پایان برزخ مسکن مهر : پایان برزخ مسکن مهر عباس آخوندی اولین نامه وزارتی خود ...



انواع مسکن ها چگونه پروسه درد را پایان می بخشند؟ , سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن امروز به پایان می رسد , انجام پایان نامه

پایان برزخ مسکن مهر

عباس آخوندی اولین نامه وزارتی خود را به موضوع مسكن‌مهر اختصاص داد و با ارسال نامه‌ای به مدیرعامل بانك مسكن، به او یادآور شد: «سیاست‌ دولت در این طرح هیچ تغییری نكرده و چون تعهدات سیستم بانكی كماكان به قوت خود باقی است، تسهیلات باید سرموعد پرداخت شود.»

وزیر راه‌وشهرسازی همچنین در واكنش به توقف احتمالی برخی پروژه‌ها كه ظاهرا با هدف افزایش قیمت اتفاق افتاده، اعلام كرد: هیچ امتیازی به هیچ‌كس داده نمی‌شود و همه باید به قراردادهایشان پایبند باشند. طبق اعلام بانك‌مسكن، از 50 هزار میلیاردتومان خط‌ اعتباری مسكن‌مهر تاكنون 40 هزار میلیاردتومان مصرف شده است.


دولت یازدهم به ابهامات درباره سرنوشت فراگیرترین طرح دولت دهم پاسخ داد
پایان 30روز برزخ در مسكن‌مهر
 وزیر راه‌وشهرسازی: 10 میلیون نفر مخاطب این طرح هستند، تمام سیاست‌ها و تكالیف پیمانكاران مسكن‌مهر با قوت ادامه پیدا می‌كند
 مدیرعامل بانك‌مسكن: كل مسكن‌مهر با 50 هزار میلیارد تومان جمع می‌شود كه همه این رقم تامین‌اعتبار شده و درحال پرداخت به افراد است


وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل بانك مسكن به عنوان عالی‌ترین مسوولان دولتی در حوزه ساخت و تامین‌مالی مسكن‌مهر، با اطلاع از جوی كه طی چند روز گذشته در این پروژه به واسطه تعطیلی كارگاه‌ها و مانع‌تراشی در مسیر پرداخت تسهیلات‌بانكی حاكم شده، مجبور شدند پیش‌از آنكه هیات‌‌دولت تصمیمات تازه‌ای برای این طرح ملی اتخاذ كند، اقداماتی را برای روان‌سازی مسیر انجام دهند.


در یك ماه اخیر فراغت مجموعه دولت –شامل وزیر و معاونان ستادی و مدیران استانی- از پایش‌ پروژه‌های مسكن‌مهر فرصتی را فراهم كرد تا برخی پیمانكارانی كه از ابتدای امسال به واسطه نزدیكی به تغییر و تحولات كابینه، سرعت اجرای تعهداتشان را عمدا كند كرده بودند، آن را به طور كامل متوقف سازند و موجی از نگرانی را در جامعه پیش‌خریداران به وجود بیاورند.


پیش‌خریداران مسكن‌مهر در هفته‌های اخیر با در دست داشتن قراردادهای سررسید‌شده‌‌ای كه تاریخ تحویل واحد در آنها به ماه‌ها پیش برمی‌گردد، مصمم شدند بدون مراجعه به كارگزاری‌های مسكن‌مهر و دریافت پاسخ‌های غیرمسوولانه از آنها، مستقیم در كارگاه ساختمانی پروژه‌ها حاضر شوند تا در واقعیت، زمان دقیق تكمیل واحدها برایشان روشن شود، اما تعطیلی كارگاه‌ها و غفلت برخی مدیران باعث شد ابعاد موضوع روز سه‌شنبه به اطلاع وزیر راه‌وشهرسازی برسد.


