پدیده دیروز، دوپینگی امروز : شهاب زاهدی: تقصیر باشگاه نبود، خودم مواد خریدم! ...


شهاب زاهدی: تقصیر باشگاه نبود، خودم مواد خریدم! روزنامه شهروند: از آن روزهایی که سرمربی فعلی پرسپولیس در اولین روزهای دوره اول مربیگری در باشگاه سرخپوش درهای تیم را به روی ماموران آزمایشگاه دوپینگ بست، یک و نیم دهه گذشته اما حالا دوپینگ نه از در بلکه از دیوار و هر روزنی به باشگاه‌ها هجوم می‌آورد. این پدیده مذموم دیگر به اندازه آن روزها، مخفی و کم‌هوادار نیست. حمید درخشان، اکنون در نخستین ماه‌های دومین دوره مربیگری‌اش در پرسپولیس بیش از پیش صدای پای دوپینگ را می‌شنود.

جدیدترین   دوپینگی

تازه‌ترین دوپینگی فوتبال ما از همان تیمی می‌آید که در معرفی اولین دوپینگی‌های فوتبال ایران پس از انقلاب نقش داشت؛ پرسپولیس درخشان. شهاب زاهدی، بازیکنی که قرار بود پس از درخشش در تیم امید پرسپولیس، محصولی بهتر از امثال آزدم (بازیکنی که اولین محصول تیم جوانان پرسپولیس خطاب می‌شد اما خیلی زود محو شد) باشد اما در اولین بازی‌ها پس از ارتقای درجه و رسیدن به تیم اصلی، تست دوپینگش مثبت اعلام شد و حالا در آستانه محرومیت قرار دارد. او که بیش از ٥٠، ٦٠ دقیقه برای تیم قرمزپوش به میدان نرفته، اعتقاد دارد در یکی از بازی‌های تیم امید پرسپولیس باشگاه به اشتباه ماده ممنوعه را مصرف کرده است: «متاسفانه هرکس از راه می‌رسد چیزی درباره من می‌گوید. این مسأله اتفاقی بوده که رخ داده اما به صورت کامل روز چهارشنبه همه چیز مشخص می‌شود. نکات زیادی نمی‌دانم اما ماجرا مربوط به زمان حضورم در تیم امید پرسپولیس است. نادانسته این کار را کردم و عمدی در کار نبود چون نه شرایط مالی دوپینگ‌کردن را دارم و نه علم آن را. من حرف‌هایم را می‌زنم اما نمی‌دانم آنها قانع می‌شوند یا نه.
باشگاه هم از من حمایت کرده است.به محرومیت فکر نمی‌کنم هرچند که این مسأله شاید واقعیت باشد اما تصورش هم برایم سخت است چون اگر محروم شوم زندگی‌ام نابود می‌شود.» او طبق ادعای خود چهارشنبه به فدراسیون می‌رود تا علاوه بر ارایه توضیحات و دفاع، تکلیف خود را بداند.

تکذیب پرسپولیس

حرف‌های قربانی بزرگ پس از بازی پرسپولیس با گل‌گهر سیرجان، واکنش مربیان و کادر فنی تیم امید پرسپولیس را در پی داشت. جمشید شاه‌محمدی، آقای گل لیگ ‌سال ٧١ و سرمربی تیم امید پرسپولیس، پای کمبودهای باشگاه را وسط کشید: «به دلیل مشکلات مالی، ما در تیم امکان استفاده از یک آمپول ساده را نداریم چه برسد به این‌که بخواهیم به بازیکنان مکمل بدهیم. ادعاهای زاهدی صحت ندارد.» بهروز سلطانی، مربی دروازه‌بان‌های تیم امید باشگاه از پایبندی نسل دهه ٦٠ فوتبال حرف زد: «ما نسل دهه شصت فوتبال ایران به یکسری اصول پایبند هستیم. در این شرایط اجازه نمی‌دهیم بازیکنانمان به دست خودشان دچار مشکل شوند. اگر یک نفر مسئول پیدا شود که رسما بیاید و بگوید به بازیکن مکمل می‌دهیم، می‌دانیم چطور پاسخ بدهیم!»
پایان ابهامات

همزمان با این واکنش‌ها انگار لحن زاهدی هم تغییر کرد: «آن زمان بازیکن امید بودم اما از سوی کادر فنی تیم امید چیزی به من داده نشد. متاسفانه من شخصا اقدام به خرید برخی پروتئین‌ها کردم تا تقویت شوم. بدتر این‌که کسی نبود تا در روزهای جوانی من را راهنمایی کند.» این امتناع او از نام‌بردن از ماده ممنوعه به تعلیق‌هایی که فدراسیون در اعلام نام فوتبالیست دوپینگی به وجود آورد، طعنه می‌زند. از چندی قبل اعلام شده بود نتیجه آزمایش دوپینگ یکی از بازیکنان لیگی مثبت است. گمانه‌زنی‌ها، محمد نوری پرسپولیسی را دوپینگی معرفی می‌کرد و حتی عده‌ای اعتقاد داشتند او به دلیل دوپینگ از لیست تیم اعزامی کی‌روش به استرالیا خط خورده اما حالا با روشن شدن حقیقت هرچند متهم باز هم پرسپولیسی است اما حداقل از نوری، سلب اتهام شده است.

تاریخ پر دوپینگ

برای اولین‌بار نیست که دوپینگ یک فوتبالیست کشورمان مثبت اعلام می‌شود. نعیم سعداوی (زننده گل اول ایران به تایلند در جام ملت‌های‌ سال ٩٦) و فرشاد فلاحت‌زاده (زننده گل دومین قهرمانی لیگی سایپا به استقلال در‌ سال ١٣٧٣) اولین دوپینگی‌های فوتبال ایران پس از انقلاب نام گرفتند و سپس نوبت به واعظی، شفیعی، یک لژیونر شاغل در لیگ ترکیه و دوپینگ تقریبا دسته‌جمعی در پاس همدان رسید! مولایی، بیاتی‌نیا و عباس قاسمی هم به این لیست اضافه شدند و حالا نوبت به زاهدی رسیده تا به قول خودش ندانسته به سیاهه قربانی‌ها اضافه شود.


ویدیو : پدیده دیروز، دوپینگی امروز