پیش فروش مرگ از سر اجبار! : با اعلامیه ترحیم فرق چندانی ندارد! مرگ پیش فروش ...


با اعلامیه ترحیم فرق چندانی ندارد! مرگ پیش فروش شده است به نوعی. مرگ اختیاری اما از سر اجبار. خبرگزاری ایسنا: با اعلامیه ترحیم فرق چندانی ندارد! مرگ پیش فروش شده است به نوعی. مرگ اختیاری اما از سر اجبار.

یک آدم به کجا باید برسد که تصمیم بگیرد قسمتی از وجودش را به حراج بگذارد و یک عمر با خلایی در بدنش روزگار بگذراند. نمی‌دانم، اما چیزی نیست که بشود پنهانش کرد. هر روز این آگهی‌ها و اعلامیه‌های دلخراش را بر در و دیوار شهر می‌بینیم و از کنارشان می‌گذریم.

آگهی‌هایی که یک گروه خونی روی آن حک شده و یک شماره تلفن و مختصر اطلاعاتی از سن و اوضاع جسمانی طرف. اما عمیق‌تر که نگاه کنیم با فریاد نوشته: هی مردم! من آنقدر بدبختم که چاره‌ای ندارم جز این‌که در همین سن جوانی با دست خودم معلول جسمی شوم.

روی بعضی دیگر هم نوشته: همه آزمایش‌ها انجام شده و سالم هستم و یکی نیست بگوید بنده خدا، سالم برای تو چه تعریف می‌شود؟

فروش سایت , فروش اقساطی خودرو , فروش

یکی دوتا نیست، در هر بیمارستان و درمانگاه و مطب دکتر همه مدل آن هست، با هرگروه خونی که دلت بخواهد و با قیمت متفاوت.

آگهی فروش کلیه، بازار سیاهی شده برای خودش، مبادله جان با پول، یک عمر زندگی با ریسک دیالیز برای چند میلیون.

شاید بعضی هم نخواهند که تن به کار بدهند و برای به دست آوردن چند میلیون پول بدون زحمت چند تا برگه تایپ و تکثیر کنند و به اطلاع همشهریان برسانند که کلیه برای فروش دارند.

گروه‌های خونی کمیاب‌تر مثل گروه‌های منفی و o و AB گران‌تر هستند و همه افراد با سایر گروه‌های خونی با 10 یا 15 میلیون تومان به حراج می‌رود.

کلیه آدم‌های میانسال و پیر هم که به درد کسی نمی‌خورد، حداکثر تا 35 سال، یعنی درست در اوج جوانی!

و بعد فرد می‌ماند و یک عمر حسرت، حسرت خوردن غذاهای شور و چرب و ساندویچ، حسرت خوردن تنقلات و شیرینی که مبادا یکهویی آن یک کلیه هوس تنبلی به سرش بزند و صاحبش را قال بگذارد و طرف را بسپارد به دست دستگاه دیالیز.

و عمق فاجعه درست جایی خودش را ظاهر می‌کند که بدانی در شهر و استان تو کمترکسی پشت نوبت پیوند کلیه است و این یعنی حسابی بازار خرید و فروش آزاد داغ است.

دلیلش شاید بیکاری و فقر مردم باشد که در این منطقه این آگهی‌ها و خرید و فروش‌ها بیشتر به چشم می‌آید، اصلاً دلیلش هرچه می‌خواهد باشد، راهکار که از دلیل مهم‌تر است.

باید شیوه پیشگیری از این مصیبت را فهمید و برایش راهکار اندیشید، راهکاری برنامه‌ریزی شده و درست تا شاید روزگاری برسد که مردم فرهنگ اهدا عضو از بیماران مرگ مغزی را در زندگی خود جای دهند و کساد شود این بازار خون بازی.

رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان کرمانشاه با اشاره به آمار بالای خرید و فروش کلیه در کرمانشاه، ترویج فرهنگ اهدا عضو از بیماران مرگ مغزی را یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش این معضل دانست.

«حسین بیگلری» گفت: در سال گذشته حدود 70 مورد پیوند کلیه در استان داشتیم که اکثر این پیوندها از کلیه‌های اهدایی بودند.

وی ادامه داد: استان کرمانشاه از نظر اهدا عضو از بیماران مرگ مغزی از سایر مناطق کشور عقب‌تر است و لازم است در این خصوص فرهنگسازی شود.

رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی اشاره‌ای هم به خرید و فروش کلیه در بازار آزاد داشت و یاد آورشد: متقاضیان زیادی برای فروش کلیه در استان وجود دارند که اکثر آنها به علت مشکلات مالی و بیکاری مجبور به فروش کلیه خود می‌شوند.

به گفته این مقام مسوول، بیشتر این افراد جوان و در محدوده سنی 20 تا 38 سال هستند.

بیگلری کمبود هدیه ایثارگری را از دیگر علل رو آوردن مردم به بازار فروش آزاد کلیه دانست و افزود: مبلغی که به عنوان هدیه به افراد اهداکننده‌ی کلیه پرداخت می‌شود چند سالی است که تغییر نکرده و در حد یک میلیون تومان باقی مانده است.

وی تصریح کرد: اگر این مبلغ متناسب با هزینه‌های زندگی و نرخ تورم افزایش یابد، نه اهداکننده متضرر می‌شود و نه افرادی که به کلیه نیاز دارند.

رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی کرمانشاه با اعلام این‌که هم‌اکنون تعداد بسیار کمی از افراد پشت نوبت دریافت کلیه هستند، خاطرنشان کرد: برای گروه‌های خونی نظیر O منفی و AB کمبود وجود دارد.

بیگلری در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه فعالیت مجمع خیرین سلامت در مورد اهدا کلیه، گفت: فعالیت این مجمع بیشتر در حوزه ساخت و ساز و احداث مراکز درمانی است و در این مورد کمتر رسیدگی می‌کند.


ویدیو : پیش فروش مرگ از سر اجبار!