پیشنهاد ما گیاه «سانسوریا» است : سانسوریا كه به‌عنوان برگ شمشیری معروف است ...


سانسوریا كه به‌عنوان برگ شمشیری معروف است گـیاهـی است با برگ‌های شمشیری شكـل، صاف، سخـت و ضخیـم بـه رنگ سبز كه البته گونه ابلق آن بیشتر موردپسند مردم است.

گیاه سانسوریا , روشهای تکثیر گیاه سانسوریا , گیاه آپارتمانی سانسوریا

اگر به‌دنبال یك گیاه مقاوم، متفاوت و زیبا هستید در خرید این گیاه شك نكنید؛ گیاهی با برگ‌های بلند كه می‌تواند حسابی زینت‌بخش اتاق شما باشد. سانسوریا از خانواده لیلیاسه بوده و گیاهی بومی از مناطق گرمسیری آفریقای جنوبی است. جنس بلند آن با برگ‌های كشیده 2 نوع سبز و ابلق دارد. كشت و كار آن بسیار آسان بوده و كاملا مقاوم به سایه و نور كم منزل است. لازم نیست مدام نگران خراب شدن آن باشید شما می‌توانید تا مدت‌ها یك گیاه فوق‌العاده زیبا در اتاق‌تان داشته باشید.



  در نور كم هم زنده می‌ماند

این گیاه عموما در محل‌های روشن رشد خوبی دارد ولی در محل‌های كم نور منزل نیز می‌توان آن را نگهداری كرد.



  مخلوط دوست دارد

این گیاه را می‌توان در اكثر خاك‌ها پرورش داد ولی بهترین رشد را در خاك‌های شنی لومی دارد كه تركیب خاكی آن 2 قسمت خاكبرگ پوسیده و یك قسمت خاك لومی است.



  در آبیاری دقت كنید

این گیاه نسبت به بیماری‌های قارچی حساس است بنابراین بهتر است در آبیاری‌اش دقت كنید. در فصل زمستان چنانچه این گیاه در جای خنك نگهداری ‌شود از دادن آب زیاد به آن خودداری كنید زیرا آب زیاد سبب پوسیدگی ریشه می‌شود ولی در فصل تابستان به آب بیشتری نیاز دارد.



  با هوای خشك راحت است

این گیاه به غبار پاشی چندانی نیاز ندارد چون هوای خشك را دوست دارد.



  رشد خوب در هوای گرم

این گیاه در هوای گرم و در درجه حرارت 25-18 درجه سانتی‌گراد بهترین رشد را دارد ولی به دمای پایین مقاوم است و در زمستان حرارت ۱۰ درجه و حتی هفت درجه را به‌خوبی تحمل می‌كند. 



  ‌هفته‌ای یك بارغذا می‌خواهد

سانسوریا را باید با كود مایع به میزان ۳ گرم در لیتر، هر هفته یك‌بار و در طول فصل رشد یعنی از فروردین تا مهر ماه تغذیه كرد.



  همه مشكلات گیاه را بشناسید

  • درصورتی‌كه برگ‌ها به‌صورت رنگ پریده درآمده و نقوش خود را از دست داده باشند علت آن كافی نبودن نور است یا این‌كه گیاه به تغذیه مصنوعی نیاز دارد كه برای علاج، گلدان را به محل روشن‌تر منتقل می‌كنند و از تغذیه مصنوعی استفاده می‌شود.
  • وجود زخم‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها: علت آبیاری بیش از اندازه بوده و برای علاج اجازه می‌دهیم سطح خاك خشك شود و سپس آبیاری را انجام می‌دهیم  همچنین زه‌كش ته گلدان باید بررسی شود.
  • درصورتی‌كه برگ‌ها قهوه‌ای و خشك شوند علت آن هوای گرم است یا این‌كه گیاه تشنه است كه گلدان را آبیاری كرده و به محل خنك‌تر منتقل می‌كنیم.
  • درصورتی‌كه برگ‌ها بد شكل شده باشند و حاشیه آن‌ها به‌صورت جویده شده در‌آید علت آن حشره آفت است و برای علاج هر 2 هفته یكبار با سم حشره‌كش گیاه را سم‌پاشی می‌كنیم.
  • درصورتی‌كه برگ‌های تازه ایجاد شده به حالت نرم و آبكی در‌آید و حالت افتادگی در آن‌ها ایجاد شود علت آن تغذیه بیش از اندازه است و علاج آن با توقف تغذیه انجام می‌شود و در پاییز و زمستان تغذیه صورت نگیرد.
  • وجود زخم‌های پینه‌ای شكل و سفید رنگ روی برگ: علت آن وجود حشره آفت است و علاج آن این‌كه محل زخم را با پنبه آغشته به محلول سم پاك كرده و همچنین گیاه را با سم حشره كش سیستمیك یا نفوذی هر 2 هفته یكبار سم پاشی می‌كنیم.


ویدیو : پیشنهاد ما گیاه «سانسوریا» است