پیش بینی قیمت سکه و طلا بعد از انتخابات : افت هفتگی 85 دلاری قیمت طلا در بازارهای ...


افت هفتگی 85 دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی، در کنار برخی عوامل داخلی قیمت‌ها در بازار ارز را کاهش داده است. از چهارشنبه این هفته بانک مرکزی تقریبا 550 هزار قطعه سکه تمام و نیم را به متقاضیان تحویل می‌دهد. فرارو:   افت هفتگی 85 دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی، در کنار برخی عوامل داخلی قیمت‌ها در بازار ارز را کاهش داده است. از چهارشنبه این هفته بانک مرکزی تقریبا 550 هزار قطعه سکه تمام و نیم را به متقاضیان تحویل می‌دهد.

کسانی که اسفند‌ماه سال قبل ثبت‌نام کرده‌اند 4‌ماه زودتر همزمان با برخی مراحل انجام انتخابات ریاست‌جمهوری موفق به دریافت زودهنگام سکه‌های خود می‌شوند. بازار از همین روزها به این وعده روی خوش نشان داده و قیمت‌ها در مسیر کاهش بیشتر قرار گرفته اند.

در این روز البته لیست نامزدهای تایید صلاحیت شده ریاست‌جمهوری نیز اعلام می‌شود که قاعدتا واکنش احتمالی بازار در این روز باید به همه موارد روانی بازار ربط داشته باشد.

در میانه افت قیمت‌های داخلی برخی شنیده‌ها در بازار از احتمال افزایش قیمت‌ها پس از برگزاری انتخابات سخن می‌گویند.

این پیش‌بینی‌ها که بیشتر متکی بر تاریخ برخی فشارهای احتمالی غربی‌ها است البته نمی‌تواند پایه قطعی داشته باشد، اما عده قلیلی را برای خرید راهی بازار کرده است. بهای هر گرم طلای 18 عیار در این روزها 117هزار تومان است که البته نسبت به ماه‌های قبل افت چشمگیری داشته و برخی را برای خرید وسوسه کرده است.

298 هزار سکه بازگشت داده شده است

در توضیح تحویل زودهنگام سکه‌های پیش فروش شده ، مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی گفت: حدود 850 هزار سکه پیش‌فروش شد که از این تعداد حدود 298 هزار سکه بازگشت داده شد؛ بنابراین بیش از 550 هزار سکه باید به متقاضیان تحویل داده شود.

پیمان قربانی با اشاره به آغاز واگذاری سکه‌های پیش‌فروشی از ابتدای خرداد ماه، اظهار کرد: با توجه به اینکه هدف اصلی در این طرح، تامین نیازهای خرد مردم بود، امکان تحویل زودتر سکه‌های پیش فروش شده وجود داشت.

وی ادامه داد: حدود 850 هزار سکه پیش‌فروش شد که از این تعداد حدود 298 هزار سکه بازگشت داده شد؛ بنابراین بیش از 550 هزار سکه باید به متقاضیان تحویل داده شود.

تداوم کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی

بامداد دیروز بهای طلا در بازارهای بین‌المللی در سطح 1360 دلار بسته شد. در این سطح بهای آن نسبت به بعد از ظهر جمعه 20 دلار دیگر کاهش نشان می‌دهد. بهای بسته شده طلا در پایان این هفته نسبت به هفته قبل بیش از 50 دلار کاهش ثبت کرده است.

نظرسنجی تازه کیتکو نشان می‌دهد که بهای طلا برای هفته آینده نیز کاهشی پیش‌بینی شده است.

از میان 28 نفر شرکت کننده این هفته که معمولا از میان دلالان شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران بازارهای آتی، مدیران پولی و تحلیلگران نمودارهای فنی هستند، 17 نفر به کاهش بیشتر قیمت طلا در هفته پیش رو رای داده‌اند. در مقابل 9 نفر برای قیمت آن روند افزایشی پیش‌بینی کرده‌اند و دو نفر نیز ثبات قیمت آن را مورد توجه قرار داده‌اند.

تقویت بهای دلار آمریکا در بازارهای جهانی و به ویژه در مقابل یورو و ین ژاپن دلیل افت قیمت طلا عنوان شده است.

