وطن امروز: 90 سیاسی کاری می کند : سیاسی‌کاری‌های مجری برنامه 90 که با ماجرای ...


سیاسی‌کاری‌های مجری برنامه 90 که با ماجرای گفت‌وگوی او با جواد ظریف برای پخش در ویژه‌برنامه شب یلدا در برنامه 90 به اوج رسیده بود، با اقدام درست و عالمانه مدیریت سازمان صداوسیما مواجه و از پخش این گفت‌وگو ممانعت شد. روزنامه وطن امروز: سیاسی‌کاری‌های مجری برنامه 90 که با ماجرای گفت‌وگوی او با جواد ظریف برای پخش در ویژه‌برنامه شب یلدا در برنامه 90 به اوج رسیده بود، با اقدام درست و عالمانه مدیریت سازمان صداوسیما مواجه و از پخش این گفت‌وگو ممانعت شد.
 با این وجود اما مجری برنامه 90 در ادامه مشی سرکشی از قوانین و ضوابط سازمان صداوسیما، روی آنتن زنده برنامه 90، «مسؤولان سازمان صدا و سیما» را به خاطر ممانعت از پخش گفت‌وگوی سیاسی او با جواد ظریف در این برنامه فوتبالی، «مقصر» دانست و از مردم و جواد ظریف عذرخواهی کرد! این رفتار ضدسازمانی مجری برنامه 90 البته دیروز با اقدام سودجویانه و سیاسی وزارت امور خارجه همراه شد و سخنگوی وزارت امور خارجه به دلیل عدم پخش گفت‌وگوی مجری 90 با جواد ظریف، به محمد سرافراز، ریاست سازمان صداوسیما حمله کرد! تا نشان دهد عمق سیاسی‌کاری‌ها و سوءاستفاده‌های باندی و جناحی از برنامه 90 فراتر از انتظارات قبلی بوده است! مشی جدید مجری برنامه 90 از اواسط دهه 80 و علاقه عجیب او به طرح مباحث حاشیه‌ساز غیرفوتبالی در برنامه 90 باعث شد نگرانی‌هایی درباره به انحراف کشیده شدن این برنامه صرفا فوتبالی ایجاد شود.
 با این وجود اما به دلیل نبود نگاه فنی و سازمانی به این موضوع، متاسفانه به جای اصلاح این نقیصه‌ها، شرایط برای تشدید این مساله در برنامه 90 فراهم شد. کنایه‌های سیاسی، دامن زدن به دوقطبی‌سازی‌های کاذب سیاسی در جامعه، جانبداری آشکار و بدون دغدغه از یک جریان سیاسی، تخریب گسترده و مداوم چهره‌های ورزشی نزدیک به جریان سیاسی رقیب، توهین به قهرمانان ملی غیرفوتبالی صرفا به خاطر نزدیکی با جریان سیاسی رقیب، توهین به سینماگران و هنرمندان مقابل جریان سیاسی متبوع و... این واقعیت تلخ، یعنی به انحراف کشانده شدن برنامه صرفا فوتبالی 90 را تثبیت کرد و مجری برنامه 90 بدون کوچک‌ترین دغدغه‌ای، آشکارا به تبلیغ و ترویج دیدگاه‌های سیاسی و فرهنگی این جریان سیاسی پرداخت.
 نکته قابل توجه این است که همزمان با این انحراف، آیتم‌های فوتبالی برنامه 90 نیز با افت شدید مواجه شد به گونه‌ای که این برنامه در حوزه مخاطبان خاص فوتبالی دچار ریزش شد اما به جای روزآمد کردن مباحث و آیتم‌های مربوط به فوتبال داخلی، مجری برنامه 90 بر حاشیه‌های غیرفوتبالی برنامه خود افزود!  به‌رغم انتقادات و گلایه‌های مکرر رسانه‌ها درباره سیاسی شدن برنامه 90 اما متاسفانه برای اصلاح این رویه که به مرور در حال سرایت به سایر برنامه‌های زنده رسانه ملی بود، تدبیری نشد تا هم در جامعه فوتبالی و هم در میان مخاطبان، این انگاره ایجاد شود که وی از یک پشتیبانی همه‌جانبه در رسانه ملی و یک گارانتی سیاسی قدرتمند  برخوردار است. به همین دلیل متاسفانه مافیایی در رسانه ملی ایجاد و برنامه‌های فوتبالی و بعضا ورزشی را در سیطره خود درآورد که البته باید در زمان خود به صورت دقیق به آن پرداخت.
