چرخه ناقص شعار، رای و عمل :  از اول انقلاب اسلامی تاکنون شعارهایی متفاوت و ...



شعار , شعار تبلیغاتی , شعار سال 95

 از اول انقلاب اسلامی تاکنون شعارهایی متفاوت و با مضمون‌های خاصی برای کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری بیان شده است. مردم هم بر اساس همین شعارها به کاندیداهای خودشان رای می‌دهند به عبارتی ملت و جامعه به تیتر شعارهای جریان‌های سیاسی کشور توجه دارند و برای آن‌ها مهم تلقی می‌شود.

 

در دوره دولت اصلاحات شعار «توسعه سیاسی» در تقابل با شعار «توسعه اقتصادی» دوران سازندگی مطرح شد و مردم نیز اقبال خوبی به این شعار رئیس دولت اصلاحات نشان داده و در دو دوره رای قابل توجهی به وی دادند. محمود احمدی‌نژاد نیز با شعارهایی همچون «عدالت» و «مهرورزی» به میدان آمد و فارغ از آن که چقدر در اجرای عدالت و مهرورزی موفق بود، برای 8 سال ادبیات سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار داد.

 

در سال 92 حسن روحانی با پرچم «اعتدال» و شعار «تدبیر و امید» به میدان آمد که در نهایت مورد استقبال مردمی نیز قرار گرفت و وی پیروز انتخابات شد. در نتیجه همین شعار بود که در دو سال گذشته شعار «اعتدال» از جانب بسیاری از چهره‌ها و گروه‌های سیاسی به گوش می‌رسد. با توجه به اینکه هفتم اسفندماه امسال انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را در پیش رو داریم قطعا در هفته‌های آینده و بعد از تایید صلاحیت‌ها کاندیداها و احزاب سیاسی شعارهای انتخاباتی خاص خودشان را اعلام می‌کنند تا از این طریق بتوانند آراء مردم را به سبد رای خود جذب کنند.


شفاف سازی، روشنگری و قانون‌گرایی شعارهای انتخاباتی شوند
این پرسش مطرح می‌شود که شعارهای انتخاباتی در جامعه تا چه اندازه تاثیرگذار است؟ آیا شعارها باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد؟ شعار جریان‌های سیاسی بر چه اساسی خواهد بود؟ حسن بهشتی‌پور، کارشناس رسانه درباره ویژگی‌های شعارهای انتخاباتی به «ابتکار» گفت: قبل از آن که در مورد این قضیه صحبت کنم باید بگویم ملت عزیز ایران به دنبال قانون‌گرایی و اجرای دقیق آن هستند. به عقیده من، قانون‌گرایی مهمترین دغدغه جامعه محسوب می‌شود. به گفته او، قانون‌گرایی از نان شب هم واجب‌تر است. بهشتی‌پور با بیان اینکه برخی از کاندیداها شعار قانون‌مداری را مبنای کاری خود قرار داده‌اند، اما به آن عمل نمی‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه برخی از کاندیداها و نمایندگان مجلس قانون را زیر پا می‌گذارند.

 

در حالی‌که مردم به نمایندگانی نیاز دارند تا قانون را اجرا و رعایت کنند. این کارشناس رسانه در ادامه افزود: کاندیداها اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالگرا باید قانون‌مدار باشند به دلیل اینکه قانون‌گرایی بهتر از بی‌قانونی است. بهشتی‌پور در ادامه به ویژگی‌های شعارهای انتخاباتی اشاره کرد و گفت: شعارها باید بر اساس زمان، دین، روشن‌گری، شفاف سازی و... ترسیم شود به عبارتی هیچ شخصی نباید از روشن‌گری در مورد خودش ناراحت شود. این استاد دانشگاه ثروتمند بودن را عیب ندانست و در این باره اضافه کرد: ثروتی که از راه‌های قانونی و مشروع به دست آمده باشد نباید از انتشار حساب بانکی و نوع زندگی ترس و واهمه داشت.

