وزارتخانه ای با 70 میلیون ذینفع درسالی كه گذشت :       تهران – پاسخ به نیاز ...



 

 

میلیون , کارآفرینی با سرمایه 10 میلیون , گذشت

 

تهران – پاسخ به نیاز بیش از 70 میلیون نفر جمعیت، تدارك و تامین مایحتاج روزانه مردم ، مراقبت و كنترل بازار، حمایت از حقوق مصرف كننده و مدیریت صادرات غیرنفتی نیازمند برنامه ریزی‌های گسترده ای است كه وزارت بازرگانی در برنامه های خود همه ساله پیگیری می كند .

بخش بازرگانی درحوزه داخلی بدون هماهنگی با بخش های تولیدی وزیربنایی ، توانایی بهبود زیرساخت ها و شبكه های زنجیره ای را نخواهد داشت و نمی تواند برنامه های خود را به تنهایی به پیش برد .

حوزه بازرگانی خارجی و یا صادرات نیز به همین صورت است ، برای مدیریت صادرات غیرنفتی و پاسخگویی به خواسته های صادر كنندگان ، كمك به ماندگاری در بازارهای هدف و افزایش صادرات باید تعاملی دو جانبه میان وزارت بازرگانی و سایر نهادهای مرتبط را شاهد بود تا رشد كنونی صادرات غیرنفتی تداوم یابد .

دراین گزارش برآنیم تا مروری كوتاه به عملكرد وزارت بازرگانی درسال 89 در بخش های مختلف بازرگانی خارجی ، بازرگانی داخلی و سایر موضوعات مرتبط داشته باشیم .

* تجارت خارجی

براساس آخرین آمارها ،‌صادرات غیرنفتی در 11 ماه اخیر با احتساب میعانات گازی 29 و بدون میعانات 24 میلیارد دلار شده است ،‌پیش بینی می شود با احتساب خدمات ، رقم صادرات به 40 میلیارد دلار برسد .

رشد 149 درصدی صادرات غیرنفتی درطول برنامه چهارم توسعه یكی از توفیقات مهمی است كه در سایه انواع تحدیدها وبحران های مختلف بر سر راه صادرات غیرنفتی بدست آمده است .

حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی درسال جاری نیز افزون بر سه میلیارد و301 میلیون دلار شد ،‌این رقم نسبت به سال گذشته هفت درصد رشد داشته است این میزان درسال گذشته سه میلیون و 83 میلیون دلار بود.

* دریافت 700 پرسش

تحویل رژیم تجاری ایران به سازمان توسعه تجارت و پس از چند ماه دریافت بیش از 700 پرسش از سوی دبیرخانه این سازمان ، همزمان ارسال آن به دستگاه های و نهادهای سوال شونده برای ارایه پاسخ كامل از جمله اقدامات در حوزه تجارت خارجی به شمار می آید .

*مدیریت واردات

مدیریت واردات و نهضت كاهش قیمت تمام شده به عنوان دو ایده وزیر بازرگانی دولت دهم همزمان با این وزارتخانه در سایر دستگاه های ذیربط با حوزه تولید نیز مورد توجه قرار گرفت .

تاكنون حدود 30 اقدام درحوزه های مختلف در راستای مدیریت واردات ( جلوگیری از ورود كالاهای غیر كیفی ، اقدامات ضد دامپینگ ) ،‌بررسی تعرفه ها انجام شده است .

تشكیل كارگروهی متشكل از دستگاه های مختلف و ارایه حدود 130 راهكار كاهش قیمت تمام شده و برگزاری همایش ها و كارگاههای آموزشی متعدد نیز با هدف توجه دادن سایر بخش هابه كاهش قیمت تمام شده با هدف افزایش بهره وری صورت گرفت .

