چه خوراکی‌ هایی به سینما ببریم؟ : شاید برای شما هم پیش آمده است؛ بله هنگامی ...


شاید برای شما هم پیش آمده است؛ بله هنگامی که همه‌ فکر خود را بر روی فیلم مورد نظرتان در سینما متمرکز کرده‌اید صدایی مثل باز کردن بسته چیپس، شکستن تخمه، باز کردن در قوطی نوشابه یا آب میوه و برخی اوقات بوی ساندویچ، حواس‌تان را پرت کند و قسمت‌هایی از دیالوگ فیلم را از دست بدهید. خبرگزاری ایسنا: شاید برای شما هم پیش آمده است؛ بله هنگامی که همه‌ فکر خود را بر روی فیلم مورد نظرتان در سینما متمرکز کرده‌اید صدایی مثل باز کردن بسته چیپس، شکستن تخمه، باز کردن در قوطی نوشابه یا آب میوه و برخی اوقات بوی ساندویچ، حواس‌تان را پرت کند و قسمت‌هایی از دیالوگ فیلم را از دست بدهید.

 پسر جوانی که معمولا سینما پردیس «ملت» را برای دیدن فیلم انتخاب می‌کند، می‌گوید: «معمولا عادت دارم خوراکی بسیاری را با خودم به سینما ببرم، یکبار در حین دیدن فیلم آنچنان سر وصدایی از خوردن تنقلات در سینما ایجاد کرده بودم که یکی از تماشاگران به من تذکر داد و از آن روز به بعد سعی کردم کمتر در سینما خوراکی بخورم.»

ناگفته نماند که همه‌ی مردم جهان نیز با این مشکل مواجه هستند و از آنجا که، یکی از مشکلات اصلی در سینماهای کشور انگلستان مواجه با تماشاگران پر سر و صدا است، صنف سینماداران انگلیس در اقدامی جدید، افرادی را با لباس سرتاسر سیاه در سینماهای این کشور استخدام کرده‌اند تا در صورتی که تماشاگران در هنگام اکران فیلم صحبت می‌کنند یا خوراکی‌های پرصدا می‌خورند و با موبایل حر‌ف می‌زنند و یا حتی در فضای تاریک سینما پیام کوتاه می‌فرستند و به هر شیوه‌ای برای دیگران مزاحمت ایجاد می‌کنند، با برخورد بسیار ترسناک این عده در سینما مواجه می‌شوند.

این افراد که لقب «نینجاهای سیاه» را به خود گرفته‌اند از گرفتن جلوی دهان تماشاگران تا قاپیدن موبایل و خوراکی به صورت کاملا نامحسوس با تماشاگران، برخورد می‌کنند. لباس این «نینجاها» کاملا سیاه بوده و قابلیت تشخیص آنها در محیط سینما ممکن نیست.

«نینجاها» برای اولین‌بار در سینما «پرنس چارلز» به خدمت گرفته شدند و هم اکنون در سینماهای بزرگ انگلستان از حضور آنها استفاده می‌شود.

در ایران نیز بسیاری از مردم نسبت به تولید سرو صدا و عدم رعایت حقوق دیگران در سینما گله‌مند هستند؛ خانمی 30 ساله که معمولا سینما «فرهنگ» یا پردیس «آزادی» را برای دیدن فیلم انتخاب می‌کند، می‌گوید: «اگر شکل سینما مدرن باشد، تماشاگران هم سعی می‌کنند با فرهنگ بالاتری نسبت به مواردی که تمرکز مخاطب را برهم می‌زنند، برخورد کنند بنابراین فرم اجتماعی را رعایت می‌کنند، از طرفی ساختار مدیریتی سینما هم در رعایت این موارد تاثیرگذار است.»

اگر به تاریخ برگردیم در ایران در سال 1309 لایحه‌ی «نمایش‌ها و سینما‌ها» از طرف انجمن بلدیه‌ی‌ تهران از طرف وزارت داخله به هیات دولت ارائه و تصویب شد که در آن استعمال دخانیات و شکستن تخمه و مانند آن در داخل سینما اکیدا ممنوع شد. اما اینکه چقدر این قانون اجرایی شد،جای بحث دارد!