 

بنابراین نمایندگان یا کاندیداهایی که ثروت خود را از راه مشروع و قانونی کسب کرده‌اند نه تنها نباید از این موضوع احساس خطر و ترس داشته باشند بلکه نسبت به این مساله هم باید افتخار کنند. او تاکید کرد: همان‌طور که گفتم ملت ایران به دنبال شفاف سازی و روشنگری هستند و طبیعتا از این گونه شعارهای انتخاباتی استقبال می‌کنند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه شعارهای این چنینی تاثیرات مثبتی در جامعه خواهد داشت، اظهار کرد: مسلما مردم بهترین قاضی برای رصد و بررسی این گونه شعارها هستند و به راحتی می‌توانند خوب و بد را از یکدیگر تشخیص دهند. بنابراین اگر کاندیدایی شعار انتخاباتی که جامعه نیازمند آن است را بگوید یا منتشر کند قطعا مردم به آن فرد جذب خواهند شد و در نهایت به او رای می‌دهند. وی گفت: مردم از بی‌قانونی و عدم اجرای قانون رنج می‌برند و این موضوع به یک جناح سیاسی خاص تعلق ندارد. بنابراین هر جناحی باید اجرای قانون را مبنای کاری و فکری خود قرار دهد. بهشتی‌پور با بیان اینکه اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی یک نشانه برای معرفی جریان‌های سیاسی کشور به شمار می‌آید، بیان کرد: جامعه نیازمند قانون‌مداری، دین داری، حفظ منافع ملی، خدمت گزار برای ملت، آزادی، استقلال و دین باوری است. بنابراین کاندیداها باید این مولفه را رعایت و اجرا کنند.


سوء استفاده از مشکلات مردم
داریوش قنبری، عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری نیز درباره شعارهای انتخاباتی به «ابتکار» گفت: کاندیداها باید مراقب شعارها و وعده‌های انتخاباتی خود باشند که چه قول‌هایی را به مردم می‌دهند به دلیل اینکه بسیاری از شعارها و وعده‌های انتخاباتی در حیطه وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعریف نشده است. او در ادامه افزود: متاسفانه برخی از کاندیداها از مشکلات مردم سوء استفاده می‌کنند و حل آن مشکلات را به عنوان وعده‌های انتخاباتی به مردم می‌گویند در حالی‌که آن شعارها هیچوقت محقق نمی‌شود به دلیل اینکه خارج از وظایف و اختیارات نمایندگان است. قنبری در این باره اظهار کرد: بعضا دیده شده و می‌شود که برخی از کاندیداها به مردم وعده آسفالت کردن جاده‌ها و مناطق، لوله کشی و... را می‌دهند، اما هیچوقت چنین شعاری تحقق پیدا نمی‌کند.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به نقش رسانه ملی اشاره کرد و افزود: متاسفانه رسانه ملی اطلاع رسانی دقیقی از وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی نداشته است یعنی من تا بحال چیزی در این خصوص مشاهده نکرده‌ام تا صدا و سیما در این زمینه شفاف سازی و روشن‌گری از خود نشان دهد. اگر رسانه ملی این اقدامات را اجرایی کند قطعا مردم متوجه می‌شوند که چه شخص یا اشخاصی وعده و شعارهایشان دروغ است. عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری تاکید کرد: شعارهای انتخاباتی کاندیداها باید در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی باشد و در این زمینه باید رسانه‌ها و صدا و سیما به مردم آگاهی ارائه دهند. به گفته او، وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در عرصه قانونگذاری است.


تنش زدایی، دفاع از حقوق شهروندی و احترام؛ شعارهای انتخاباتی جبهه اصلاحات
قنبری در ادامه به شعور و بلوغ سیاسی مردم اشاره کرد و در این باره افزود: خوشبختانه ملت عزیز ایران عملکرد افراد و جناح‌ها را به خوبی تشخیص می‌دهند و می‌دانند کارنامه سیاسی گروه‌ها در دوره‌های گذشته تاکنون بر چه اساسی است. در گذشته ملت ایران از احزاب و جریان‌های سیاسی بی‌اطلاع بودند، اما در این خصوص تجارب خوبی به دست آورده‌اند. او به شعارهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات امسال اشاره کرد و گفت: جبهه اصلاحات شعارهایی از جمله؛ دفاع از حقوق شهروندی، آزادی، تنش زدایی، احترام به ارزش‌ها و.... را مد نظر خودشان قرار داده‌اند.

