چالش "اردوغان" بر سر سازش با "گل" :   اخبار بین الملل - چالش "اردوغان" بر سر ...



اردوغان , چالش مانکن , چالش

 

اخبار بین الملل - چالش "اردوغان" بر سر سازش با "گل"

زمانی که جوانان معترض توسط نیروهای امنیتی و پلیس ترکیه سرکوب می شدند "اردوغان" بر لحن تهاجمی خود می افزود در مقابل اما "گل" خواستار حفظ آرامش طرفین و محاکمه مقصرین حوادث پیش آمده شده بود.

 هنوز چند هفته ای از به سلامت گذشتن "اردوغان" از خوان نخست انتخابات محلی در ترکیه نمی گذرد که تحلیلگران مسائل داخلی آن کشور از تقویت گمانه زنی ها در مورد نامزدی "اردوغان" در انتخابات ریاست جمهوری آتی آن کشور خبر داده اند شرایطی که ممکن است رویارویی او با "عبدالله گل" رییس جمهوری کنونی و هم حزبی دیرینه اش را شدت بخشد.

پس از حوادث پارک "گزی" و اظهارات تند "اردوغان" علیه معترضین و متهم کردن آنان به دستور گرفتن از دولت های و شبکه های بیگانه بسیاری از تحلیلگران سیاسی از احتمال افزایش اقبال عمومی ترک ها به خصوص هواداران حزب عدالت و توسعه به "عبدالله گل" رییس جمهوری کنونی آن کشور سخن گفتند سخن از تکرار ریاست جمهوری فردی که سال های سابقه فعالی دیپلماتیک داشته، سفرهای خارجی زیادی را انجام داده است و توانایی بیش تری در تعامل با مخالفان از خود نشان داده است.

زمانی که جوانان معترض توسط نیروهای امنیتی و پلیس ترکیه سرکوب می شدند "اردوغان" بر لحن تهاجمی خود می افزود در مقابل اما "گل" خواستار حفظ آرامش طرفین و محاکمه مقصرین حوادث پیش آمده شده بود. از آن زمان دو قطبی "اردوغان – گل" و "تندرو – کند رو" در درون حزب عدالت و توسعه و به تبع آن در رسانه های جمعی ترکیه مطرح شد. پس از پایان ماجرای حوادث "گزی" و برجای ماندن تعداد زیاد مجروحین و کشته ها، نزاع علیه دولت ترکیه از عرصه "نبرد خیابانی" به حوزه "قضایی" و افشاگری های "اینترنتی" کشیده شد.

 

انتشار خبر فساد مالی وزرای دولت "اردوغان" بمبی خبری بود که در آنکارا منفجر شد و ترکش ناشی از آن رسانه های بین المللی را نیز بی نصیب نگذاشت. شدت اتهامات مطرح شده درباره اطرافیان اردوغان پسر او "بلال" را نیز در برگرفت. پس از این حوادث پیش بینی ها در مورد کاهش چشمگیر حمایت عمومی از حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی افزایش یافت. با این حال نتیجه انتخابات شگفت انگیز بود. مشارکت بالای 50 درصد شهروندان ترکیه در انتخابات محلی و برد نمایندگان حزب عدالت و توسعه در اکثر شهرها و استان آن کشور با کسب مجموع آرای بالای 40 درصد پیروزی ای که اکثر تحلیلگران سیاسی را غافلگیر کرد.

اینک اما سرمقاله نویسان ترک با دیدگاه واقع بینانه تر از گذشته از افزایش احتمال نامزدی "اردوغان" در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه سخن گفته اند.

"سرکان دیمرتاش" سرمقاله نویس روزنامه "حریت" با اشاره به افزایش اعتماد به نفس "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه پس از پیروزی اکثر نمایندگان حزب "عدالت و توسعه" در انتخابات محلی اکثر شهرهای ترکیه حمله به "کمال قلیجداراوغلو" رهبر حزب "جمهوری خلق" جریان اصلی اپوزیسیون آن کشور را ناشی از ادبیات "تندی" می داند که از سوی "اردوغان" در سخنرانی های اخیرش به کار برده است. تحلیلگر این روزنامه در این مورد می افزاید:"یکی از علل عمده حمله به رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه ادبیات به کار گرفته شده توسط سیاستمداران آن کشور علیه یکدیگر بوده است.

