وزیر دادگستری: احترام به رای اشتباه مردم هم مهم است/ بپذیریم در فساد کم آورده ایم! :



وزیر دادگستری پور محمدی , وزیر دادگستری کارت زرد گرفت , احترام نخخست وزیر هند به اذان

وزیر دادگستری، مهمترین حقوق شهروندی را حق الناس دانست و با بیان اینکه اصل احترام به رای مردم یک اصل مهم در نظام جمهوری اسلامی است، گفت: حتی احترام به رای اشتباه مردم هم مهم است و نمی توانیم بگوییم چون مردم در این مورد انتخاب درستی انجام ندادند، نباید به رای آنها احترام بگذاریم.

وزیر دادگستری روز یکشنبه در همایش ملی حقوق شهروندی و گفتمان انقلاب اسلامی افزود: پیام انقلاب اسلامی حق مداری، حق گرایی و حق روی بود و بنابراین گفتمان انقلاب اسلامی حق مداری است.


وی ادامه داد: البته گفتمان انقلابی اسلامی تنها در آزادی خلاصه نمی شود و همراه خود رفاه و تعالی زندگی مادی بشر را هم دنبال می کند اما نمی توانیم بگوییم که گفتمان انقلاب اسلامی در همین خلاصه می شود و همچنین تنها اجرای عدالت نیست و گفتمان انقلاب اسلامی حق مداری و حق گرایی است.


وزیر دادگستری تصریح کرد: اگر عدالت بر پایه حق مداری نباشد، نمی تواند همه گیر باشد زیرا منشا عدالت حق است.


پورمحمدی با بیان اینکه در قرآن کریم کلمه حق بسیار به کار رفته، گفت: در کتب روایی از جمله رساله حقوق بشر امام سجاد(ع) پنج مورد مصداق حق وجود دارد و این کلمه فراوان ترین مفهوم ادبیات اسلامی است.


وزیر دادگستری با بیان اینکه آنچه در حقوق و قانون از حق تعبیر شده بیشتر به موضوعات قراردادی اشاره دارد، ادامه داد: مفهوم حق در ادبیات دینی کاملا عمیق و غیرقراردادی است و به بیانی حق آن چیزی است که در جهان هستی از آن به عنوان راستی و درستی تعبیر شده است.


وی افزود: حقوق بشر و حقوق شهروندی را متخذ از حق اصیل و تکوینی به معنای راست و درست می دانیم و حق چیزی است که در جهان هستی به درستی ایجاد و خلق شده و معتقدیم حق قراردادی هم در صورتی حق است ک بر اساس حق طبیعی و تکوینی باشد.


پورمحمدی ادامه داد: عدالت اگر بر مدار حق طبیعی و تکوینی باشد کامل و تمام است و اگر صرفا بر اساس جعل و قانون باشد در سطح نازل تر است.


وی گفت: البته عدالتی که بر اساس حق ثابت و لایتغیر و حق حاکم هستی باشد در نفی حقوق متغیر و قراردادی نیست و حقوق متغیر نمی تواند بی توجه به این حق ثابت شکل بگیرد.

** حقوق شهروندی و حقوق بشر مبنای نظام است
پورمحمدی گفت: وقتی گفته می شود حقوق شهروندی یعنی شان و جایگاه مردم در بالاترین جایگاه جامعه باید باشد و از روز اول انقلاب اسلامی امام راحل فرمودند که آنچه مردم می گویند باید مبنا باشد و میزان رای ملت است و این عملا در منطق و گفتار امام بود و بر همین اساس هم فقط 48 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی نخستین انتخابات در کشور صورت گرفت.


وزیر دادگستری با بیان اینکه تقربیا در تمام فصول قانون اساسی به حقوق مردم اشاره شده، افزود: در فصل سوم قانون اساسی صراحتا به این حق تاکید شده و همه مردم در تمام جنبه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی از این حقوق برخوردارند.


وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام انتخابات گفت: یکی از حقوق در ایام انتخابات حق تعیین سرنوشت است و این مساله یکی از مهمترین موضوعات در حقوق بشر و شهروندی قرار دارد.

** حتی باید به انتخابات اشتباه مردم هم احترام بگذاریم
پورمحمدی با بیان اینکه اصل احترام به رای مردم یک اصل مهم در نظام جمهوری اسلامی است، گفت: حتی احترام به رای اشتباه مردم هم مهم است و نمی توانیم بگوییم چون مردم در این مورد انتخاب درستی انجام ندادند، نباید به رای آنها احترام بگذاریم.


وی افزود: وقتی خداوند متعال به پیامبر اکرم(ص) می فرماید که از اشتباهات مردم درگذر و برای آنها در پیشگاه من طلب اجر و استغفار کن و حتی از مشورت با آنان نیز رویگردان نشو، مفهوم احترام به رای مردم به خوبی تعبیر می شود.


