پيش‌نويس چهارمين قطعنامه عليه ايران :       به‌رغم اثبات حسن‌نيت تهران؛ پيش‌نويس ...



 

 

 

قطعنامه 598 , 27 تیر اعلام پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت از سوی ایران , ابابما وتو تمام قطعنامه ها

به‌رغم اثبات حسن‌نيت تهران؛

پيش‌نويس چهارمين قطعنامه عليه ايران به شوراي امنيت ارائه شد


این پیش‌نویس ممنوعیت فعالیت‌های هسته‌اي حساس ایران در خارج از كشور را پیشنهاد کرد است ولی تحریم صنایع نفت و گاز ایران و نیز تحریم مستقیم بانک مرکزی که مورد نظر آمریکا بود در آن گنجانده نشده است.

ایلنا: به‌رغم اثبات حسن نيت ايران در مواضع هسته‌اي بعد از امضاي توافق‌نامه هسته‌اي تهران، پیش‌نویس چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران که توسط پنج عضو دائم این شورا و آلمان تدوین شده است به 10 عضو غیردائم این نهاد ارائه شد.
«سوزان رایس»، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد سه‌شنبه این پیش‌نویس را در مقر اصلی این نهاد در نیویورک، بین نمایندگان 10 کشور عضو غیردائم شورا توزیع کرد.
آمريكا در حالي اين پيش‌نويس را به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارائه داد كه روز دوشنبه در نشست سه جانبه‌اي كه در تهران با حضور سران برزيل، تركيه و ايران برگزار شد، بيانيه‌ مشتركي به امضا درآمد كه به موجب آن، ايران پذيرفت يك‌هزار و 200 كيلوگرم از اورانيوم با درصد غناي پايين خود را در قبال دريافت سوخت مورد نياز براي رآكتور تحقيقاتي تهران، در خاك تركيه به امانت گذارد.
طبق اين گزارش، رايس با تكرار برخي ادعاها درباره مواضع هسته‌اي مقام‌هاي تهران، در جمع خبرنگاران هدف این قطعنامه را «افزایش هزینه‌ای که مقام‌های ارشد ایران به دلیل ادامه سرپیچی از جامعه بین‌المللی می‌پردازند» و «تشویق ایران به حل و فصل صلح‌آمیز نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌اي اين كشور» اعلام کرد.
رايس همچنين گفت كه قطعنامه جدید با توافق‌نامه اخير تبادل سوخت هسته‌اي ارتباطی ندارد بلکه به ادعاي وي، به دلیل ادامه غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران تدوین شده است.
این مقام آمریکايي در عين حال تاکید کرد که راه مذاکره هنوز به روی ایران باز است. دیپلمات‌ها انتظار دارند که شورای امنیت در اوایل ماه آینده ميلادي این قطعنامه را تصویب کند.
«ماریو لوئیزا ریبریو»، سفیر برزیل در سازمان ملل متحد اعلام کرده است که برزیل به‌عنوان عضو غیردائم شورای امنیت در مذاکرات بررسی این قطعنامه شرکت نخواهد کرد.
برزیل، ترکیه و لبنان در حال حاضر سه عضو غیردائم شورای امنیت هستند که با تحریم ایران مخالفند.
«لی بائودانگ»، سفیر چین در سازمان ملل متحد تحریم ایران را بخشی از روند دیپلماسی در برابر این كشور دانست.
وي گفت: «هدف تحریم این است که طرف ایرانی به میز مذاکره برگردد. هدف این تحریم‌ها مجازات مردم بی‌گناه نیست و نباید به روابط تجاری عادی لطمه بزند.»
بر اساس گزارش‌ها، پیش‌نویس قطعنامه بدون توجه به نتيجه راستي‌آزمايي نهادهاي رسمي بين‌المللي از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، درباره ادامه غنی‌سازی اورانیوم در این كشور ابراز «نگرانی جدی» می‌کند.
این پیش‌نویس ممنوعیت فعالیت‌های هسته‌اي حساس ایران در خارج از كشور را پیشنهاد کرد است ولی گفته می‌شود که تحریم صنایع نفت و گاز ایران و نیز تحریم مستقیم بانک مرکزی ایران که مورد نظر آمریکا بود در آن گنجانده نشده است.
بر اساس مفاد مطرح شده در اين پیش‌نویس کشورها بايد «مراقب» مبادلات مالی بانک‌های ایرانی از جمله بانک مرکزی این کشور باشند و با اتخاذ تدابیر لازم از افتتاح شعبه‌ها و نمایندگی‌های بانک‌های ایران در كشور خود در صورتی‌که معتقدند چنین شعبی با فعالیت‌های هسته‌اي ایران ارتباط دارند، جلوگیری کنند.
پیش‌نویس قطعنامه فروش هشت نوع سلاح سنگین از جمله تانک، خودروهای زرهی، سیستم‌های موشکی، هواپیماها و هلیکوپترهای جنگی و نیز کشتی‌های نظامی به ایران را ممنوع می‌کند و تدابير سخت‌تری برای بازرسی از کشتی‌های ایرانی یا محموله‌های ایران در کشتی‌های خارجی پیشنهاد کرده است.
علاوه بر مقام‌هاي ايران، رهبران بسياري ازكشورهاي ديگر جهان نيز اعمال تحريم عليه ايران را بي‌نتيجه مي‌دانند و معتقدند كه چنين رويكردهايي راه به‌جايي نمي‌برد.


ویدیو : پيش‌نويس چهارمين قطعنامه عليه ايران