* نمایشگاه اكسپو

حضورایران در نمایشگاه اكسپو 2010 شانگهای اقدام شایسته ای بود كه در سال جاری با مدیریت وزارت بازرگانی و مشاركت سایر دستگاه ها انجام شد ،‌حضور رییس جمهوری در مراسم روز ملی ایران در اردیبهشت ماه امسال در این نمایشگاه نیز بر غنای مشاركت ایران در این نمایشگاه شش ماهه اضافه كرد .

غرفه ایران به عنوان 10 غرفه برتر در نمایشگاه اكسپو مطرح شد و 7.5 میلیون نفر نیز از جمعیت حدود 70 میلیونی از این سالن دیدن كردند .

* نمایشگاه ها – پوشش ریسك تجاری

تعداد نمایشگاه‌های دایر شده از ابتدای سال جاری تاكنون ،‌ در مجموع عدد 56 است كه با مشاركت بیش از 12 هزار شركت كننده برگزار شده است .كشورهای تحریم كننده ایران دراین نمایشگاه ها حضوری چشمگیر داشته اند

همچنین از ابتدای امسال تاكنون پوشش ریسك صادرات توسط صندوق ضمانت صادرات ایران معادل 540 میلیون دلار بوده است.

از ابتدای سال جاری تاكنون بیش از 470 میلیون دلار صادرات فرش به ثبت رسیده كه نشانگر رشد 13 درصدی نسبت به مشابه سال گذشته است.

*خرید گندم- برنج پرمحصول

امسال نیز پس از چند سال بالاترین میزان خرید گندم از كشاورزان انجام شد و این رقم به 11.2 میلیون تن رسید

بخش خصوصی نیز برای نخستین بار درخرید گندم مشاركت كرد و نزدیك یك میلیون تن خریداری كرد .

میزان گندم تولیدی در سال زراعی جاری افزون بر 14 میلیون تن شد .

همچنین نزدیك به 50هزار تن برنج پر محصول از شالیكاران و كشاورزان خریداری شد .

امسال نیز میزان صدورگندم افزون بر 900 هزار تن شد كه اولین ركورد در این بخش است ،‌نخستین صادرات گندم چند سال پیش با 300 هزار تن محقق شد .

* نان

همزمان با هدفمندی گندم ،‌آرد و نان و تصمیم دولت برای واریز یارانه نان به حساب مردم ، قیمت انواع نان نرخی منطقی پیداكرد و از سویی نزدیك به 30 درصد از ضایعات نان درماه های گذشته كاسته شد .

صرفه جویی 60 میلیارد تومانی درحوزه آرد نیز از دستاوردهای هدفنمدی حوزه گندم ،آرد و نان شد .

با راه اندازی چند واحد نان صنعتی در كشور ظرفیت تولید نان صنعتی نیز درسال جاری به 160 هزارتن رسید.

اختصاص اعتبار برای نوسازی و بهسازی نانوایان ، امضای تفاهمنامه با وزارت كار و اموراجتماعی و آغاز آموزش 180 هزارنانوا ازجمله فعالیت های صورت گرفته دراین بخش به شمار می رود .

*افتتاح واحدهای متعدد سیلو

افتتاح چندین واحد سیلو در سراسر كشور، همزمان آغاز به كار همزمان 37 واحد سیلو در نقاط مختلف دربهمن ماه جاری از طریق ویدیو كنفرانس توسط رییس جمهور ،‌ظرفیت ساخت سیلو در كشور را در سال جاری به یك میلیون و 800 هزارتن رساند .هم اكنون مجموع ظرفیت سیلوی كشور نزدیك به 9 میلیون تن است .

* توزیع كالای اساسی

با توجه به ذخایر موجود و نیز همكاری بخش خصوصی در تامین ذخایر مورد نیاز هم اكنون ذخایر كالای اساسی در بهترین شرایط قرار دارد و این امكان برای دولت وجود دارد كه در شرایط اضطرار نسبت به توزیع این اقلام در قالب سیاست ها و اقدامات بپردازد.