وزیر دادگستری با بیان اینکه امام راحل مشورت را به انتخابات ترجمه کردند، گفت: مقام معظم رهبری نیز با لطافت ادبی این حق را بازنویسی کرد و از آن به عنوان مردمسالاری دینی تعبیر کردند.


وی افزود: این به معنای این است که حاکمیت از آن مردم است و احترام به شیوه ای می گذاریم که مردم بر اساس اعتقادات و باورهای دینی این تمایلات را انتخاب می کنند نه بر اساس هوی و هوس، یعنی اگر مردم بگویند که حق قشری از جامعه پرداخت نشود، بر اساس اصل مساوات این خواسته قابل پذیرش نیست.

** مهمترین حقوق شهروندی حق الناس است
وزیر دادگستری با بیان اینکه مقام معظم رهبری اخیرا تعبیر حق الناس را در انتخابات به کار برده اند، گفت: مهمترین حقوق شهروندی حق الناس است و خداوند متعال می فرماید که از حق خودم می گذرم اما از حق مردم نمی گذرم.


وی ادامه داد: حق الناس در ادبیات دینی به کار می رود و در ادبیات حقوقی نیست، حقوق شهروندی به معنای اینکه حق الناس یعنی حقوق فرد باید در تمامی ابعاد در جامعه حفظ و به آن احترام گذاشته شود.

** مشکل امروز ما اجرای حقوق شهروندی است
پورمحمدی گفت: اگر دیگران حقوق بشر را فقط حقوق مادی می دانند، ما حقوقی را قبل از ولادت و حتی پس از وفات بشر قائل هستیم، بنابراین از حیث حقوق شهروندی چیزی کم نداریم و بر اساس آموزه های قرآن کریم اگر به آنچه که می دانیم، عمل نکنیم مرتکب گناه بزرگی شده ایم.


وزیر دادگستری با اشاره به عنوان همایش ملی حقوق شهروندی و گفتمان انقلاب اسلامی گفت: اگر برگزاری این همایش ها به اجرای حقوق شهروندی توسط مسئولان کمک کند، موفق است زیرا در جایگاه اجرای این حقوق و نه در جایگاه تولید علم هستیم.


وی گفت: در اغلب سمینارها اصول و مبانی حقوق شهروندی گفته می شود اما در موضع عمل متاسفانه دچار اصطکاک منافع می شویم و می خواهیم حریم ها را نگهداریم.


وزیر دادگستری ادامه داد: برای بدست آوردن بودجه با هم دعوا می کنیم و اگر کسی مانع رسیدن این بودجه شود را متهم می کنیم، اما نمی دانیم که اصل بودجه برای خدمت به مردم است و باید ببینیم رفاه و منافع مردم چگونه تامین می شود.


وی تصریح کرد: متاسفانه در برخی اختلافات و دعواها از شعار حق و حقوق شهروندی برای تامین منافع خود استفاده می کنیم.


پورمحمدی گفت: باید کاری کنیم که جوان از زمانی که نیاز دارد به تشکیل خانواده، امکان و قدرت آن را داشته باشد و نباید به خاطر منافع غیرواقعی خود دعواهای ماجراجویانه و تخریب کننده داشته باشیم.

** در مبارزه با فساد کم آوردیم
وزیر دادگستری گفت: باید بگوییم و بپذیریم که در مبارزه با فساد کم آورده ایم و باید بدنبال رفع این اشکال و عیب باشیم و باید بپذیریم که در رعایت حقوق شهروندی به خوبی عمل نکردیم. مشکلات بسیاری از قبیل بیکاری و اعتیاد داریم و باید به آنها سامان دهیم و بعد از رفع آن به حقوق دیگری از قبیل حقوق قضایی و سیاسی هم توجه کنیم.


پورمحمدی ادامه داد: نسخه کاربردی اجرای حقوق شهروندی احترام به قوانین و اجرای آن است، گرچه این قوانین متغیرند اما راهی هستند برای رسیدن به حق واقعی شهروندان که از آن به عنوان حق واقعی بشر تعبیر می شود.


پورمحمدی همچنین یکی دیگر از راه های رسیدن به حق را تشویق کسانی دانست که قوانین را رعایت می کنند.


وی گفت: در جامعه به فردی که تخلف نکرده باید مدال و نشان دهیم و برای آن ارزش گذاری کنیم تا راهی برای تثبیت حقوق شهروندی باشد.

اخبار سیاسی - ایرنا


ویدیو : وزیر دادگستری: احترام به رای اشتباه مردم هم مهم است/ بپذیریم در فساد کم آورده ایم!