همچنین اختلال كوتاه‌مدتی كه ظرف دو سه روز اخیر در مسیر پرداخت وام‌های 25 میلیونی به پیمانكاران مسكن‌مهر به وجود آمده بود و برخی از همین پیمانكاران آن را بهانه قرار داده بودند نیز از طریق وزارت راه‌وشهرسازی به بانك‌ عامل مسكن‌مهر – بانك‌مسكن- اطلاع داده شد. این دو چالش هم‌اكنون منجر به صدور دو بخشنامه شده است.


به گزارش «دنیای‌اقتصاد» عباس آخوندی وزیر راه‌‌وشهرسازی در نامه‌ای به مدیرعامل بانك‌مسكن با تاكید براینكه همه سیاست‌‌های قبلی در طرح مسكن‌مهر به قوت خود باقی است، خواستار تداوم پرداخت وام‌ با همان شرایط پیشین به ساخت‌وسازهای مسكن‌مهر شده است.


آخوندی همچنین در واكنش به اقدام احتمالی برخی پیمانكاران مسكن‌مهر بابت تعطیل كردن كارگاه‌ها به بهانه مذاكره و رایزنی با مسوولان جدید و كسب امتیازاتی از جمله اخذ مجوز افزایش دوباره قیمت تمام‌شده واحدها نیز به صراحت اعلام كرد: 10 میلیون نفر مخاطب طرح مسکن مهر هستند. تعهدات پیمانكاران به دولت و همچنین تعهدات دولت به مردم طبق قراردادهای سه‌طرفه‌ای كه بین سازنده و دولت و مردم منعقد شده كماكان اعتبار دارد و در این میان هیچ امتیازی به هیچكس داده نمی‌شود و همه باید به قراردادهایشان پایبند باشند، چه دولت و چه بخش خصوصی.


آستانه تخلیه‌كامل خط‌اعتباری
از سوی دیگر، دیروز مدیرعامل بانك‌مسكن در پاسخ به نامه وزیر به «دنیای‌اقتصاد» اعلام كرد: سیاست بانك‌مسكن هیچ‌ تغییری پیدا نكرده و همه شعب بانك بدون وقفه و متناسب با پیشرفت‌فیزیكی ساخت‌وسازهای مسكن‌مهر، به محض دریافت صورت‌وضعیت از پیمانكار، اقدام به پرداخت تسهیلات می‌كنند.


قدرت‌ا... شریفی با تاكید براینكه ماموریت بانك‌مسكن در پرداخت وام‌های 20 و 25 میلیون تومانی با نرخ سود 4، 7 و 9 درصد براساس مصوبه هیات‌دولت و تصویب شورای پول‌واعتبار تعریف شده است و قطعا با تغییر كابینه، مفاد این مصوبه بی‌اعتبار نشده است، افزود: طبق مصوبه هیات‌دولت بانك‌مسكن مجاز است تا سقف 50 هزار میلیارد تومان به پروژه‌های مسكن‌مهر وام پرداخت كند.

 

بانك تاكنون از این رقم، 39 هزار و500 میلیارد تومان پرداخت كرده و به اندازه 7 هزار و 500 میلیارد تومان دیگر نیز با پیمانكاران قرارداد از پیش ‌منعقدشده دارد كه در مجموع تا این لحظه معادل 47 هزار میلیاردتومان به مسكن‌مهر تعهد پرداخت داشته است، ضمن اینكه بررسی‌های اولیه مدیران شعب نیز نشان می‌دهد به اندازه یك هزار میلیارد تومان دیگر نیز پرونده در بانك‌مسكن تشكیل  شده است.


مدیرعامل بانك‌مسكن تصریح كرد: به این ترتیب طبق آخرین حسابرسی‌هایی كه در پرونده مالی مسكن‌مهر انجام داده‌ایم مشخص شده است از 50 هزار میلیارد تومان خط‌اعتباری اختصا‌ص‌ داده‌شده از بانك‌مركزی، تاكنون حدود 48 هزار میلیارد تومان به پروژه‌های در حال ساخت پرداخت‌شده یا در حال پرداخت است و به اندازه 2 هزار میلیارد تومان ظرفیت خالی وجود دارد.


