پشت پرده کودکان دست فروش اتوبوس : امروز خیلی از بچه‌های دست فروش بدون آنکه ...



آخرین آمار فروش فیلم‌های روی پرده , مرکز فروش پرده تهران , سایت فروش بلیت اتوبوس نوروز 96

امروز خیلی از بچه‌های دست فروش بدون آنکه متوجه باشند، بازیچه‌ی افرادی هستند که از کار آنها سود اصلی را می‌برند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ روزها که سوار اتوبوس می‌شوم مسیرم حدود 40 الی 45 نزدیک به 15 تا 20 ایستگاه اتوبوس طی می کنم تا به محل کارم برسم.
 
در این مدت، داخل هر ایستگاه اتوبوس مسافران زیادی سوار و پیاده می‌شوند، ازدحام و گرمای اتوبوس یک طرف، سرو صدای بعضی از مسافرها هم که فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه عمومی را با کارهایی مثل بلند بلند صحبت کردن با تلفن همراه و... را زیر سوال بردن و از طرف دیگر به طور جدی باعث فشار روانی هر شخص می‌شود.

اما از همه چیز مهم‌تر اگر مسافر طولانی مدت این اتوبوس‌ها باشید، قطعا مسئله دیگری وجود دارد که از اولین ایستگاهی که سوار می‌شوید تا موقعی که قصد پیاده شدن از اتوبوس را داشته باشید، ایستگاه به ایستگاه تعویض می‌شوند، آن هم تعویض بچه‌های کم سن و سالی که برای امرار معاش خود دست فروشی را در اتوبوس‌های بی‌آرتی انتخاب کرده‌اند.

* کوله پشتی‌ای که تمام سرمایه یک دست فروش است
داخل همین اتوبوس‌ها، میان جمعیت مسافران، بچه‌هایی را می‌بینیم که میانگین سنی آنها بالاتر از 10-12 سال بیشتر نیست و مشغول چانه زدن با مسافران برای فروش اجناسشان هستند.

این بچه‌ها از اول صبح تا نزدیک ظهر، داخل اتوبوس‌های مختلف با یک کوله پوشتی که تمام سرمایه‌شان است مشغول به کارند.

کوله پشتی‌هایی که ما را به یاد دوران کودکی‌مان و زمان مدرسه می‌اندازد، حالا همین کوله‌ها تبدیل شده به تنها جای نگهداری اجناس این بچه‌های دست فروش.

معمولا بچه‌هایی که در این سن و سال هستند باید سرکلاس درس و مشق باشند، اما به دلیل مشکلات مختلفی قید درس و مدرسه را زده‌اند و تمام وقت خود را هزینه‌ی دست فروشی در داخل اتوبوس‌ها کرده‌اند.


مجید پسر بچه‌ای است که بهانه خرید یک بسته آدامس توانستم چند دقیقه‌ای با او هم صحبت شوم. او می گوید : 5-6 سالی می‌شود که مشغول این کار هستم و از شرایط شغلی‌ام رضایت ندارم ولی بعضی از دلایل را نمی‌توانم بازگو کنم.

* بچه‌هایی که باید سر کلاس درس و مشق باشند
امروزه خیلی از بچه‌های دست فروش بدون آنکه متوجه باشند، بازیچه افرادی هستند که ازکار آنها سود اصلی را می‌برند.

زهرا ملکی‌دوست، روان شناس، در این باره می‌گوید: بچه‌های دست فروش زیر نظر  افراد خاصی کار می‌کنند و برای خودشان صاحبان کار دارند و تمام جنس‌هایشان توسط  این افراد تامین می‌شود و در پایان هرروز کاری باید نزد صاحبان کارشان بروند و تمام کارکرد روز را تحویلشان بدهند و آنها بر اساس نظر خودشان دست مزد این بچه‌های را پرداخت می‌کنند.

* اتوبوس‌های پر از دست فروش
داخل شهر ما هر اتوبوسی را که نگاه کنید از این دست افراد کم نیستند به خصوص اتوبوس‌های بی‌آرتی مسیر راه‌آهن- تجریش که با انواع و اقسام اجناس مشغول کارند.

حالا با توجه به اینکه این بچه‌ها و نوجوانان آینده سازان جامعه ما هستند باید مسیر ترقی و پیشرفت برای نوجوانان هموار شود و امیدواریم که شهرداری و مسئولان تمهیداتی را در نظر داشته باشند تا این دسته از افراد جامعه به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و رفاهی دست از تحصیل، علم و دانش بر ندارند و دیگر  معضلاتی به عنوان کودکان کار در سطح جامعه را شاهد نباشیم.


  اخبار ا جتماعی  - باشگاه خبرنگاران


ویدیو : پشت پرده کودکان دست فروش اتوبوس