پیش بینی عسگراولادی از قیمت دلار : دو روز پیش معاون بودجه معاونت نظارت و برنامه‌ریزی ...


دو روز پیش معاون بودجه معاونت نظارت و برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری از احتمال حذف نرخ ارز مرجع و مبادلاتی در سال جاری سخن گفت. این حرف كه تاثیر نسبی بر بازار آزاد ارز گذاشت از سوی مقامات دولتی نه تكمیل و نه پیگیری شد. روزنامه اعتماد:  دو روز پیش معاون بودجه معاونت نظارت و برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری از احتمال حذف نرخ ارز مرجع و مبادلاتی در سال جاری سخن گفت. این حرف كه تاثیر نسبی بر بازار آزاد ارز گذاشت از سوی مقامات دولتی نه تكمیل و نه پیگیری شد.

اما به نظر می‌آید كه مسوولان اقتصادی كشور و نیز نمایندگان مجلس به دنبال تعیین تكلیف نرخ ارز هستند و اینكه این نرخ حتما تك نرخی شود، به طوری كه كمیسیون تلفیق مجلس روز دوشنبه وزیر امور اقتصادی و رییس كل بانك مركزی را به كمیسیون دعوت كردند تا در زمینه اوضاع اقتصادی به ویژه نرخ ارز تحلیلی از وضعیت فعلی بدهند؛ وظیفه‌یی كه این دو نفر از عهده آن برنیامدند.

به نظر می‌آید كه فعالان بخش خصوصی درباره نرخ ارز بهترین و منطقی‌ترین تحلیل را داشته باشند. در همین ارتباط با اسدالله عسگراولادی، فعال صاحب نام اقتصادی و عضو اتاق تهران، گفت‌وگویی كرده‌ایم.

از عسگر اولادی پرسیدیم كه درباره نوسانات فعلی ارز چه تحلیلی دارید، كه او گفت: ارز در اختیار بانك مركزی است و به این ترتیب نوسانات قیمت ارز به تصمیمات بانك مركزی بستگی دارد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این سوال كه قیمت ارز با توجه به سیاست‌های دولت تا چه حد افزایش خواهد یافت و سقف افزایش قیمت دلار در كشور كجاست، گفت: بهای ارز تنها در صورتی رشد نخواهد كرد كه ارز مبادله‌یی به اولویت‌های 1 تا 9 كالایی اختصاص پیدا كند.

در غیر این صورت شاهد افزایش بی‌رویه قیمت ارز در بازار خواهیم بود.

عسگراولادی موضوع ارز و از جمله تعیین نرخ ارز را در اختیار بانك مركزی دانست و تاكید كرد كه بانك مركزی باید حساسیت لازم را در این باره داشته باشد.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینكه اختصاص ارز مرجع توسط دولت عملا حذف شده است، گفت: به نظر می‌رسد نرخ ارز مبادلاتی در مجلس از2400 به 2700 تومان تغییر خواهد كرد.

او تاكید كرد اگر قیمت دلار به حدود 3000 تومان برسد، می‌توان درباره تك‌نرخی شدن قیمت ارز در بازار صحبت كرد و در غیر این صورت، با توجه به حذف شدن عملی اختصاص ارز مرجع، اگر نرخ ارز در 2400 تومان ثابت بماند قیمت ارز در بازار تك نرخی نخواهد شد و مشكلات دلار چند نرخی در بازار و مسائل پیرامونی آن ادامه خواهد یافت.


ویدیو : پیش بینی عسگراولادی از قیمت دلار