 شریفی درباره تكلیف ادامه پروژه مسكن‌مهر در صورت اتمام ظرفیت خط‌اعتباری 50 هزار میلیاردی نیز گفت: محاسبات وزارت راه‌وشهرسازی كه به ما اعلام شده نشان می‌دهد پرونده كل 2 میلیون و 400 هزار واحد مسكونی این پروژه سرجمع 50 هزار میلیارد تومان اعتبار بانكی نیاز دارد كه برای این رقم از طرف بانك‌مركزی خط شارژ شده است، بنابراین در صورتی كه ساخت‌وساز جدید تعریف نشود و سقف وام‌ها نیز افزایش نیابد، این خط جوابگو خواهد بود.


پذیرش فعلا نداریم، اما به تعهدات پایبندیم
مدیرعامل بانك‌مسكن درباره سوءبرداشت از تصمیم تازه بانك نیز تصریح كرد: با توجه به اینكه حجم پرونده‌های موجود در بانك‌مسكن برای پرداخت وام مسكن‌مهر معادل 48 هزار میلیارد تومان است و عملا به مرز سقف تعیین‌شده نزدیك شده است، فعلا پرونده جدید پذیرش نمی‌شود تا بعد از محاسبه دقیق كل تعهدات پذیرش‌شده بانك‌مسكن و مقایسه آن با ظرفیت 50 هزار میلیاردی، در صورتی كه ظرفیت خالی وجود داشت مجددا تشكیل پرونده‌های جدید آغاز شود. شریفی اما تاكید كرد: عدم تشكیل پرونده جدید به معنی توقف پرداخت تسهیلات مسكن‌مهر نیست بلكه بانك‌مسكن به همه تعهدات قبلی كماكان وام پرداخت می‌كند، اما فعلا پذیرش ندارد.


به گزارش «دنیای‌اقتصاد» از 39 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت‌شده به مسكن‌مهر، برای بازپرداخت 14 هزار و 800 میلیارد تومان تاكنون كارت‌قسط صادر شده است، به این صورت كه صاحبان 820 هزار واحدمسكونی‌مهر با دریافت كارت‌قسط، روند بازپرداخت وام‌ها را شروع كرده‌اند.


مدیرعامل بانك‌مسكن در این‌باره گفت: بازگشت وام‌های مسكن‌مهر با پرداخت به‌موقع اقساط، از كمترین نرخ معوقه در مقایسه با سایر معوقات بانكی برخوردار است، زیرا ارزش‌ افزوده ایجاد‌شده در مسكن‌مهر برای متقاضیان مانع تعلل آنها در پرداخت اقساط شده است.


آمادگی تشكیل بازار رهن‌ثانویه
مدیرعامل بانك‌مسكن در پاسخ به پرسش «دنیای‌اقتصاد» در خصوص پیشنهاد بانك برای شیوه جدید تامین‌مالی طرح مسكن‌مهر یا هر نوع طرحی كه دولت یازدهم بخواهد به جای مسكن‌مهر استفاده كند، گفت: بانك‌مسكن پیشنهاد خود را برای تشكیل بازار رهن‌ثانویه به بانك‌مركزی ارائه كرده و آمادگی جذب نقدینگی‌ مردم در قالب صندوق پس‌انداز برای خلق منابع جدید را هم دارد.


دو روز پیش معاون اول رییس‌جمهور با انتقاد از رویه شارژ خط‌اعتباری در بانك‌مركزی برای تامین مالی مسكن‌مهر در دولت دهم، استفاده مجدد از این روش را با قاطعیت رد كرده و خواستار تعریف راهكار جدید از سوی كارشناسان شده بود./دنیای اقتصاد

 

 


ویدیو : پایان برزخ مسکن مهر