شاخص دلار به بالاترین سطح از سال 2010 رسیده است.

در هفته آتی برنانکه رییس فدرال رزرو در خصوص اقتصاد آمریکا سخنرانی خواهد داشت که سخنان او عامل تعیین‌کننده‌ای است. شرکت‌کنندگان در این نظر سنجی برای پیش‌بینی قیمت طلا مصمم به افت قیمت بوده‌اند. روند حرکت قیمت‌ها در نمودارهای فنی در کوتاه مدت، مبنای تحلیل اغلب این افراد بوده است. کاهش قیمت طلا تا 1320 دلار مشابه اواسط آوریل مورد نظر برخی از این افراد است. در این راستا همچنین گفته شده که فعلا سطح مقاومتی خاصی برای قیمت طلا وجود ندارد. لغو برنامه‌های اقتصادی حمایتی از جمله برنامه خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو آمریکا، دلیل برخی تحلیلگران برای کاهش بیشتر قیمت طلا است.

جان ویلیامز رییس فدرال رزرو سان فرانسیسکو گفته است که فدرال رزرو ممکن است که میزان خرید ماهانه 85 میلیارد دلار اوراق قرضه را در تابستان امسال کاهش دهد.

وی افزایش میزان اشتغال در آمریکا را دلیل احتمالی این اتفاق عنوان کرده است.

گذر اقتصاد آمریکا از بحران مالی سال 2008 این کشور و افزایش میزان اشتغال و رشد اقتصادی به مرور در حال رخ دادن است، اما اروپا همچنان درگیر این بحران مانده و موج سوم آن البته به افت نرخ رشد اقتصادی در بازارهای نوظهور دامن زده است.

در عین حال افت نرخ بهره در سایر نقاط دنیا همچنان ارزش دلار را تقویت می‌کند. بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی استرالیا، بانک مرکزی رژیم صهیونیستی، لهستان، کره، هندوستان و ترکیه در ماه‌های اخیر نرخ بهره پول ملی خود را کاهش داده‌اند. شرایط اقتصادی در سایر نقاط دنیا نیز چندان مناسب گزارش نمی‌شود ارزش دلار آمریکا در این میان همچنان افزایشی است. این اتفاق قیمت طلا را تحت فشار قرار داده است.

در بازار کالاهای پایه همچنان قیمت نفت مسیر کاهش دارد که بازوی کمکی دلار آمریکا برای کاهش قیمت طلا به شمار می‌آید.

بازار داخلی

دیروز قیمت هر سکه در بازار داخلی تا1 میلیون و 250 هزار تومان افت کرد که نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه 30 هزار تومان کاهش ثبت کرده است. نیم سکه نیز به 665 هزار تومان رسید و 10 هزار تومان افت کرد. ربع سکه نیز با 8 هزار تومان کاهش بیشتر تا 410 هزار تومان افت کرد. دلار دیروز تا 3505 تومان افت کرد و 15 تومان ارزان شد.

جدیدترین نرخ ارز اعلام شد

همچنین نرخ دلار دیروز در مرکز مبادلات ارزی کشور 24 هزار و 775 ریال اعلام شد که افزایش قیمت داشت و پوند 37 هزار و 582 ریال و یورو 31 هزار و 794 ریال اعلام شد که کاهش قیمت داشت.

همچنین نرخ فرانک سوئیس 25 هزار و 461 ریال، کرون سوئد سه هزار و 701 ریال، روپیه هند 451 ریال و لیر ترکیه 13 هزار و 453 ریال اعلام شد که کاهش قیمت داشت. درهم امارات نیز شش هزار و 745 ریال و روبل روسیه 789 ریال معامله می‌شود که افزایش قیمت داشت. در این بازار یکصد ین ژاپن 24 هزار و 200 ریال، ریال قطر شش هزار و 804 ریال، یوآن چین چهار هزار و 29 ریال و یک هزار وون کره جنوبی 22 هزار ریال معامله می‌شود که تغییر قیمتی نداشته است.


ویدیو : پیش بینی قیمت سکه و طلا بعد از انتخابات