** تنظیم بازار دفترچه های تحصیلی

همزمان با آغاز سال تحصیلی و در راستای حمایت ازحقوق مصرف كنندگان ، وزارت بازرگانی با استفاده از توان مباشران غیر دولتی اقدام به تامین و توزیع بیش از 100 میلیون دفترچه تحصیلی بدون اختصاص یارانه نمود .علاوه براین نظارت كامل بر روند توزیع دفترچه های تحصیلی و لوازم التحریر ، بازار نسبتا آرامی در شهریور و مهرماه امسال سپری شد .

* تنظیم بازار ایام خاص ( ملی ، مذهبی )

همزمان با فرارسیدن ایام محرم و صفر ، ماه مبارك رمضان ، ایام فاطمیه ،‌ایام پر مصرف از جمله روزهای پایانی سال با توجه به افزایش تقاضای كالاهای اساسی ،‌حساس وضروری ( برنج ، روغن و شكر ) و به منظورخروج بخشی از تقاضا از بازار عمومی مصرف ، طرح های ویژه از جمله تخصیص كالا به سازمان های بازرگانی استان ها جهت واگذاری به هیئات ، تكایا ، حسینیه ها ، تخصیص سبد كالایی به كارمندان ، كارگران و مددجویان كمیته امداد امام خمینی ، سازمان بهزیستی و غیره صورت گرفت .

* تنظیم بازار گوشت قرمز

پس از واگذاری مسئولیت تنظیم بازار اقلام پروتئینی به وزارت بازرگانی ضمن هماهنگی با متولیان موضوع ازجمله سازمان دامپزشكی كل كشور ، شركت پشتیبانی اموردام كشور و معاونت اموردام وزارت جهاد كشاورزی نسبت به شناسایی مباشران عمده تامین كننده گوشت قرمز در كشور اقدام شد و متعاقبا تسهیلات لازم جهت تامین گوشت مورد نیاز كشور از طریق انعقاد تفاهمنامه های تامین و توزیع در كشور فراهم گردید.

* ذخیره سازی مرغ

باهدف حمایت توامان از تولید كنندگان و مصرف كنندگان ازطریق خرید درزمان های افزایش تولید گوشت مرغ و ذخیره سازی و نگهداری آنها به منظور توزیع در ایام پرمصرف صورت گرفته است كه این امر منجر به حفظ موجودی بیش از 60 هزارتن گوشت مرغ منجمد داخلی در كشور شده است .

* ذخیره سازی 90 هزارتن پرتقال و سیب شب عید

تخصیص تسهیلات مورد نیاز به مباشران تامین و توزیع میوه و مركبات با هدف تامین بخشی از نقدینگی مورد نیاز مباشرین ، تامین حدود 60 هزارتن پرتقال و 30 هزارتن سیب، ‌به كارگیری ناوگان حمل ونقل خلیج فارس و ابادان به منظورتسریع و تسهیل درحمل میوه و مركبات در حوزه ذخیره سازی میوه و مركبات برای تنظیم بازار شب عید انجام شد .

هماهنگی با اتحادیه ها و تشكل های تولیدی وتوزیعی میوه و مركبات و انعقاد تفاهمنامه های كنترل قیمت در چهار قلم كالای اساسی سیب ، پرتقال ، نارنگی و موز ، هماهنگی با اتحادیه ها و تشكل های ذیربط به منظور تامین كسری نیاز میوه و مركبات از محل واردات و شناسایی و تجهیز شبكه های توزیع منتخب در سراسر كشور جهت سهولت دسترسی مصرف كنندگان به كالاهای یاد شده در سال جاری پیگیری شد .

* برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم كالا

از ابتدای سال و در مواقع خاص برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم كالا همزمان با پاییز ( بازگشایی مدارس ،‌ بهارو آغازسال نو ) ، فروش های فوق العاده ، حراج های نوروزی ، فروش زمستانه و دعوت ازتولید كنندگان عمده جهت عرضه مستقیم كالا درنمایشگاه های عرضه مستقیم با هدف كاهش قیمت كالا از طریق حذف واسطه ها پیگیری شد .

