ویکی لیکس: قالیباف دارد آماده می شود :   بر اساس گزارش های محرمانه وزارت خارجه ...



ویکی لیکس , ویکی‌لیکس , اسناد ویکی لیکس درباره ایران

 

بر اساس گزارش های محرمانه وزارت خارجه آمریکا که توسط سایت ویکی لیکس فاش شده فعالیت های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا به صورت ویژه در شهر استانبول ترکیه متمرکز شده است تا ضمن دریافت اطلاعات از داخل ایران، با درون این کشور ارتباط برقرار شود.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه السفیر چاپ بیروت، بر اساس این اسناد، ایران نیز به شدت با این روند آمریکا، در حال مقابله است.

دیپلمات های آمریکایی در استانبول در گزارش های خود نوشته اند که تعدادی از منابع اطلاعاتی"دفتر نظارت ایران" وابسته به کنسولگری آمریکا در استانبول به آمریکایی ها خبرداده اند که مسوولان ایرانی از آنها خواسته اند که ارتباط با آمریکا را متوقف کنند.

دیپلمات های آمریکایی همچنین گفته اند که یکی از این منابع اطلاعاتی به صورت موقت به ایران بازگشته تا بتواند مشکلات را با مقامات ایرانی حل کند.

دیپلمات های آمریکایی گفته اند این اقدامات مقامات ایرانی تاکید دوباره آنها بر این مساله است که حکومت تهران متوجه اقدامات ما برای دریافت اطلاعات در خارج از ایران است.

این اسناد ادامه می دهند: یک خبرنگار ایرانی دارای تابعیت انگلیسی که از تابستان 2007 در استانبول برای شبکه پرس تی وی فعالیت می کند اعلام کرد که آماده است اطلاعاتی را از درون این شبکه و صدا و سیمای ایران (IRIB) در اختیار دیپلمات های آمریکایی قرار دهد.

با این حال او به دیپلمات های آمریکایی گفت که سردبیرش در تهران در هفته گذشته به وی هشدار داد که با هیچ دیپلمات آمریکایی درباره ایران ارتباط برقرار نکند.

این خبرنگار به آمریکایی ها گفته است که منزلش در استانبول نیز مورد سرقت قرار گرفت ولی تنها لپ تاپ وی دزدیده شد.

دیپلمات های آمریکایی اضافه کردند: با این حال با این خبرنگار به توافق رسیدیم که ارتباط خود را حفظ کنیم ولی توافق کردیم در نشست هایی که ممکن است افرادی از کنسولگری ایران نیز در آن حضور داشته باشند باهم تماس نگیریم.

دیپلمات های آمریکایی همچنین با هماهنگ کننده شورای بازرگانی ایران و ترکیه تماس گرفته و از وی می خواهند قبل از سفر به تهران برای برگزاری نشستی در این شهر، مقامات آمریکایی با اعضای این شورا دیداری داشته باشند.

هماهنگ کننده شورای بازرگانی ایران و ترکیه که از او به عنوان "منبع مهم اطلاعاتی از اواخر 2007 " یاد می شود به دیپلمات های آمریکایی می گوید که دو عضو این شورا از سوی ایرانی ها بازخواست و بازجویی شده اند. موضوع بازخواست، "تماس های شورای بازرگانی ایران و ترکیه با کنسولگری آمریکا در استانبول" و "پرسش های آمریکایی ها درباره بازرگانی میان ایران و ترکیه" بود.

دیپلمات های آمریکایی اضافه کرده اند: به احتمال زیاد مقامات ایرانی به مقابله فیزیکی با منابع اطلاعاتی آمریکا به استانبول اقدام نخواهد کرد زیرا این موضوع به معنی عبور از خط قرمزهاست.

دیپلمات های آمریکایی گفته اند که تلاش می کنند منابع اطلاعاتی خود را حفظ و آنها را گسترش دهند.

در این اسناد به اظهارات "کیهان اوزدمیر" بازرگان اهل ترکیه و مدیر شرکت "پارس انفست" که دارای طرح های ساختمان سازی و سرمایه گذاری در زمینه انرژی در ایران است اشاره شده که می گوید: از طریق ارتباطات خود با مجموعه شهرداری تهران به این نکته پی بردم که قالیباف شهردار تهران خود را برای حضور جدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری آماده می کند. تصمیم وی برای شرکت نکردن در انتخابات قبلی ریاست جمهوری بر اساس یک تفاهم ضمنی بود که باقی ماندن او خارج از رقابت ها باعث می شود شرایط برای قالیباف به عنوان گزینه برتر در دوره بعدی فراهم شود.

این بازرگان ترک از دیپلمات های آمریکایی می خواهد با توجه به شرایط ایران به سرعت با تهران از در معامله وارد شوند.

در سند دیگری نیز یک منبع دانشگاهی به دیپلمات های آمریکایی می گوید که آیت الله مصباح یزدی قدرت بیشتری از احمدی نژاد دارد و در موضوعاتی حکومتی نیز نقش مهمی را ایفا کرده و اولویت وی ماندن در سایه است.../عصر ایران


ویدیو : ویکی لیکس: قالیباف دارد آماده می شود