پاسخ کری به نامه جنجالی 47 سناتور کنگره : وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید نامه ...


وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید نامه 47 سناتور کنگره به ایران، نمی‌تواند تغییری در توافق احتمالی در مذاکرات هسته‌ای ایجاد کند. خبرگزاری ایسنا: وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید نامه 47 سناتور کنگره به ایران، نمی‌تواند تغییری در توافق احتمالی در مذاکرات هسته‌ای ایجاد کند.

در واکنش به نامه هشدارآمیز 47 سناتور کنگره آمریکا به ایران، جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که این نامه از نظر او " فوق العاده باورنکردنی" است. او گفت که این نامه نمی‌تواند تغییری در توافق احتمالی بین ایران و آمریکا ایجاد کند.

کری گفت: درباره مذاکرات ما از ابتدا به روشنی گفتیم که به دنبال تنها یک توافق قانونی نیستیم. ما به دنبال توافقی هستیم که قابلیت اجرایی داشته باشد. ما حتی با ایران روابط دیپلماتیک نداریم. نامه سناتورها به غلط می‌گوید که ما به دنبال یک توافق الزام‌آور قانونی با ایران هستیم. این غلط است.

او ادامه داد: می‌گویند کنگره می‌تواند هر زمان که خواست جزییات توافق را تغییر دهد که مطلقا غلط است. آنها (کنگره) حق تغییر در توافقی که بین رهبران دو کشور به دست آمده ندارند. حالا ممکن است یک رییس جمهور با دیدگاه متفاوت سر کار بیاید اما فکر نمی‌کنم که اگر این توافق به هدفش برسد، هیچ رییس جمهوری بیاید و زیر توافقی بزند که امضای روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا را پای خود دارد؛ توافقی که از نظر همه توافق خوبی است. چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

همچنین به گزارش بی. بی. سی، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: در طول ۲۹ سالی که در مجلس سنا بوده‌ام، هرگز چیزی مانند این را نشنیده‌ام. این نامه، بیش از دو قرن سابقه سیاست خارجی آمریکا را نادیده می‌گیرد.

کری نامه 47 سناتور آمریکایی را مخدوش کننده اعتبار "هزاران موافقتنامه" امضا شده میان دولت آمریکا و دولت‌های دیگر در سرتاسر جهان دانسته است.

او گفته است که اقدام این سناتورها "اعتماد متحدان آمریکا در جهان را به خطر انداخته" و این پیام را به کشورهای دیگر می‌دهد که برای دستیابی به هر توافقی با آمریکا باید با تمامی نمایندگان کنگره گفت‌وگو کنند.


ویدیو : پاسخ کری به نامه جنجالی 47 سناتور کنگره