پیام وزیر خارجه ایران به غرب درباره مذاکرات هسته‌ای :   اخبار سیاست خارجی - ...



وزارت خارجه ایران , ایران پیام , درباره ایران

 
 اخبار سیاست خارجی - پیام وزیر خارجه ایران به غرب درباره مذاکرات هسته‌ای

بازتاب افزایش قیمت بنزین در ایران در مطبوعات جهانی، پیام توئیتری وزیر خارجه ایران به کشورهای غربی درباره مذاکرات هسته ای، بازتاب ساخت سامانه موشکی مشابه «اس 300» در ایران و عزم ایران و روسیه برای افزایش حجم تجارت دوجانبه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش تابناک، موضوع افزایش قیمت سوخت در ایران، از جمله مهمترین موضوعات مربوط به ایران است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «گالف نیوز» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد با قطع یارانه سوخت، قیمت بنزین در ایران به حدود دو برابر افزایش یافته است. این روزنامه اشاره می کند که طی سال های اخیر به واسطه وجود یارانه ها، قیمت بنزین در ایران بسیار پایین بوده و حتی از یک بطری آب معدنی نیز کمتر بوده است. در این مطلب همچنین اشاره شده که قرار است از درآمد حاصل از افزایش قیمت انرژی، برای سرمایه گذاری های زیرساختی در حوزه اقتصاد استفاده شود.

سایت شبکه خبری «الجزیره» نیز این موضوع را مورد توجه قرار داده و می نویسد حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در اقدامی با هدف بهبود اقتصاد این کشور که به سبب تحریم های غرب آسیب دیده، یارانه سوخت را کاهش داده و همین امر سبب افزایش 75 درصدی قیمت بنزین شده است. این سایت اشاره می کند که هرچند پیش از اعلام افزایش قیمت ها، مردم برای پر کردن باک خودروهای خود به پمپ بنزین ها هجوم برده بودند، اما بر خلاف مرحله قبلی افزایش قیمت بنزین در سال 2007، هیچ گزارشی مبنی بر وقوع ناآرامی در ایران گزارش نشده است. این سایت در ادامه جزئیات قیمت های سابق و فعلی بنزین را نیز منتشر کرده است.

پیام توئیتری وزیر خارجه ایران به کشورهای غربی برای مغتنم شمردن فرصت مذاکره با ایران، موضوع دیگری است که مورد توجه برخی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «تایمز اسرائیل» می نویسد وزیر خارجه ایران از کشورهای غربی خواسته فرصتی را حسن روحانی، رئیس جمهور این کشور برای مذاکره بر سر موضوع هسته ای به وجود آورده، از دست ندهند. در این پیام همچنین اشاره شده که پیشرفت در مذاکرات، می توانست ده سال پیش نیز حاصل شود. ظریف در پیام خود به متنی که محمد البرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در توصیف روحانی نوشته و در مجله «تایم» منتشر شده، اشاره کرده است.

اما رونمایی از دستاوردهای جدید ایران در حوزه نظامی، موضوعی است که مورد توجه برخی مطبوعات اسرائیلی قرار گرفته است. سایت خبری «آروتز شوا» در این زمینه از رونمایی ایران از سامانه موشکی مشابه «اس 300» خبر داده است. این سایت می نویسد قرار است نیروهای مسلح ایران در جریان یکی از مراسمات سالیانه خود در اواخر ماه جاری میلادی، از سامانه موشکی «باور 373» رونمایی کنند که نسخه ایرانی سامانه «اس 300» روسی است. این سایت همچنین اشاره می کند که سامانه موشکی مذکور، مانع بزرگی در مقابل حمله احتمالی رژیم اسرائیل به تأسیسات هسته ای ایران ایجاد خواهد کرد.

در نهایت، در مطلبی در حوزه اقتصاد، خبرگزاری «ترند» از عزم ایران و روسیه برای افزایش حجم تجارت میان خود خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه که در باکو حضور داشته می نویسد روسیه و ایران گزینه های متعددی را برای افزایش حجم تجارت میان خود در نظر دارند. این مقام روسی اشاره کرده که تجارت میان دو کشور به واسطه تحریم های اقتصادی وضع شده از سوی غرب علیه ایران، کاهش یافته است. با این حال، به گفته وی، دو کشور ساز و کارهای متعددی را مدنظر دارند تا به واسطه آن ها بتوانند نسبت به افزایش حجم تجارت دوجانبه اقدام کنند.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو : پیام وزیر خارجه ایران به غرب درباره مذاکرات هسته‌ای