چیستا یثربی در آمریکا برنده جایزه نمایشنامه‌نویسی شد :   تئاتر - نمایشنامه‌نویس ...



چیستا یثربی , چیستا یثربی و همسرش , برنده جایزه صلح نوبل 2016

 

تئاتر - نمایشنامه‌نویس و کارگردان نمایش‌هایی چون «زنی که تابستان گذشته رسید» و «سرخ سوزان» جایزه نمایشنامه‌نویسی گفت‌وگوی بین ادیان دانشگاه آیوا در آمریکا را از آن خود کرد.

 

به گزارش خبرآنلاین، این مسابقه میان 10 نمایشنامه‌نویس از 10 کشور به صورت آنلاین برگزار شد که در نهایت چیستا یثربی از ایران این جایزه را از آن خود کرد.

 

به گفته یثربی، این 10 نمایشنامه‌نویس از سوی دانشگاه آیوا برای این مسابقه انتخاب شده بودند و موضوع آشتی بین ادیان بود.

 

او در‌این‌باره به خبرآنلاین گفت: «سوژه این مسابقه یک ربع از قبل آغاز رقابت بین نمایشنامه‌نویسان اعلام شد و این 10 نمایشنامه نویس به صورت همزمان به شکل آنلاین درباره این موضوع نمایشنامه خود را نوشتند. این مسابقه در واقع نمایشنامه نویسی به شکل بداهه بود که باید در یک ساعت آن را تمام می‌کردیم.»

 

این کارگردان یادآور شد: «تاکنون پنج نمایشنامه‌ام در آمریکا منتشر شده است. از سوی دیگر من دکترایم را از کانادا گرفته‌ام و در آن‌جا سمیناری درباره نمایشنامه‌نویسی بداهه ارائه کرده بودم که یکی از افراد حاضر در این سمینار واسطه دعوت من به این مسابقه شد.»

 

یثربی ادامه داد: «نمایشنامه‌‌ای که در این مسابقه نوشتم «ملاقات در پارک» نام دارد. داستان در پارکی در یک یک صبح پاییزی می‌گذرد. افراد مختلفی در این پارک قدم می‌زنند که ما نمی‌دانیم دین آن‌ها چیست، ولی باران شدیدی باعث می‌شود همه آن‌ها زیر یک آلاچیق جمع شوند. آن‌ها در نهایت متوجه می‌شوند توحیدی بودن دین باعث نزدیکی تمام ادیان می‌شود.»

 

این مسابقه علاوه بر داوران دانشگاه آیوا داوران مردمی هم داشت که نمایشنامه یثربی بیشترین آرا را میان آرای مردم به دست آورده است.

 

به گفته او این نمایشنامه‌ بسیار تعلیق دارد و علاوه بر گره‌افکنی در مدت زمان کم باید گره‌گشایی هم صورت می‌گرفت. همچنین این اثر دیالوگ‌های زیادی دارد.

 

یثربی جایزه‌اش را به ان‌‌جی‌‌اوهایی که روی پیوند ادیان کار می‌کنند اهدا کرده است.

 

قرار است این نمایشنامه در صورت موافقت مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان روی صحنه برود. فعلا حضور طوفان مهردادیان، عامر مسافر آستانه و اشکان صادقی در این نمایش قطعی شده است.... / khabaronline.ir


ویدیو : چیستا یثربی در آمریکا برنده جایزه نمایشنامه‌نویسی شد