یک مخاطب که بیشتر سینماهای تهران را برای دیدن فیلم‌ها امتحان کرده است به ایسنا می‌گوید: «فرهنگ آدم‌هایی که نزدیک‌ترین سینما به محل زندگی خود را برای دیدن فیلم مورد نظر انتخاب می‌کنند، متفاوت است.»

او معتقد است برخی از سینماهای مناطق تهران افراد خاصی را جذب می‌کنند و طرفداران بیشتری دارند در حالی که سینماهایی که در مناطق شلوغ‌تر قرار دارند پذیرای مخاطبانی با فرهنگ‌های متفاوت‌تر هستند، بنابراین تضاد فرهنگی و سلیقه‌ای در این مناطق بیشتر به چشم می‌آید.

مخاطب دیگری که مدتهاست به سینما نمی‌رود، می‌گوید: «اگر کسی چیپس یا خوراکی پر سرو صدا بخورد، تمرکزم را برای دیدن فیلم از دست می‌دهم و مجبور می‌شوم به آن شخص تذکر بدهم که در گاهی موارد موجب درگیری و تشنج نیز می‌شود به همین دلیل مدت‌هاست که سینما نرفته‌ام و صبر می‌کنم تا آن فیلم وارد شبکه خانگی شود و بتوانم فیلم مورد نظرم را بدون دغدغه در خانه ببینم.»

اما در برخی کشورها تماشاگران برای اینکه در هنگام تماشای فیلم ایجاد مزاحمت نکنند از خوراکی‌های خاصی در سینما استفاده می‌کنند.

هلندی‌ها که علاقه بسیاری به خوردن «شیرین‌بیان» دارند، هنگام دیدن فیلم آب نبات‌هایی مصرف می‌کنند که از این گیاه به دست می‌آید و به آن « قطره» می‌گویند.

یک خوراکی سالم برای مردم کره جنوبی که نه تنها در تمام طول سال استفاده می‌شود بلکه هنگام دیدن فیلم‌ها هم مورد استفاده‌ی بسیاری دارد، «شاه بلوط» بوداده است.

«ایواشی سیمبی»، که از ماهی‌های ریز تشکیل شده است و در شکر و سویا، حسابی سرخ شده‌ است از تنقلات مورد علاقه ژاپنی‌ها است که معمولا در سینما و هنگام پخش فیلم آن را میل می‌کنند.

تایلندی‌ها «تام یام» که چیزی شبیه «پاپ کورن» خودمان است را با خود به سینما می‌برند و در حین دیدن فیلم خودشان را مشغول می‌کنند.

خاویار گران‌قیمتی به نام «بلوگا» که از بهترین و معروفترین نوع خاویار است، در جایگاه وی آی پی در برخی سینماهای شهر مسکو برای برخی از شهروندان به خصوص روسیه سرو می‌شود.

ساندویچ پنیر و ادویه که ظاهراً نقش کلیدی را در زندگی هندی‌ها بازی می‌کند، جزو خوراکی‌های محبوب مردم این کشور است که آن را در سینما هم همراه خود دارند.

برخی سالن‌های سینمای آمریکا نیز درست مثل کابین‌های درجه‌ی یک هواپیما هستند با این تفاوت که در این سالن‌ها، پرده‌های عظیم نمایش هم وجود دارد و البته در کنار آن، صندلی‌هایی راحت، منوی غذایی پر و پیمان و در کنار آن، چیپس سیب زمینی با فوندوی پنیر آبی!

اما مخاطبان سینمای ایران چه خوراکی را می‌توانند برای بردن به داخل سالن سینما انتخاب کنند؟ تا به کسی آزاری نرسد و حقوق دیگران هم هنگام تماشای فیلم از بین نرود.


ویدیو : چه خوراکی‌ هایی به سینما ببریم؟