 

خوشبختانه ملت عزیز ایران به این موضوع پی‌بردند که اصلاح‌طلبان به این شعارها اعتقاد دارند و همیشه به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کرده‌ و می‌کنند. قنبری با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در عرصه‌هایی مختلفی همچون؛ سیاست خارجی، احترام به کشورها و تنش زدایی موفق دیده شده‌اند، اظهار کرد: بیش از دو سال از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد و مردم شاهد هستند که چگونه اصلاح‌طلبان توانستند در سیاست خارجی، حفظ منافع ملی و تنش زدایی با دیگر کشورها پیروز و موفق شوند. بنابراین اصلاح‌طلبان می‌توانند این موضوعات را شعارهای انتخاباتی خودشان قرار دهند چراکه این طیف سیاسی توانسته است به توافق هسته‌ای دست یابد.

 

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه هویت سیاسی را مهمتر از شعارهای انتخاباتی دانست و در این باره گفت: ملت ایران به دنبال هویت سیاسی کاندیداها هستند نه شعارهای انتخاباتی یعنی به عملکرد گروه‌ها و جناح‌های سیاسی در دولت‌ها و مجالس نگاه و بر اساس این مولفه‌ها به افراد رای می‌دهند. وی در این باره اضافه کرد: از سال 83 تاکنون مجلس شورای اسلامی و از سال 84 دولت در اختیار یک جریان سیاسی بوده است. بنابراین مردم به عملکرد گروه‌ها رای و آن‌ها را دنبال می‌کنند چراکه برای ملت ایران هویت سیاسی اشخاص مهم است. وقتی ایرانی‌ها به گذشته می‌نگرند موفقیت و گام مثبتی از مجلس سال 83 تا مجلس دوره نهم مشاهده نمی‌کنند. او در پایان اظهار کرد: قطعا شعارها و وعده‌های انتخاباتی در جامعه مهم و تاثیرگذار است، اما به شرطی که وعده‌ها؛ منطقی، عقلایی، طبق قانون اساسی و در چارچوب وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی باشد.


عقلانیت، قانون‌گرایی و پاک بودن شعارهای انتخاباتی اصولگرایان
حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران نیز در این باره به «ابتکار» گفت: پشت هر شعاری باید شعوری وجود داشته باشد یعنی شعار بدون شعور و بر اساس احساس و در جهت جمع‌آوری رای باشد، ممکن است شعارها و کاندیداها را به انحراف بکشاند. وی در این باره اضافه کرد: شعارهای احساسی باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود. شعور هم ناشی از برنامه‌ریزی تحقق پیدا می‌کند. این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه شعارهای بدون برنامه مطالبات مردم را بالا می‌برد و در صورت تحقق نیافتن آن‌ها سیاست و شعور جامعه دچار سرخوردگی می‌شود، تاکید کرد: برای ملت ایران شعارهای با محتوا ملاک است نه تو خالی.

 

دبیرکل حزب سبز ایران در ادامه گفت: شعارهای انتخاباتی در جامعه می‌تواند اثرات منفی و مثبت داشته باشد یعنی به نوع شعارها باید دقت شود و بعد آن‌ها را به زبان جاری ساخت. کنعانی مقدم به شعارهای انتخاباتی اصولگرایان برای مجلس دهم اشاره کرد و در این باره افزود: حزب سبز ایران شعارهایی همچون؛ عقلانیت، قانون‌گرایی و پاک بودن یعنی اشخاص به فسادهای مالی و اجتماعی آلوده نباشند را مبنا قرار داده و امیدواریم بقیه اصولگرایان این شعارها را سرلوحه خودشان قرار دهند. به گفته او، مردم به تیتر شعارها و وعده‌های انتخاباتی افراد توجه می‌کنند و بر اساس آن به کاندیداها رای می‌دهند.


 اخبار انتخابات  مجلس  -  ابتکار 


ویدیو : چرخه ناقص شعار، رای و عمل