دریای جنوبی خود را مالک آن می داند، گسترده دانست و گفت که این مساله نگرانی کشورهای آ سه آن و همسایه ها را سبب شده است.

با این حال، وزیر خارجه چین ضمن رد این درخواست ها، گفت: آنچه به اسم ساخت و ساز در حال انجام است، کاملا در قلمرو حق حاکمیتی و تمامیت ارضی چین است؛ البته اگر گفت وگویی لازم باشد، چین انجام می دهد.

«وانگ یی» خاطرنشان کرد که اراده چین برای حراست از تمامیت ارضی مانند کوه استوار و محکم است و در آن خللی ایجاد نمی شود اما همیشه پکن برای حل اختلافات در سراسر جهان خواستار گفت وگو به عنوان یک راه حل مسالمت آمیز بوده است و در این موضع تغییری حاصل نخواهد شد.

وی تصریح کرد که اختلافات چین و آمریکا تنها در شرایطی که دچار سوءتفاهم و سوءمحاسبه نشود قابل مدیریت کردن است.

طرفین همچنین در چارچوب نشست راهبردی و اقتصادی درباره تحولات اقلیمی، روابط تجاری و مبارزه با افراط گرایی نیز بحث و تبادل نظر کردند.

قرار است دور بعدی مذاکرات راهبردی و اقتصادی دو کشور در ماه ژوئن (خرداد - تیر) در آمریکا برگزار شود و «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین ماه سپتامبر (شهریور - مهر) از آمریکا دیدار رسمی داشته باشد.

وزیر خارجه آمریکا فردا(یکشنبه) راهی کره می شود تا ضمن ملاقات با مقام های آن کشور و گفت وگو درباره کره شمالی، درباره امنیت سایبری و مسایل ذیربط در این کشور نیز سخنرانی کند


ویدیو : چین به آمریکا: در امور داخلی دخالت نکنید