چه رابطه‌ای بین موسسات کنکور و برخی از مسئولان در سازمان سنجش و وزارت علوم وجود دارد :



مراکزی که کارشناس علوم اجتماعی وجود دارد , اطلاعیه سازمان سنجش غایبین کنکور , سازمان سنجش
دبیر شورای اطلاع رسانی پیام نور:
چه رابطه‌ای بین موسسات کنکور و برخی از مسئولان در سازمان سنجش و وزارت علوم وجود دارد

دبیر شورای اطلاع رسانی دانشگاه پیام‌نور گفت: در شرایطی که دانشگاه پیام‌نور برای حذف کنکور پیشگام شده و اعلام آمادگی کرده است عدم حمایت برخی از مسئولان در بدنه سازمان سنجش و وزارت علوم و حمایت از مافیای کنکور تامل برانگیز است.

به گزارش ایسنا ، مقداد محمودی اظهارکرد: اعلام آمادگی از سوی دانشگاه پیام نور برای حذف کنکور مورد استقبال مسئولان ارشد وزارت علوم و خانواده‌ها واقع شده و این در حالی است که بعضی از مدیران میانی وزارت علوم و سازمان سنجش با این امر مخالفت کرده و به جای اینکه مدافعان جوانان کشور که آینده ساز میهن اسلامی هستند باشند مدافعان موسسات کنکور هستند!

وی با بیان اینکه معلوم نیست مخالفان حذف کنکور از موسسات کنکور چه نفعی می‌برند که مصرانه بر حذف کنکور مخالفت می‌ورزند، اظهارداشت: سال 86 مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کرد که براساس آن کنکور ورودی دانشگاه‌ها باید تا پایان سال اول برنامه پنجم توسعه (سال90) حذف و پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی می بود، اما هم‌اکنون که در سال سوم برنامه پنج ساله توسعه قرار داریم، هنوز هم شاهد برگزاری کنکور هستیم.

وی اضافه کرد: سد کنکور همواره مهم‌ترین دغدغه خانواده‌ها و جوانانی بوده است که متقاضی ورود به عرصه آموزش عالی هستند، از طرفی موسسات کنکوری که در سایه کنکور شکل گرفته‌اند با دریافت هزینه‌های هنگفت از خانواده‌ها درآمدهای میلیاردی برای خود رقم زده‌اند و اکثر خانواده‌ها علی‌رغم تمام مشکلات معیشتی برای کلاس‌های کنکور فرزندان خود هزینه‌های هنگفت صرف می‌کنند، بنابراین جلوگیری از درآمدهای میلیاردی مافیای کنکور که باعث ایجاد مشکل برای بسیاری از خانواده‌ه است ضروری به نظر می‌رسد.

محمودی با بیان اینکه وجود موسسات کنکور به نحوی عدالت کنکور را زیر سوال می‌برد، گفت: قطعا کسانی که می‌توانند از امکانات این کلاس‌ها بهره‌شوند و هزینه‌های گزاف آنها را بپردازند، نسبت به افرادی که حضور در این موسسات به دلیل مشکلات مالی برایشان مقدور نیست از امکانات بیشتری برخوردار هستند و این یکی دیگر از آسیب‌های کنکور است.

وی تصریح کرد: با وجود چنین مشکلات و آسیب‌هایی که از کنکور مشاهده می‌شود متاسفانه هنوز هم کنکور در بدنه سازمان سنجش و وزارت علوم مدافعانی دارد که تلاش بر حفظ آن دارند. حذف کنکور طبیعتا به نفع موسسات کنکور نیست و سوالی که مطرح می‌شود این است که چه رابطه‌ای بین موسسات کنکور و برخی از مسئولان در بدنه سازمان سنجش و وزارت علوم وجود دارد؟