 

" این تحلیلگر سیاسی معتقد است که "اردوغان" تصمیم نهایی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام خواهد کرد و در این باره می افزاید: شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد می توان پیش بینی کرد که نامزدی "اردوغان" برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بسیار نزدیک است. با این حال در صورت پیروزی در انتخابات او نیازمند کار زیاد برای ساماندهی مجدد حزب "عدالت و توسعه" است.

مصطفی آکیول" تحلیلگر برجسته مسائل سیاسی ترکیه نیز در مقاله ای به سناریوهای محتمل در مورد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و احتمال نامزدی "اردوغان" در آن پرداخته است. "کیول" در این باره چهار سناریوی احتمالی را بیان می کند و می نویسد:"در سناریوی اول "اردوغان" نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شده در این انتخابات پیروز می شود اما از عبدالله گل برای ورود دوباره به عرصه سیاسی و انتخاب هیئت رهبری تازه حزب عدالت و توسعه حمایت می کند. در این سناریو "اردوغان" از الگوی "پوتین-مدودف" پیروی خواهد کرد و "گل" نخست وزیر تازه ترکیه خواهد شد.

"آکیول" تحقق این سناریو را باب میل لیبرال های ترکیه می دانند چرا که آنان به "گل" تمایل بیش تری دارند. در سناریوی دوم "اردوغان" در انتخابات پیروز خواهد شد اما به "تک روی" خواهد پرداخت و "گل" را مورد حمایت قرار نممی دهید. در چنین حالتی انتظار می رود که "گل" به طور مستقل عمل کرده، حزبی تازه تشکیل دهد و بیش از آن که به اسلام گرایی مدنظر "اردوغان" علاقه نشان دهد به جناح راست آن کشور نزدیک شود. در سناریوی احتمالی سوم "اردوغان" در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شرکت کرده اما شکست می خورد. این سناریو چندان امکان تحقق نخواهد داشت چرا که احزاب اپوزیسیون تاکنون نتوانسته نامزد قدر قدرتی را معرفی نمایند. در سناریوی چهارم "اردوغان" به حیات سیاسی خود در کسوت نخست وزیر ادامه خواهد داد و از نامزدی "گل" در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حمایت خواهد کرد. برخی تحلیلگران بر این باروند که او می تواند این کار را انجام دهد چرا که مقام ریاست جمهوری در عمل بیش تر جایگاهی تشریفاتی قلمداد می شود و رییس جمهوری اختیارات چندانی ندارد.

فارغ از تصمیم "اردوغان" در مورد شرکت یا عدم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه هرگونه تصمیم گیری نهایی در این باره مشروط به موافقت نهایی "اردوغان- گل" به عنوان دو هم حزبی دیرینه و رقیب کنونی با یکدیگر تا در نهایت حزب عدالت و توسعه نامزدی واحد را معرفی نماید. علیرغم آن که تاکنون تصمیم قطعی "اردوغان" برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه مشخص نشده اما یک نکته واضح است و آن این که دست نیروهای اپوزیسیون ترکیه در معرفی فردی با توانایی رقابت با "اردوغان" و کسب محبوبیتی بیش از او خالی است.

 

اعضای ارشد حزب عدالت و توسعه در آنکارا می دانند که ثبات اقتصادی ترکیه وابسته به توافق "اردوغان- گل" در مورد انتخابات ریاست جمهوری است. رقبای کنونی در نهایت باید برای حفظ قدرت در دست هم حزبی های شان با یکدیگر به توافق برسند. اینک انتخاب بر سر دو گزینه است: ترجیح منافع فردی و جاه طلبی های شخصی یا ارجح دانستن پیروزی حزب و توجه به منافع جمعی.
اخبار بین الملل - تدبیر

 


ویدیو : چالش "اردوغان" بر سر سازش با "گل"