** حوزه اصناف

ساماندهی اصناف از جمله صدور پروانه كسب برای واحدهای صنفی ومكانیزه كردن اصناف و تشكیل بانك آمار و اطلاعات حاوی بیش از 1.7 میلیون واحد صنفی دارای پروانه كسب در قالب بیش از 71 هزار عنوان رسته صنفی و حدود 2.5 میلیون شاغل فعال دراین واحدها از جمله اقدامات صورت گرفته در سال جاری است.

ثبت نام یك میلیون نفراز افراد صنفی كم در‌آمد برای قرار گرفتن تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی ،‌كمك به راه اندازی 22 اتحادیه كشوری و سازماندهی آنها ، نیز دراین بخش صورت گرفت .

صدور بیش از 190 فقره مجوز فعالیت فروشگاه های بزرگ زنجیره ای در استان ها ، انجام پروژه شبكه كارت اصناف و صدور بیش از یك میلیون و 750 هزار ملت كارت اصناف در جهت مكانیزه كردن فعالیت اصناف ،‌اعطای دوهزارو 500 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به 180 هزار واحد صنفی درراستای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در حوزه اصناف عملیاتی شد .

** نظارت و بازرسی

در حوزه نظارت و بازرسی نیز اقداماتی چون كنترل و نظارت بر بازار با 10 هزار بازرس و انجام بیش از پنج میلیون بازرسی از ابتدای امسال تاكنون ، افزایش چشمگیر سرعت رسیدگی به شكایات مردمی ( حضور بازرسان در كمتر از 30 دقیقه درتهران و كمتر از 15 دقیقه در شهرستان ها )‌ ، استفاده از توان اصناف در امربازرسی و نظارت و اجرای طرح مدیریت نظارت و بازرسی اصناف ( مبنا ) صورت پذیرفته است .

** حمایت از حقوق مصرف كننده

با توجه به تصویب قانون حمایت از حقوق مصرف كننده در آبان ماه سال گذشته ،‌ فرایند های اجرای قانون و عملیاتی شدن مصوبات آن انجام شد، تدوین و تصویب اساسنامه های انجمن ملی استانی و شهرستانی و آغاز به كار انجمن های حمایت از حقوق مصرف كنندگان از جمله این موارد است .

با راه اندازی 13 انجمن حامی حقوق مصرف كننده در سراسركشور گام های عملیاتی برای مشاركت دادن بخش خصوصی برای دفاع از حقوق مصرف كننده وارد مرحله جدیدی شد .

* سامانه های الكترونیكی

وزارت بازرگانی دردولت دهم بیش از 10 سامانه الكترونیكی را برای تسهیل كار تجارت ، روانسازی كار فعالان اقتصادی و مردم و شفاف سازی فضای اقتصادی كشور طراحی و به كار گیری كرده است .

سامانه مدیریت یكپارچه زنجیره ارزش نهایی ، سامانه ارتباط بازرگانی ایران ( سابا ) برای دریافت نظرات و پیشنهادات و شكایات ذینفعان ،‌سامانه تحلیل اطلاعات بازار ایران ( تابا )،‌سامانه تداركات الكترونیكی دولت ( ستاد )‌ ، سامانه مدیریت یكپارچه زنجیره ارزش نهایی میزان ، سامانه جامع اصناف و ایجاد شبكه كارت، سامانه خرید هدفمند گندم ، سامانه نماد اعتماد الكترونیكی واز جمله این سامانه ها برای توسعه حوزه فناوری ا طلاعات و توسعه تجارت الكترونیك است .... / تحلیل : ایرنا


ویدیو : وزارتخانه ای با 70 میلیون ذینفع درسالی كه گذشت