پدر «بن لادن» پشت پرده بزرگترین برج جهان : پس از اینکه مدت ها پروژه «برج پادشاهی» ...


پس از اینکه مدت ها پروژه «برج پادشاهی» در عربستان سعودی به تاخیر افتاد، سرانجام از 27 اردیبهشت (27 آوریل) ساخت این آسمانخراش آغاز می شود. با ساخت برج پادشاهی، «برج خلیفه» در دبی که 827 متر ارتفاع دارد، دیگر بلندترین برج جهان نخواهد بود.



روزنامه هفت صبح:
پس از اینکه مدت ها پروژه «برج پادشاهی» در عربستان سعودی به تاخیر افتاد، سرانجام از 27 اردیبهشت (27 آوریل) ساخت این آسمانخراش آغاز می شود. با ساخت برج پادشاهی، «برج خلیفه» در دبی که 827 متر ارتفاع دارد، دیگر بلندترین برج جهان نخواهد بود. برآوردها نشان می دهد که در ساخت برج پادشاهی جده، بودجه ای بالغ بر 1.23 میلیارد دلار هزینه خواهد شد.

این در حالی است که برج خلیفه دبی که ساخت آن از بهمن 1382 (ژانویه 2004) آغاز شد، بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون دلار هزینه دربر داشته است. برج خلیفه دبی نیز یک آسمانخراش به حساب می آید و به همین علت هزینه ساخت آن به مراتب بیش از برج های مخابراتی، مانند برج میلاد تهران است. برج های مخابراتی به سبب غیرمسکونی و غیراداری بودن، عموما کارکردهای صرفا مخابراتی و گردشگری دارند در حالی که برج های مسکونی اداری که به نام آسمانخراش آنها را می شناسیم، هزینه های سرسام آوری بابت ساخت و بهره برداری آنها به سبب وسعت زیاد متراژ کل سازه در طبقات مختلف، صرف می شود.

برج میلاد تهران با 435 متر ارتفاع از سطح زمین، گرچه ششمین برج مرتفع مخابراتی جهان به حساب می آید ولی شش آسمانخراش نیز در جهان وجود دارند که ارتفاعی بیش از برج میلاد دارند. بدین ترتیب برج میلاد تهران، در فهرست مجموعه برج های مخابراتی و آسمانخراش ها در مکان دوازدهم قرار داشت که با ساخت برج پادشاهی در عربستان به جایگاه سیزدهمی خواهد رسید.

برج پادشاهی 200 طبقه دارد که 160 طبقه آن مسکونی ساخته خواهد شد. تعداد آسانسورهای برج پادشاهی 59 دستگاه است. در ساخت این برج از 80 هزار تن آهن استفاده خواهد شد و کار ساخت آن دست کم تا 63 ماه به طول خواهد انجامید. ارتفاع برج پادشاهی عربستان همچنین از آسمانخراش «اسکای سیتی» چین که ساخت آن از ژوئیه گذشته در «چانگ شا» آغاز شد، فراتر خواهد رفت.

یکشنبه آینده نخستین کلنگ ساخت برج پادشاهی در جده به زمین خواهد خورد اما نکته ای که به تازگی در مورد این برج فاش شده آن است که سازنده این برج یک شرکت ساختمانی به نام «گروه بن لادن» است. این شرکت را که با نام «بی تی پی» فعالیت می کند، پدر «اسامه بن لادن» تاسیس کرده است. گروه بن لادن علاوه بر بودجه هنگفت 1.23 میلیارد دلاری - معادل 890 میلیون یورو - که برای این برج هزینه خواهد کرد، با چالش های تکنیکی مختلفی روبروست. از جمله این چالش ها، وزش باد بر 80 هزار تن آهن، مقاومت در برابر آب شور دریای سرخ و نیز حمل مصالح به ویژه بتن بر بلندای ساختمانی به این ارتفاع است. به هر حال گویا کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس با پول های بادآورده ناشی از فروش نفت، با یکدیگر مسابقه ساخت بلندترین برج ها را گذاشته اند.


ویدیو : پدر «بن لادن» پشت پرده بزرگترین برج جهان