چند میلیون ایرانی به اینترنت با تلفن همراه دسترسی دارند ؟ :  اخبار اجتماعی ...



اتصال به اینترنت با تلفن همراه , نقطه اطصال تلفن همراه و اتصال اینترنت , تنظیمات اینترنت همراه اول


 اخبار اجتماعی - دسترسی ۳۳میلیون ایرانی به اینترنت با تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی امروز پربازدیدترین و پركاربرترین سایت‌ها و رسانه‌های جهان به شمار می‌روند، رسانه‌هایی كه كاربر یا همان مردم محور اصلی آنها هستند و تولیدكننده و تحلیل‌كننده محتوا در این رسانه‌های جدید محسوب می‌شوند. بنابراین وجه مدیریت آنها در روابط‌عمومی الكترونیك نیز اهمیت می‌یابد.

نقش پررنگ اینترنت و شبكه‌های اجتماعی در روابط عمومی الكترونیك مهم‌ترین بحثی بود كه روز گذشته در نهمین همایش ملی روابط عمومی الكترونیك مطرح شد. امروزه در ایران بیش از نیمی از مردم با دسترسی به اینترنت چه از طریق رایانه و چه از طریق تلفن‌های همراه و عضویت در شبكه‌های اجتماعی، نقش روابط عمومی الكترونیك را برای سازمان‌های گوناگون با اهمیت كرده‌اند.

به گزارش اعتماد، این همایش با موضوع «مدیریت افكار عمومی» از روز شنبه همزمان با هفته روابط‌عمومی، در هتل المپیك آغاز به كار كرد كه با پیام‌‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و معصومه ابتكار، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست همراه بود و سپس در ابتدا با سخنرانی سید غلامرضا كاظمی دینان، رییس ستاد برگزاری هفته روابط عمومی آغاز شد و در ادامه این نشست، اساتید برجسته و پژوهشگران حوزه ارتباطات و روابط عمومی با ارائه مقالاتی درباره روابط عمومی الكترونیك و كاركرد شبكه‌های اجتماعی در مدیریت افكار عمومی از منظرهای مختلف این موضوع را بررسی كردند.

شبكه‌های اجتماعی و راهبردهای ساخت افكارعمومی در سازمان روابط ‌عمومی
دكتر حسن بشیر، عضو هیات علمی دانشگاه و استاد ارتباطات بین‌الملل مقاله «شبكه‌های اجتماعی و راهبردهای ساخت افكارعمومی در سازمان روابط‌عمومی» را ارائه كرد. عضو هیات علمی دانشگاه و استاد ارتباطات بین‌الملل درباره این مقاله گفت: امروزه شبكه‌های اجتماعی در حقیقت اصل روابط‌عمومی را تشكیل می‌دهند.

 

به عبارت دیگر، ارتباطات در شبكه‌های اجتماعی در واقعیت غیرمجازی، یعنی در جهان خارج واقعی‌ و نیز در واقعیت مجازی، یعنی در فضای سایبر و مجازی، اساس روابط‌عمومی را تشكیل می‌دهند. اگر امروزه شبكه‌های اجتماعی مجازی توانسته‌اند بسیاری از مخاطبان را به خود جذب كنند، بنابراین باید به مثابه یك حوزه مهم روابط‌عمومی به آنها توجه شود كه البته باید همراه با بصیرت رسانه‌یی باشد.

 

وی با بیان اینكه با توجه به گسترش ارتباطات انسانی از طریق شبكه‌های اجتماعی و ارتباط این وضعیت با «افكارعمومی» در سطح كشوری، منطقه‌یی و جهانی، وظایف روابط‌عمومی در رابطه با «ساخت افكارعمومی» اهمیت بسزایی پیدا می‌كند، گفت: به عبارت دیگر، روابط‌عمومی درصدد است كه براساس اهداف تعیین شده، محتوای تبلیغاتی و پیام‌رسانی خود را به‌گونه‌یی به مخاطبان مختلف برساند كه آنان را با خود همسو و همدل سازد. بنابراین، در این زمینه نوعی از «ساخت ذهنیت» كه همان ساخت افكار‌ است باید مورد توجه قرار گیرد.