  به هر حال مجری برنامه 90 در مدت چند سال این برنامه فوتبالی را به یک جُنگ زنده تلویزیونی با محوریت فوتبال و با گرایش یک طیف سیاسی بدنام تبدیل کرد و متاسفانه این رفتار به مرور باعث پدیدار شدن برخی بی‌نظمی‌ها در مدیریت آنتن در سایر برنامه‌های سازمان صداوسیما شد!
تصمیمات سرافرازانه
پس از جابه‌جایی قدرت در فضای مناسبات سیاسی، طیف سیاسی متبوع مجری 90 برای فعالیت آزادی بیشتری یافت و این باور را نزد مجری 90 ایجاد کرد که آزادی عمل بیشتری برای نمایندگی گرایش سیاسی خود دارد. او تقریبا این برنامه را به بخشی از یک پروژه مشکوک سیاسی تبدیل کرد به‌گونه‌ای که همواره نسخه‌های سیاسی و فرهنگی منطبق بر طیف سیاسی مورد نظر را در این برنامه عرضه می‌کرد.
 با این حال اما تصمیم او برای گفت‌وگو با جواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت یازدهم اوج سیاسی‌کاری او طی سال‌های اخیر بود! مجری 90 البته 2 هفته قبل‌تر از آن مدعی شد او اولین فردی بود که تابوی انتقاد از رئیس‌جمهور سابق را در برنامه 90 شکست! پس از این اعتراف سیاسی آن هم بر روی آنتن زنده تلویزیون، اقدام او برای گفت‌وگو با جواد ظریف تقریبا همه شائبه‌ها درباره نیات سیاسی‌کاری‌ها و حاشیه‌سازی‌های مجری 90 را برطرف کرد!  این بار اما مدیریت جدید سازمان صداوسیما با نگاهی درون‌سازمانی و فارغ از مباحث سیاسی با قاطعیت در مقابل این کلاهبرداری سیاسی ایستاد! اگرچه از بعدازظهر دوشنبه خبرهایی درباره امکان عدم پخش این گفت‌وگو در برنامه 90 منتشر شد اما ماجرای ایستادگی و مقاومت دکتر سرافراز در مقابل این پروژه انتخاباتی مجری برنامه 90 مربوط به روز دوشنبه نیست و از اواخر هفته گذشته آغاز شده است. پس از انتشار عکسی از گفت‌وگوی مجری برنامه 90 با جواد ظریف و انتشار خبر این گفت‌وگو در اواخر هفته گذشته، سازمان صداوسیما به دلیل عدم اخذ مجوز و هماهنگی‌های لازم با این موضوع مخالفت کرد. سازمان به این دلایل با پخش این گفت‌وگو در برنامه 90 مخالفت کرده است:
1- غیرقابل قبول بودن دلیل گفت‌وگو؛ سازمان صداوسیما با اشاره به دستورالعمل‌ها و ضوابط حرفه‌ای سازمان، گفت‌وگوی مجری یک برنامه صرفا فوتبالی با یک وزیر غیرفوتبالی را؛ آن هم بدون طی روال و اخذ مجوزهای لازم خارج از دستورالعمل‌ها دانسته است.
2- سازمان در مخالفت با پخش این برنامه به انضباط سازمانی و رعایت قوانین و ضوابط حرفه‌ای استناد کرده است. بویژه اینکه در گفت‌وگو با واسطه‌های مجری 90  به آسیب‌های پخش این گفت‌وگو از برنامه 90 بر سایر برنامه‌های تلویزیونی و ایجاد یک نابسامانی و بی‌نظمی در سازمان و تداخل سوژه‌ها و حوزه‌ها اشاره شده است.
سازمان صداوسیما در نهایت از موضع خود عقب ننشست تا در طولانی‌ترین شب سال 94 یک کلاه سیاسی بر سر مردم گذاشته نشود. واکنش مجری 90 به این مقاومت مدیریت سازمان صداوسیما مشخص بود. او همانند دوران سابق، رویه تقابل را در پیش گرفت و علیه ریاست سازمان موضع گرفت. او در برنامه زنده 90 گفت: «ما برای ویژه‌برنامه امشب با وزیر امور خارجه گفت‌وگوی ورزشی انجام دادیم که مسؤولان صداوسیما صلاح ندیدند این مصاحبه پخش شود. ان‌شاءالله بستری فراهم شود که در اولین فرصت این گفت‌وگو پخش شود.» او به خاطر اتفاقی که رخ داده عذرخواهی کرد: «از آقای ظریف و مردم عذرخواهی می‌کنم، صداوسیما صلاح ندید مصاحبه پخش شود».
