وظایف مو در انسان :       هنوز به روشنی معلوم نیست که چرا انسان دارای مو است ...



 

 

انسان , وظایف , انجماد انسان

 

هنوز به روشنی معلوم نیست که چرا انسان دارای مو است و چرا مشخصات موهای وی در نقاط گوناگون بدن با همدیگر متفاوت هستند....

 

پیشینیان ما دارای بدن پر موتری نسبت به ما بوده اند و معلوم نیست که چرا انسان امروزی کم موتر شده است اگر چه می توان این مطلب را در ارتباط با استفاده بیشتر از لباس برای محافظت وگرم شدن در انسان امروزی دانست.

 

مو می تواند بعنوان عایقی در برابر سرما عمل نموده و موجب گرم شدن بدن گرد اگر چه این وظیفه در انسان اهمیت زیادی نداشته و در ضمن نمی تواند بیانگر تفاوت هایی باشد که از نظر شکل و وضعیت مو بین گروه های گوناگون انسانی وجود دارد. برای مثال اکثر اقوام آسیایی دارای بدن و صورت بسیار کم موهستند اگر چه بسیاری از آنها مانند ساکنین تبت و مغولستان درآب و هوایی به شدت سرد زندگی می کنند.


یکی دیگر از وظایف مهم مو افزایش قابلیت لمس درسطح پوست است بطوریکه در پوست مودار حتی حرکت بسیار ظریف و آهسته یک حشره به خوبی احساس می شود. علت این مسئله وجود یک گیرنده عصبی حسی درست در محل ریشه مو است. تغییر وضعیت تار مو با عوامل خارجی مثل حرکت یک مورچه یا پشه موجب تحریک این عصب و درک آن احساس توسط شخص می گردد.

 

مو در اکثریت حیوانات نقشی در مکانیسم دفاعی حیوان بازی می کند بدین ترتیب که در مواجهه با خطر موهای حیوان سیخ شده و لذا حیوان بزرگتر و ترسناک تر به نظر می آید. چنین حالتی را می توان در موهای گردن سگ و دم گربه به وضوح مشاهده نمود.

 

نمونه بسیار بارز استفاده از مو بعنوان مکانیسم دفاعی در جوجه تیغی مشاهده می شود. در این حیوان تیغ ها (که درحقیقت موهای تغییرشکل یافته هستند) در مواجهه با خطرشدیداً راست شده و بدین ترتیب برخلاف سایر حیوانات این واکنش در جوجه تیغی فقط حالت تدافعی نداشته و در مبارزة حیوان با دشمنان نیزکاربرد دارد. بقایای جزئی از این واکنش در انسان هم وجود دارد. درمواجهه با سرما و هنگامیکه شخص ترسیده و یا هیجانی می شود موهای ظریف بدن سیخ شده و نمای خاصی بوجود می آورند. علت این واکنش در انسان انقباض یک عضله بسیارکوچک است که بصورت مایل در زیر پوست به تار مو چسبیده است.

 

یکی دیگر از وظایف مو محافظت از پوست در مقابل اشعه زیان بار ماوراءبنفش خورشید است که البته نقش مهم تر را در این زمینه رنگدانه های موجود در پوست ایفا می کنند. وجود مو در سر باعث کاهش احتمال صدمات وارده به استخوان های جمجمه می گردد. در مناطقی از بدن که پوست روی هم مالش داده می شود (مثل زیر بغل و کشاله ران) مو بعنوان یک ماده روغن کاری خشک عمل کرده و با کاهش اصطکاک از پوست محافظت بعمل می آورد. وجود مو موجب ممانعت از ورود اجسام کوچک به گوش، چشم و بینی می گردد.

 

بعضی از وظایف مو که مختص انسان است عبارتند از:

 

1) مو نقش اساسی در ظاهر فرد دارد.

 

2) مو موجب تعیین هویت جنسی فرد می گردد.

 

3) وضعیت موی فرد مشخص کننده ماهیت روحی، روانی و شخصیت وی می باشد.

منبع:seemorgh.com



ویدیو : وظایف مو در انسان