پیروزی بزرگ در آزادسازی دارایی های ایران : وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران ...


وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران در پرونده شکایت از واشنگتن بابت عدم اجرای تعهدات مبنی بر فروش تسلیحات در دهه ۱۹۷۰(قبل از انقلاب) در دادگاه لاهه غرامت دریافت می‌کند. بر اساس توافق صورت گرفته، قرار است ایران علاوه بر دسترسی به 400 میلیون دلار از پول بلوکه شده خود، 1.3 میلیارد دلار بابت بهره این پول دریافت کند. خبرگزاری فارس: وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران در پرونده شکایت از واشنگتن به دادگاه لاهه 1.7 میلیارد دلار دریافت می‌کند.

جان کری در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا و ایران در مورد پرونده‌ مربوط به خرید تسلیحات در دهه 1970 میلادی(زمان شاه مخلوع) از آمریکا و عدم تحویل آن‌ها به ایران پس از انقلاب، به توافق رسیدند.

این پرونده به سال 1981 برمی‌گردد، زمانی که آمریکا بعد از انقلاب حاضر به بازگرداندن پول پرداخت شده از سوی تهران برای خرید تسلیحات نشد و جنگ افزارهای مورد نظر را نیز تحویل نداد.

بر اساس توافق صورت گرفته، قرار است ایران علاوه بر دسترسی به 400 میلیون دلار از پول بلوکه شده خود، 1.3 میلیارد دلار بابت بهره این پول دریافت کند.

جان کری در این بیانیه، توافق حاصل شده با ایران در پرونده شکایت در دادگاه لاهه را «منصفانه» و «به بهترین وجه به نفع منافع آمریکا» خوانده است.

در بیانیه با عنوان توافق درباره ادعاها در پرونده شکایت به لاهه» آمده است«توافق آمریکا و ایران امروز یک ادعای بلندمدت در پرونده شکایتها و ادعاهای ایران-آمریکا در لاهه به نتیجه و توافق رسیدند.

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: «این ادعای به خصوص مربوط به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار استفاده شده توسط ایران برای خرید تجهیزات نظامی از آمریکا پیش از قطع روابط دیپلماتیک بود. در سال ۱۹۸۱پس از حصول توافق الجرایر و ایجاد دادگاه ویژه رسیدگی به شکایتها و ادعاهای بین ایران-آمریکا، ایران در اینباره شکایتی کرده بود».


ویدیو : پیروزی بزرگ در آزادسازی دارایی های ایران