 این رفتار غیرحرفه‌ای و غیرمسؤولانه مجری 90 یک بار دیگر هشدارها و نگرانی‌هایی که درباره این فرد مطرح می‌شد را اثبات کرد. حقیقتا در دنیای امروز غیرقابل باور است که یک عضو کوچک از یک سازمان بزرگ از امکان ویژه و منحصر به فردی که این سازمان برای او فراهم کرده علیه مدیریت این سازمان استفاده کند!  براساس دستور مدیریت سازمان صداوسیما تشخیص داده شد بخشی از برنامه 90 پخش نشود! تصمیم یک تصمیم درون‌سازمانی و براساس پروتکل‌ها و چارت‌های قانونی اتخاذ شده است!
 بنابراین اینکه مجری این برنامه مسؤولان صداوسیما را مقصر جلوه داده و از افکار عمومی عذرخواهی کند، در واقع یک سرکشی و خیره‌سری آشکار به مقامات ارشد سازمان صداوسیما است! نکته اساسی اینجاست که آیا یک جزء نباید تابع کل باشد؟ آیا برنامه 90 ماهیت جداگانه‌ای از سازمان صداوسیما دارد؟ چرا مجری 90 تلاش می‌کند هویت خود و این برنامه را از سازمان صداوسیما مجزا کند؟ این سرکشی‌ها روی آنتن زنده در گذشته نیز بارها تکرار شده اما برخوردی با وی نشده است. اینجاست که مدیریت محترم سازمان صداوسیما باید به این نکته توجه کند که آیا برنامه 90 با چنین رفتاری که مجری آن بارها نشان داده است، آورده‌ای برای سازمان دارد؟ آیا مخاطب این برنامه در جیب سازمان صداوسیما واریز می‌شود؟
شلیک ظریف به 90
روز گذشته و پس از عدم پخش گفت‌وگوی ظریف در برنامه 90، در اقدامی ناخوشایند، سخنگوی وزارت امور خارجه واکنش نشان داد و گفت: دکتر ظریف تمایلی به انجام این مصاحبه نداشت، اصرارها و پیگیری‌های پی‌درپی دوستان سیما و تهیه‌کنندگان این برنامه ورزشی باعث شد وزیر امور خارجه با انجام این گفت‌وگو موافقت کند و در نهایت مصاحبه انجام شد. سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: صداوسیما به خاطر این برخورد غیرمسؤولانه باید پاسخگوی افکار عمومی ملت ایران باشد و به سوالات و ابهامات موجود در این زمینه پاسخ دهد. این حمله وزارت امور خارجه به سازمان صداوسیما در واقع نشان داد بی‌انضباطی و سرکشی یک مجری چگونه می‌تواند چنین حاشیه‌ای برای سازمان صداوسیما ایجاد کند.
  البته کاملا مشخص است در روزی که آمریکا رسما از اجرای قانون محدودیت روادید که خلاف برجام است خبر می‌دهد، شاید دستگاه جواد ظریف چندان بی‌میل نباشد حاشیه‌ای درباره این ماجرا ایجاد شود ولو اینکه فردی مانند مجری 90 قربانی این ماجرا شود! کما اینکه در واکنش دستگاه ظریف، به نوعی مجری 90 نیز سخیف جلوه داده شده و به التماس‌های مکرر وی به وزیر امور خارجه اشاره شد! به هر حال اکنون با توجه به آشکار شدن وجوه دیگری از آسیب‌هایی که ویروس سرکشی می‌تواند برای سازمان صداوسیما داشته باشد؛ ریاست سازمان صداوسیما قطعا می‌تواند تصمیم عالمانه برای ریشه‌کن کردن این قبیل ویروس‌ها و جلوگیری از سرایت آن به سایر برنامه‌های سازمان اتخاذ کند! به نظر می‌رسد موارد و واقعیات مورد نیاز درباره مجری برنامه 90 آشکار شده باشد! و قطعا سازمان صداوسیما در انتظار تصمیمات سرافرازانه دیگر است.


ویدیو : وطن امروز: 90 سیاسی کاری می کند