پشت پرده تسویه حساب های جریان انحرافی در وزارت صنعت، معدن و تجارت :     «عدم ...



 

وزارت صنعت معدن و تجارت بازاریابی شبکه ای , وزارت صنعت معدن تجارت بازاریابی شبکه ای , وزارت صنعت معدن و تجارت بازاریاب d

 

«عدم تخصیص سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها»، «فقدان استراتژی توسعه صنعت و معدن»، «واردات بی‌رویه کالاهای خارجی»، «سنگینی بار تحریم‌ها بر دوش تولید»، «عدم ثبات در سیاست‌های اقتصادی»، «دیوان سالاری» و«تورم» از مهم ترین سر فصل هایی است که  حاشیه هایی را برای وزارتخانه جدیدی ادغامی صنعت، معدن و تجارت ایجاد کرده و انتقاداتی را به مهدی غضنفری وزیراین وزارتخانه  که پیش از این شایع شده بود از نزدیکان جریان انحرافی است،وارد کرده است. انتقاداتی که گاه از طرف غضنفری به آنها پاسخ داده شده است و گاه هم در سکوت به فراموشی سپرده شده است.

اخیرا نیز اخباری مبنی بر خانه تکانی غضنفری در اتاق تهران منتشر شده است.خبر گزاری فارس در خبری به نقل از محمد مهدی راسخ در این باره نوشت: دبیر کل اتاق بازرگانی تهران از نامه غضنفری و معرفی 7 نماینده جدید وی در هئیت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خبر داد.

محمد مهدی راسخ ، اظهار داشت: مهدی غضنفری طی نامه‌ای به اتاق بازرگانی تهران سید مجید هدایت، کاظم اکبرپور، فخر‌الله مولایی، قربان دانیالی، سید کمال سیدعلی، صفدر رحمت‌آبادی و علیرضا شجاعی را به هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معرفی و از محسن قربانی، ابوالفضل روغنی، حمید علیخانی، حسین شیخ‌نیا، ایرج ندیمی، احمد خادم‌المله و سید علی هاشمیان تشکر کرد.

وی افزود: امیدواریم ارتباط مستمر اتاق بازرگانی با وزارت صنعت، معدن و تجارت با قدرت حفظ شود و با توجه به زمینه‌های مشترک همکاری که بین بخش خصوصی و دولت وجود دارد نمایندگان جدید نقش مؤثری ایفا کنند.

این اتفاق در حالی می افتد که همواره بین اتاق بازرگانی و وزارت صنعت،معدن و تجارت اختلاف نظرهای جدی وجود داشته است. محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی، همواره انتقاداتی به نحوه عملکرد این وزارتخانه داشته است . وی در آخرین اظهارات خود در این باره در صحن علنی مجلس و با حضور غضنفری گفت:جایگاه بخش صنعت در سیاست‌های کلی اصل 44، جایگاه بالایی است که یک سوم رشد هشت درصدی در سند چشم‌انداز باید از راه رشد در بخش صنعت باشد.

وی با بیان اینکه اهتمام لازم در این زمینه از سوی بخش صنعت دیده می‌شود از کاستی‌هایی سخن گفت که نیازمند توجه جدی است.

او از مطالعه محاسبه رقابت‌پذیری و فضای رقابتی در کشور از سوی اتاق بازرگانی ایران خبر داد و گفت: چهار مانع جدی در این زمینه وجود دارد. ضعف دسترسی به منابع مالی، عدم ثبات در سیاست‌های اقتصادی، تورم و دیوان سالاری و بالا بودن هزینه‌های تحمیلی به بخش صنعت از جمله مالیات‌ها را نیز باید به آن افزود. به ویژه اینکه 44 درصد سود در ایران را به مالیات، تخصیص می دهد؛ در حالی که در کشورهای دیگر این چنین نیست.

نهاوندیان افزود: عامل دیگری که در پایین رفتن قدرت رقابت واحدهای تولیدی داخلی اثرگذار است، سیاست‌های ارزی است. متاسفانه هر سال قدرت رقابت تولید‌کننده داخلی نسبت به رقیب خارجی پایین‌تر می‌رود.

نهاوندیان همچنین مشکلات صنعت را به سه بخش ساختاری، سیاست‌گذاری و هماهنگی - اجرایی تقسیم کرد و ادامه داد: حضور متصدیانه دولت و بخش شبه‌دولتی، قطعا به بخش صنعت آسیب می‌زند. در این زمینه باید واگذاری‌ها با سرعت بیشتری انجام شود و قیمت‌گذاری‌ها هم دستوری نباشد. مثلا در هدفمندی یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی با نرخ فوب خلیج فارس آزاد شد؛ اما به بخش تولید اجازه داده نشد تا به تعیین قیمت‌ها بپردازد.

وی خواستار اجرای دقیق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها شد و گفت: امیدواریم که حق قانونی بخش صنعت در سال جاری به درستی پرداخت شود.

در هر حال ، با وجود شایعاتی که درباره ارتباط غضنفری و جریان انحرافی وجود دارد، تغییر 7 نماینده دولت در اتاق بازرگانی کمی  عجیب به نظر می رسد چرا که در لیست کنار گذاشته شده از سوی غضنفری افراد نام آشنایی وجود دارند.

در همین خصوص یک منبع آگاه به شفاف گفت: محمد غضنفری برای در اختیار گرفتن پست وزارت از سوی جریان انحرافی کاندید شد به شرطی که یک لیست 150 نفره را در وزارتخانه جایگزین افراد حاضر کند.

این منبع آگاه ادامه داد: غضنفری این شرط را پذیرفت و برای همین به عنوان وزیر وزارتخانه ادغامی به مجلس معرفی شد.

این منبع آگاه در پایان تاکیدکرد: تغییر 7 نماینده دولت در اتاق بازرگانی در ادامهروند جایگزینی لیست 150 نفره صورت گرفته است.

هر چند این خبر هنوز تایید نشده است اما با توجه به نفوذ جریان انحرافی در زیر ساخت های اقتصادی کشور، این امر زیاد بعید به نظر نمی رسد و باید دید آیا دلایلی برای این تغییر و تحولات ارائه خواهد شد یا خیر؟../شفاف


ویدیو : پشت پرده تسویه حساب های جریان انحرافی در وزارت صنعت، معدن و تجارت