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور مصداق واضح این امر را مخالفت با حذف کنکور در دانشگاه پیام نور عنوان کرد و گفت: در تاریخ پنجم تیرماه سال جاری نامه‌ای از سازمان سنجش به دانشگاه پیام نور ارسال شد مبنی بر اینکه "پذیرش دانشجو در کلیه رشته محل‌های دانشگاه پیام نور که در بهمن ماه سال 91 بر اساس مصوبه کارگروه ماده 4 قانون پذیرش دانشجو، به صورت بدون آزمون پذیرش داشته است، در سال جاری نیز به صورت بدون آزمون برگزار می‌شود و چنانچه دانشگاه مجوز پذیرش دانشجو در رشته محل‌های جدیدی اخذ کرده وضعیت پذیرش دانشجو برای این رشته محل‌های جدید از نظر اینکه بدون آزمون باشد یا از طریق آزمون پذیرش دانشجو کنند تعیین شود، همچنین چنانچه آن دانشگاه تمایل به تغییر وضعیت پذیرش رشته محل‌های با آزمون خود به پذیرش بدون آزمون دارد، رشته محل‌های فوق مشخص شده و نتیجه حداکثر تا 21 تیرماه به این سازمان اعلام شود. "

وی اضافه کرد: سال گذشته دانشگاه پیام نور در 5000 رشته محل مقطع کارشناسی آزمون را حذف کرده و امسال نیز امکان حذف کنکور در کل رشته محل‌های کارشناسی یعنی 10 هزار رشته محل را فراهم کرده بود. این دانشگاه در پاسخ به نامه سازمان سنجش نامه‌ای ارسال کرد که مضمون آن بدین شرح است: " احتراما بازگشت به نامه مورخ 5 تیرماه 92، درخصوص پذیرش از طریق آزمون یا بدون آزمون در سال 92، این دانشگاه قصد دارد پذیرش دانشجو در کلیه رشته محل‌های کارشناسی خود را از طریق بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی انجام دهد، لذا خواهشمند است اقدام مقتضی در اصلاح دفترچه معمول گردد"

وی گفت: با کمال تعجب پس از ارسال این نامه واکنش هایی خلاف نامه نخستین سازمان سنجش از سوی این سازمان صورت گرفت که به نحوی نشان دهنده این است که این سازمان با بحث حذف کنکور مخالف است و معلوم نیست که این سازمان و دیگر مسئولان وزارت علوم که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند" پیام نور اجازه حذف کنکور را ندارد" چرا به فکر جوانان نیستند؟

دبیر شورای اطلاع رسانی دانشگاه پیام نور، گفت: سال گذشته دانشگاه پیام نور شیوه پذیرش خود را در برخی از رشته‌ها تغییر داد و 5000 رشته محل به شیوه بدون آزمون پذیرش دانشجو داشت. این دانشگاه درخواست پذیرش دانشجو به شیوه بدون آزمون را در همه رشته محل‌های کارشناسی خود اعلام کرده است و با توجه به اینکه این کار در سال گذشته نیز انجام شده است، این همه هیاهو و غوغا برای چیست؟

محمودی گفت: سازمان سنجش به عنوان بازوی اجرایی اعلام کرده که در صورت تایید کارگروه دانشگاه پیام نور می‌تواند در کلیه رشته‌های مقطع کارشناسی کنکور را حذف کند و این در حالی است که روند تایید این امر در کارگروه کار پیچیده‌ای نیست چرا که در سال گذشته تنها با مکاتبه‌ای ساده پیام نور آزمون خود را در 5000 رشته محل حذف کرد و اکنون درخواست حذف کنکور در 5000 رشته محل دیگر را دارد، حال سوال اینجاست که آیا در صورت حذف کنکور آسیبی به منبع درآمد برخی از مدیران سازمان سنجش یا مدیران میانی وزارت علوم می رسد؟ این در حالی است که بحث حذف کنکور به عنوان مسئله‌ای مهم در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شده و در حال حاضر نیز نمایندگان درصدد اجرایی کردن این طرح هستند .

وی در مصاحبه‌ای که در سایت دانشگاه نیوز منتشر شد، گفت: خبر پذیرش بدون آزمون در پیام نور آنقدر برای خانواده‌ها و اهالی رسانه شیرین و جذاب بود که به طور گسترده در تمامی رسانه‌ها اعلام شد و مخاطبان این دانشگاه نیز استقبال کردند متاسفانه عدم حمایت مسئولان این شیرینی را به کام جوانان ما تلخ کرده است!/ایسنا

 

 


ویدیو : چه رابطه‌ای بین موسسات کنکور و برخی از مسئولان در سازمان سنجش و وزارت علوم وجود دارد