كاربردهای رسانه‌های اجتماعی در هدایت افكار عمومی
جواد افتاده، مدرس دانشگاه و تحلیلگر رسانه‌های اجتماعی مقاله‌یی در خصوص «كاربردهای رسانه‌های اجتماعی در هدایت افكار عمومی» ارائه كرد. جواد افتاده در این مقاله گفت: رسانه‌های اجتماعی امروز پربازدیدترین و پركاربرترین سایت‌ها و رسانه‌های جهان به شمار می‌روند، رسانه‌هایی كه كاربر یا همان مردم محور اصلی آنها هستند و تولیدكننده و تحلیل‌كننده محتوا در این رسانه‌های جدید محسوب می‌شوند. بنابراین وجه مدیریت آنها در روابط‌عمومی الكترونیك نیز اهمیت می‌یابد.

 

وی افزود: نكته اساسی این مقاله این است كه روابط‌عمومی، مدیریت افكار عمومی را به شكل سنتی در این رسانه‌های جدید انجام نمی‌دهد بلكه مفهوم مدیریت جای خود را به «هدایت» یا «جهت‌دهی» داده است، لذا روابط‌عمومی‌ها به جای مدیریت افكار عمومی به دنبال هدایت و جهت‌دهی آنها در رسانه‌های اجتماعی هستند تا مخاطب احساس تبلیغات یا كنترل نداشته باشد بلكه احساس همراهی و همدلی با روابط‌عمومی داشته باشد.

 

دكتر مجید رضاییان، استاد ارتباطات مقاله «شبكه‌های اجتماعی؛ چالش در تعریف افكار عمومی» را ارائه كرد. این استاد ارتباطات درباره این مقاله گفت: برانگیختگی گروه‌های اجتماعی برای عمومیت دادن یك پدیده كه تا پیش از اینترنت در قالب یكسویگی و با سازماندهی از پیش‌تعیین شده صورت می‌گرفت، از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است. وی ادامه داد: تا قبل از اینترنت، رسانه‌ها ستون اصلی شكل دادن افكار عمومی بودند اما با آمدن شبكه‌های اجتماعی، در تعریف «افكار عمومی» تغییراتی حاصل شد و كاربرد تعریف قبلی از میان رفت.

 

مدرس روزنامه‌نگاری و ارتباطات، افكارعمومی در دوران یكسویگی رسانه‌ها را دارای تعریف روشن‌تری در مقایسه با امروز دانست و گفت: با طرح جهان شیشه‌یی مك لوهان، رسیدن به یك تعریف تازه از افكار عمومی به مثابه یك پدیده و امروز یك فرایند- با دشواری‌های خاصی روبرو شده است. تفاوت یكسویگی، دوسویگی و چندسویگی محور چالش این تعریف است كه با عبور از آن می‌توان به چارچوب‌های تازه برای این تعریف دست یافت.

فریب افكارعمومی در عصر رسانه‌های تعاملی و پیچیده
سعید نوری آزاد، محقق ارتباطات مقاله «فریب افكارعمومی در عصر رسانه‌های تعاملی و پیچیده» را ارائه كرد. این محقق ارتباطات درباره این مقاله گفت: سرعت گرفتن رشد افكار عمومی نسبت به روند حیات روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌های سنتی محصول چیزی نیست به جز رسانه‌های غیررسمی و پیچیده تركیبی و شبكه‌ای. وی افزود: تحولات ارتباطی در جوامع انسانی در ابعاد مختلف باعث ایجاد تغییر ماهیت رفتاری افكار عمومی شده است كه خواص آن را چه در تاثیرگذاری و چه تاثیرپذیری دچار تحول كرده است.

 

نمونه كوچكی از این تغییرات، سرعت بلوغ، سرعت جذب و تغییر رسانه‌های مورد اعتماد افكار عمومی است كه در نهایت حركت سریع‌تر افكار عمومی را منجر شده است. نوری آزاد ادامه داد: در روند تغییرات ماهیتی افكار عمومی در عصر رسانه‌های آنی كه در همه جا امكان حضور دارند، شاهد آنیم كه روابط ‌عمومی سازمان‌های بزرگ با ساختار سازمانی غیرشبكه‌یی با وجود تلاش و هزینه زیاد در عمل نمی‌توانند خود را با رسانه‌های غیررسمی و كاربرمحور تطبیق دهند و در نتیجه به جای تاثیرگذار بودن بر جامعه دایماً در حال تاثیرپذیری از آن هستند كه ساده‌ترین و در دسترس‌ترین ابزار برای روابط‌عمومی‌ها دست زدن به شیوه‌های فریبكارانه برای جبران این ضعف است.
اخباراجتماعی - اعتماد

 


ویدیو : چند میلیون ایرانی به اینترنت با تلفن همراه دسترسی دارند ؟