چشم‌ها را باید شست و پدیده‌ها را دید : بازیکنان جوان و تازه وارد تیم ملی والیبال ...


بازیکنان جوان و تازه وارد تیم ملی والیبال ایران در دیدارهای اخیر تیم ملی عملکرد مثبتی داشتند. خبرگزاری فارس: برای حضور در لیگ جهانی 2015 کواچ چهره‌های جدید را به تیم ملی والیبال ایران دعوت کرد؛ چهره‌هایی که نشان داد کواچ کاملاً لیگ ایران را زیرنظر گرفته است و البته این چهره‌های جدید به قدری عملکرد خوبی داشتند که خیلی از مخاطبان را به آینده والیبال ایران امیدوار کرد.

در گذشته و در دوران سرمربیگری خولیو ولاسکو هم به بازیکنانی مانند قائمی، پوریا فیاضی و امیر غفور میدان داده شد تا بتوانند پتانسیل بالای خود را نشان دهند؛ خوشبختانه کواچ هم این روند را ادامه داد و حالا بازیکنانی مانند محمدحسن صنوبر، محمدجواد معنوی‌نژاد، میلاد عبادی‌پور و مجتبی میرزاجانپور و... را تیم ملی دعوت کرد و به آنها میدان داد. صرف نظر از عملکرد آنها در دیدارهای اخیر تیم ملی می‌توان امیدوار بود که با کسب تجربه‌های لازم این بازیکنان در آینده به ارکان اصلی تیم ملی تبدیل شوند.

این روزها انتقادهای ریز و درشتی از بوبان و شاگردانش می‌شود، اما کاش علاقمندان به والیبال به این نکات مثبت هم توجه داشته باشند. کاری که روس‌ها در حال انجام آن هستند را کمتر کسی مورد توجه قرار می‌دهد؛ آنها بعد از المپیک تصمیم به تغییر نسل گرفتند و حالا در لیگ جهانی از بازیکنان جوان خود استفاده می‌کنند، چراکه هدف اول آنها موفقیت در لیگ جهانی نیست و اهداف بالاتری چون سکوی المپیک دارند.

روس‌ها در لیگ جهانی بازیکنان کم تجربه‌تر خود را وارد میدان می‌کنند تا مقابل تیم‌های قدرتمند پخته شوند و پس از لیگ جهانی بتواند از آنها در قهرمانی اروپا، جام جهانی و در نهایت المپیک ریو استفاده کند. حالا اگر ایران بخواهد چنین کاری کند بدون شک خیلی از به اصطلاح کارشناسان برای رسیدن اهدافی مشخص زبان به انتقاد باز می‌کنند.

به نظر می‌رسد «چشم‌ها را باید شست و جور دیگر دید»؛ درست است که ایران در دو بازی اول اصلاً نشانی از ایران مدنظرمان نداشت و در دو بازی بعدی کمی بهتر شد، اما به گفته شهرام محمودی همچنان ملی‌پوشان با آن چیزی که انتظار می‌رود فاصله دارند. روند صعودی ملی‌پوشان در بازی‌های اخیر می‌تواند علاقمندان به والیبال را امیدوار کند. از طرف دیگر جوانانی مانند معنوی‌نژاد و صنوبر با عملکرد خوب خود می‌توانند خیلی از معادلات را بهم بریزند؛ کاری که صنوبر در بازی دوم برابر لهستان کرد و برای لحظاتی شاگردان آنتیگا شوکه شدند!

محمدحسن صنوبر، چهره‌ای بود که در اواسط بازی با لهستان جایگزین عادل غلامی شد. وی با دو متر و 10 سانت قد به نوعی بلندقرترین والیبالیست ایران است. در شرایطی که کار ایران بازهم مقابل حریف خود گیر کرده بود صنوبر وارد زمین شد و با دفاع، اسپک و سرویس‌های خوب خود شرایط را تا حدود زیادی تغییر داد.

وی که متولد سال 68 است با داشتن فیزیکی منحصر به فرد یک گزینه فوق العاده برای دفاع روی تور تیم ملی ایران است؛ در شرایطی که محمد موسوی، یکی از بهترین مدافعان روی تور جهان اصلاً نشانی از همان سید همیشگی والیبال ایران ندارد، وی می‌تواند موجب دلگرمی کادر فنی و تماشاگران شود.

البته سوپراستار دیگری به نام محمدجواد معنوی‌نژاد هم در ترکیب ایران به میدان رفت که شاید کمتر کسی بازی وی را به دقت دیده باشد، اما این جوان اصفهانی و البته 20 ساله والیبال ایران یکی از آینده‌داران این رشته است. به گفته ابراهیم وطن‌پرست، کارشناس والیبال ایران وی در بازی جنگنده، شجاع و نترس است و با سرویس‌های ریسکی خود می‌تواند برای هر تیمی مشکل‌ساز شود.

معنوی‌نژاد که از خوش اخلاق های تیم ملی است شباهت زیادی هم با ماکسیم میخائیلوف روس دارد که علاوه بر شباهت ظاهری و فیزیکی در برخی از ویژگی‌ها هم بهم شبیه هستند؛ هر دو بازیکن قابلیت بازی در پست‌ دریافت کننده قدرتی را دارند، هر دو بازیکن با تیم خود به مقام قهرمانی کشورشان رسیده‌اند (میخائیلوف با زنیت قهرمان روسیه شد و معنوی‌نژاد با پیکان قهرمان ایران) ، هر دو بازیکن 202 سانتی متر قد دارند، هر دو بازیکن به یک سبک سرویس می‌زنند و  هر دو می‌توانند در پست پشت‌خط زن هم بازی کنند.

در پایان اهالی والیبال امیدوارند که منتقدان کمی منصف باشند و تنها نقاط ضعف را نبینند، چراکه بوبان کواچ اقدامات مثبتی هم داشته است که شاید هیچ وقت به چشم نیاید. این موضوع را هم نباید فراموش کرد که ایران سومین تجربه حضور خود در لیگ جهانی را تجربه می‌کند و با تیم‌های قهرمان المپیک، قهرمان لیگ جهانی و قهرمان جهان همگروه است.


ویدیو : چشم‌ها را باید شست و پدیده‌ها را دید