پرطرفدارترین مقاصد ایرانیان برای سفر خارجی : مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: ...


مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: ترکیه پربازدیدکننده‌ترین مقصد ایرانی‌ها در بین سایر کشورها در سال 2013 بوده است. خبرگزاری ایسنا: مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: ترکیه پربازدیدکننده‌ترین مقصد ایرانی‌ها در بین سایر کشورها در سال 2013 بوده است.

این مرکز با استناد به سالنامه آماری سازمان جهانی جهانگردی، وضعیت گردشگری خروجی ایران را در فاصله سال‌های 2009 تا 2013 بررسی و مقاصد پربازدید مسافران ایرانی را مشخص کرده است. براساس این گزارش پس از کشور ترکیه که در سال 2013، یک میلیون و 196 هزار و 482 ایرانی به آن سفر کردند، عراق دومین مقصد پربازدید ایرانی‌ها بوده است.

در سال 2013 حدود 787 هزار و 195 ایرانی به عراق سفر کردند که به طور قطع اشتیاق ایرانی‌ها برای سفر به عتبات عالیات عراق در اربعین و عاشورا و تاسوعا در تعیین این جایگاه نقش موثری داشته است. البته روند آماری سفر ایرانی‌ها به عراق در فاصله‌ی سال‌های 2009 تا 2013، منفی و با کاهش همراه بوده و یقینا شرایط امنیتی عراق در شکل‌گیری این روند بی‌تاثیر نبوده است. سال 2012 حدود 989 هزار و 787 نفر به این کشور سفر کردند، درحالیکه یک سال قبل از آن (2011) یک میلیون و 430 هزار و 908 نفر از ایران به عراق رفته بودند.

با آن‌که مرکز پژوهش‌های مجلس در بخش نتیجه‌گیری نمایه آماری گردشگری ایران، کشور عربستان را سومین مقصد برتر گردشگران ایرانی‌ها اعلام کرده است، اما اطلاعات سالنامه آماری سازمان جهانی جهانگردی خلاف این موضوع است. بر اساس این گزارش، سهم بازار عربستان از گردشگران ایرانی در سال 2013 تنها 0.01 درصد تعیین شده است.

گزارش سازمان جهانی جهانگردی نشان می‌دهد ارمنستان و جمهوری آذربایجان پس از ترکیه و عراق، مقاصد پرطرفدار ایرانی‌ها برای سفر بوده‌اند. در سال 2013 حدود 146 هزار و 184 ایرانی به ارمنستان و 143 هزار و 579 ایرانی به جمهوری آذربایجان سفر کردند.

اما در بین کشورهایی که تعداد مسافران ایرانی آن در سال 2013 مشخص شده، پادشاهی بوتان با چهار مسافر ایرانی در بین تمام کشورها با کمترین اقبال از سوی ایرانی‌ها روبه‌رو شده است.

نادیده نباید گرفت که متغیرهایی مثل کاهش ارزش پول ایران، افزایش تورم و همچنن اعمال سیاست‌های سختگیرانه‌ی برخی کشورها برای صدور ویزا به ایرانی‌ها و البته گرایش‌های اعتقادی و مذهبی و مشابهت‌های فرهنگی در انتخاب مقاصد سفر نقش مهمی دارد.

براساس سالنامه آماری سازمان جهانی جهانگردی، شیوه گردآوری این آمار و اطلاعات در هر کشوری متغیر و با درنظر گرفتن شاخص‌هایی چون تعداد گردشگران ورودی، مسافران واردشده از مرزها و اقامت‌کنندگان است. ترکیه، ارمنستان و بوتان از جمله کشورهایی هستند که این آمارها را براساس تعداد گردشگران واردشده به کشور با بررسی میزان ورودی‌ها به مرزها تعیین کرده‌اند. براساس تعریف سازمان جهانی جهانگردی منظور از گردشگر، مسافری است که در کشور مقصد اقامت شبانه دارد. عراق و جمهوری آذربایجان نیز در این آمارگیری به تعداد بازدیدکنندگان یا مسافران واردشده به کشور با بررسی میزان ورودی‌ها به مرزها اکتفا کرده‌اند.

البته جدول آماری مربوط به "میزان گردشگران خروجی به تفکیک منطقه و کشور" که مرکز پژوهش‌های مجلس به آن استناد کرده، چندان هم کامل و دقیق نیست، چرا که نام بسیاری از کشورها از قلم افتاده و خانه‌های این جدول برای برخی کشورها خالی است. با این حال مرکز پژوهش‌های مجلس نقش حاکمیت در مدیریت گردشگری خروجی را مهم دانسته و تأکید کرده است؛ نقش‌آفرینی در این پدیده در کسری تراز تجاری کشور و مصرف ارز یارانه‌ای کشور به عنوان آثار اقتصادی و همچنین لزوم اتخاذ تدابیری به منظور حفظ کرامت و شأن ایرانیانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، دلایلی برای تدبیر حاکمیت در این زمینه است.

این گزارش همچنین چین، آلمان و انگلیس را به عنوان کشورهایی که سیاستگذاری در گردشگری خروجی خود را جدی دنبال می‌کنند شاهدی برای ضرورت اهمیت دادن به این موضوع دانسته و مطرح کرده است که این کشورها برای حفظ حقوق شهروندی، منزلت و کرامت اتباعشان در حین مسافرت به دیگر کشورها در قالب تورهای گروهی، مقاصد خارجی را مورد تأیید دولت‌هایشان قرار می‌دهند.


ویدیو : پرطرفدارترین مقاصد ایرانیان برای سفر خارجی