چرا اظهارات بنیامین نتانیاهو علیه ایران بی‌اعتبار است؟ : بنیامین نتانیاهو، ...



اظهارات خصمانه مرکل علیه ایران , اعتبار پاسپورت ایران , تحریم های جدید آمریکا علیه ایران

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، امروز و در دومین روز حضور خود در واشنگتن، در کنگره آمریکا به سخنرانی خواهد پرداخت. سخنرانی که تاکنون مخالفت های زیادی با آن ابراز شده است. اما در یکی از مستدل ترین موارد، یک روزنامه نگار و تحلیلگر آمریکایی اساس استدلال های نتانیاهو درباره ایران و دیگر موضوعات بین المللی را زیر سوال برده است.

به گزارش تابناک، هرچند برنامه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل برای سخنرانی در کنگره آمریکا علیه مذاکرات هسته ای ایران قطعی شده، اما مخالفت ها با این سخنرانی همچنان هم در آمریکا و هم در میان مقامات اسرائیلی ادامه دارد. در همین زمینه، رایان کوپر، روزنامه نگار و تحلیلگر آمریکایی در مطلبی در سایت نشریه The Week مطلبی را رد استدلال های بین المللی نتانیاهو، به ویژه در موضوع ایران منتشر کرده است.

در این مطلب آمده است:
امروز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به دعوت جان بونر، رئیس مجلس نمایندگان، در جلسه مشترک کنگره به سخنرانی خواهد پرداخت. تقریباً با اطمینان می توان گفت که وی در این سخنرانی خواهد گفت مذاکرات هسته ای با ایران باید تعطیل شود و برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، تحریم های بیشتری علیه این کشور وضع شود.

اما اصل موضوع، چیزی بیش از مهار ایران است. نتانیاهو در تلاش است در انتخابات اسرائیل که 17 مارس برگزار می گردد، پیروز شود. اگر وی بتواند به روند مذاکرات هسته ای ضربه زده و با این کار، جسارت خود را به نمایش بگذارد، احتمال پیروزی وی در انتخابات افزایش می یابد.

اما دادن چنین فرصتی به نتانیاهو صحیح نیست. وی همواره در بحث از «تهدید ایران»، بی صداقت عمل کرده و تلاش وی برای ضربه زدن به یک تلاش دیپلماتیک با ارزش (مذاکرات هسته ای) نیز اقدامی غیرمسئولانه است.

وقتی بحث ایران و برنامه هسته ای این کشور مطرح باشد، نتانیاهو به هیچ وجه منبع قابل اطمینانی نست. از سال 1992 تاکنون، وی دستکم در پنج مقطع مجزا هشدار داده که ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته ای است و خواستار انجام حمله پیش دستانه از سوی آمریکا علیه ایران شده است. هر بار هم پیش بینی وی درست از آب درنیامده، تاریخ مدنظر خود را چند سال جلوتر برده است. طی 23 سال اخیر، نتانیاهو بارها مدعی شده که ایران بین یک تا هفت سال تا دستیابی به سلاح هسته ای فاصله دارد.

در یکی از آخرین موارد، نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل با نشان دادن یک تصویر مدعی شد ایران نهایتاً تا تابستان سال 2013 به بمب هسته ای دست خواهد یافت. اما «الجزیره» اخیراً گزارش داد که حتی در همان زمان، ادعای وی در تضاد با ارزیابی های سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) بوده است.

باید اشاره کرد که نتانیاهو دقیقاً مشابه همین موضوع گیری ها را در آستانه جنگ عراق نیز داشت و در آن زمان ضمن حضور در کنگره آمریکا گفت هیچ تردیدی وجود ندارد که صدام در حال ساخت سلاح هسته ای است و به این ترتیب، تهدیدی جدی علیه امنیت اسرائیل و جهان محسوب می شود.

به عبارت دیگر، تجربه تاریخی نشان می دهد که نتانیاهو نه تنها یک جنگ طلب ضد ایران است که بدون سند و مدرک سخن می گوید و در تلاش است میان ایران و آمریکا جنگ به راه بیندازد، بلکه حتی درباره چیزهایی که از آن آگاه است نیز دروغ می گوید.

حتی اگر وی یک فرد رک و صریح اللهجه نیز به شمار آید، اما دیدگاه استراتژیکش درباره ایران مضحک است. وی روز گذشته در جریان اجلاس سالانه آیپک گفت ایران در پی دستیابی به سلاح هسته ای است تا به سرعت از آن علیه اسرائیل استفاده کند. اگر چنین است، چرا ایران سال ها پیش اقدام به ساخت بمب نکرد؟ به یاد داشته باشید ایران از کره شمالی – که با وجود انزوای بین المللی تقریباً کامل، موفق به ساخت بمب هسته ای شد – به مراتب ثروتمندتر است.

افزون بر این، مسئله دیگری که وجود دارد این است که اصرارها و ادعاهای نتانیاهو با همه شواهد موجود در تضاد است. اگر حکومت ایران آنگونه بود که نتانیاهو می گوید، در عراق برای مبارزه با داعش به آمریکا کمک نمی کرد. افراد بسیاری در ساختار نظامی اسرائیل با ارزیابی نتانیاهو مخالفند و به همین دلیل است که اخیراً 180 ژنرال بازنشسته آمریکایی با سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا اعلام مخالفت کرده اند.

از سوی دیگر، این گونه مواضع نتانیاهو، اصرار وی بر وضع تحریم های جدید علیه ایران را بی معنا می سازد. همان گونه که جفری گولدبرگ به طعنه می گوید، «به نظر می رسد ایران، دولتی تا آن اندازه غیرعقلاییی است که از به راه انداختن قیامت هسته ای استقبال کند، اما تا آن اندازه نیر عقلایی هست که در مقابل مجازات های اقتصادی تغییر رویه دهد». مجموعه این موارد است که سخنرانی نتانیاهو در کنگره را بی اساس و بی معنا می سازد.
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو : چرا اظهارات بنیامین نتانیاهو علیه ایران بی‌اعتبار است؟