چگونه یک منتقد سینما شویم؟ : این را به یاد داشته باشید که دفعات اول بیشتر دارید ...


این را به یاد داشته باشید که دفعات اول بیشتر دارید درباره قصه حرف می زنید و نه کارگردانی یا بازیگری و...؛ امیدوار باشید که این قابلتی شما به مرور منجر به فهم بقیه موارد مهم در فیلم هم خواهد شد. همشهری جوان: بعد از یک مدت که درباره فیلم حرف بزنید، دستتان می آید که چه فیلمی خوب است و چه فیلمی بد. به این پیشنهادها عمل کنید و ببینید که در ازایش چه به دست می آورید.

ضمنا این را به یاد داشته باشید که دفعات اول بیشتر دارید درباره قصه حرف می زنید و نه کارگردانی یا بازیگری و...؛ امیدوار باشید که این قابلتی شما به مرور منجر به فهم بقیه موارد مهم در فیلم هم خواهد شد.

1- در هر فیلمی قصه فیلم را پیش خودتان تعریف کنید. وقتی قصه را تعریف می کنید حواستان به این جمع می شود که چه چیزهایی شاخ و برگ اضافه است و بی ربط، یا اینکه چه چیزهایی بی ربط و کم است و به قولی کجای داستان باگ دارد. قصه هایی هستند که تعریف کردن داستانش کار سختی است؛ مثلا در بین خارجی ها فیلمی مثل ممنتو یا بیست و یک گرم، یا کارهای لینچ و در ایرانی ها مثلا پرده آخر یا حتی جدایی نادر از سیمین، تعریف قصه داستان یعنی روایت ماجرایی که شروع، میانه و پایان دارد و می شود سرنوشت آدم ها را در آن پی گرفت.

چگونه منقد سینما شویم؟ , چگونه یک منتقد شویم , چگونه پولدار شویم

گاهی هم ممکن است به فیلم هایی بر بخورید که داستان ندارند یا ضد قصه اند. درصورتی که مدتی روی فیلم هایی که قصد دارند تمرین کرده باشید، فهم اینکه فیلم قصه ندارد و اینکه این نداشتن قصه تعمدی است و به دنبال هدف یا اداست را متوجه خواهید شد. ولی فعلا با آسان ترها و قصه دارها شروع کنید.

2- شخصیت های اصلی و فرعی فیلم را پیدا کنید و درباره شان حرف بزنید و تحلیلشان کنید. یعنی بگویید ازا ین آدمی که در این فیلم تصویر می شود، چه کارهایی برمی آید و چه کارهایی برنمی آید. به این ترتیب می توانید به این تحلیل برسید که رفتاری که در فلان صحنه از فیلم دیدید، با شخصیت کلی که از او ساخته شده همخوانی داشت یا اینکه از او چنین رفتاری برنمی آمد و منطقی به نظر نمی رسید. اگر جواب منفی است پی علتش باشید.

اگر برایش دلیلی پیدا نکردید، یعنی که شخصیت فیلم خوب از آب درنیامده. مثلا بگویید پدر در فیلم «به نام پدر» حاتمی کیا چطور پدری است، دردش چیست و چه توقعی دارد. حالا که شخصیت او را خوب شناختید، می توانید بگویید که رفتار او در لحظه ای که کفش دخترش را پیدا می کند طبیعی است یا نه. حتی راجع به بازیگری هم می توانید نظر بدهید. چون شخصیت را می شناسید و می توانید درباره انتخاب نوع حرکت، لحن و بیان و لهجه و... او حرف بزنید.

چگونه چاق شویم , چگونه هکر شویم , چگونه لاغر شویم

3- حالا که شخصیت ها را درآوردید «چرا» طرح کنید و به آنها جواب بدهید. چرا فلان شخصیت فلان کار را کرد؟ چرا فلان اتفاق افتاد؟ سوال ها اگر جواب نداشته باشند باید پی علت بی جوابی شان بروید. اگر برای بی جوابی هم دلیلی نداشته باشید یعنی که یک جای کار می لنگد. «چرا» طرح کردن راهی است برای پی بردن به توانایی ها یا سوراخ های فیلم.

البته ممکن است جواب چراها در یک رفتار یا در یک حرکت چشم یکی از شخصیت ها باشد بنابراین جواب را الزاما در دیالوگ ها جست و جو نکنید. مثلا در کنعان نگاهی که زن (ترانه علیدوستی) از پایین و توی خیابان به خانه همکلاسی قدیمی اش (بهرام رادان) می اندازد، جواب خیلی از سوال ها را می دهد.

4- سعی کنید بحث های تک نفره درباره فیلم را در یک جمع چند نفره داشته باشید. می توانید سر برداشت ها و عقایدتان بحث کنید و ببینید حرف کدامتان مننطقی تر است یا بیشتر به دل می نشیند!

در این ضمن متوجه می شوید که دیگران به چیزهایی توجه کرده اند که شما سهل انگارانه از کنارش گذشته اید و یا برعکس. ضمنا حواستان باشد وقتی دارید درباره فیلم بحث می کنید، برای اثبات حرفتان نمونه و دلیل از آدم های دور و بر و اتفاقات مشابه نیاورید. فیلم باید خود بسنده باشد. پس درباره فیلم در دنیای ساختگی خود فیلم حرف بزنید و براساس همان ها قضاوت کنید.

5- حالا در این باره فکر کنید و حرف بزنید که آیا می شود توجیهی برای این سوال های بی جواب پیدا کرد؟ آیا کارگردان نیتی داشته یا سهل انگاری و حواس پرتی کرده. فرض را بر این بگذارید که دلیلی داشته. مثبت اندیش باشید و اول بنا را بر این بگذارید که همین طور الابختکی فیلم ساخته نشده و فکری پسش بوده. بعد اگر هیچ کدام دلیلی پیدا نکردید می توانید با خیال راحت بگویید کارگردان یا فیلمنامه نویس بی دقتی کرده و کارش ضعف دارد.

6- حالا نقدها را بخوانید. بعد از اینکه خودتان به نتیجه گیری رسیدید نقدهای موجود درباره فیلم به شما کمک می کند تا سر و شکل مرتب تری به افکارتان بدهید و احتمالا با یک سری اصطلاحات مربوط به فیلم و فیلمسازی آشنا شوید. ممکن است نقدها همان احساسات و نظرات شما را سروشکل درستی داده باشند و حرفی که در دلتان بوده و نمی دانستید چطور باید بیانش کنید را زده باشند.

این اتفاق به شما اعتماد به نفس می دهد که بدانید خارج از باغ نیستید و فقط وقت و تمرین نیاز دارید. دانسته ای شما را هم تقویت می کند و به سوالات احتمالی شما درباره فیلم پاسخ می دهد. ممکن است نقدی که می خوانید اصلا به آنچه شما قبلا فکر کرده اید نزدیک نباشد یا با آن موافق نباشید. در این صورت می توانید بروید سراغ نقدهای دیگر.


ویدیو : چگونه یک منتقد سینما شویم؟